Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja fast man kan också vända på det hela. Om man sitter i en lagstiftande församling så är det väl bara positivt att man själv har varit utsatt för rättssamhällets instanser, fängelse och domstolar tex. Likväl som det är viktigt att kanske ha haft ett jobb eller varit arbetslös. För har man erfarenheten så vet man ju själv hur och vad som kan vara viktigt att förändra. Bara för att man begått brott så innebär det inte att man fortsatt är kriminell eller på den kriminella banan. Dessutom, bokföringsbrott och skattebrott är egentligen skitbrott som inte skadar andra än statens redan välfyllda skattkista. Det kan handla om okunskap eller att man nätt och jämnt hankar sig runt med företaget och därför inte har råd att leva om man ska betala in skatten. Då tar man en rövare men systemet tar inte hänsyn till det. Det är bara bra om folk har varit i dessa typer av situationer så att de fattar hur de ska besluta så att andra inte får det lika jävligt.

Som någon annan sa så är resonemanget bakvänt.

Visst finns det teoretiska möjligheter då det stämmer men detta är långt ifrån ett sådant fall. Enligt ditt resonemang så är alla brott bra.

Att strunta i att bokföra i två år är inte att ta en rövare. Det tyder på att man systematiskt är omoralisk. Att man inte kan hålla sig till lagen. Att man är opålitlig. Av fifflare kan man förvänta sig mer fiffel.
Det är detta som är nackdelen när blattar kvoteras in.

Alireza bor förövrigt i Djursholm. Jag kan inte se vad han tjänar men han har nog gott om pengar.

Min gissning är att han tömt bolagen på tillgångar och sedan drivit dem i konkurs. Ju mer man nystar desto mer smuts kommer man hitta. (det är nog därför bokföringen saknas också) Det brukar vara så med fifflare.
Citera
2018-07-03, 07:58
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tycker du en person som Alireza ska sitta i riksdagen, och dessutom som fjärdenamn, alltså mycket högt uppe?

Ja, (FB) Ekobrottsdömda Alireza Akhondi blev Centerpartiets toppkandidat

Citat:
Gammelmedia tar inte upp skandalen. Hade det varit en sverigedemokrat kan vi räkna med att de gjort det. Här t.ex. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-riksdagslista

Tycker du att dessa sex personer ska sitta i riksdagen?
Citera
2018-07-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Ja, (FB) Ekobrottsdömda Alireza Akhondi blev Centerpartiets toppkandidat

Tycker du att dessa sex personer ska sitta i riksdagen?

(Whatsboutism)

Om man har begått ett brott i det förgångna, såsom en misshandel för 10-15 år sedan, så är mitt svar: ja. Personen lär ju inte misshandla någon i riksdagen.

Om man däremot under flera års tid missköter olika företags ekonomi, utnyttjar sina anställda samt inte betalar räkningar, så anser jag man har en dålig moral och inte bör sitta i riksdagen. Han är ju inte fattig heller, med sin villa i Djursholm.

I så fall önskar jag att han bekänner att han gjort fel och förklarar sig. Men sådana här fifflare brukar alltid se sig som oskyldiga. Finns nog mycket skit om man gräver lite. Han har blatte-frikort.
Citera
2018-07-03, 10:33
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Om man däremot under flera års tid missköter olika företags ekonomi, utnyttjar sina anställda samt inte betalar räkningar, så anser jag man har en dålig moral och inte bör sitta i riksdagen. Han är ju inte fattig heller, med sin villa i Djursholm.

I så fall önskar jag att han bekänner att han gjort fel och förklarar sig. Men sådana här fifflare brukar alltid se sig som oskyldiga. Finns nog mycket skit om man gräver lite. Han har blatte-frikort.

Anser du att Martin Kinnunen också bör lämna riksdagen? Han dömdes för bokföringsbrott 2015, medan Akhondi dömdes 2012. Hans brott ligger tre år närmare i tiden och det måste därför anses vara mer graverande för honom än för Akhondi.
Citera
2018-07-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Anser du att Martin Kinnunen också bör lämna riksdagen? Han dömdes för bokföringsbrott 2015, medan Akhondi dömdes 2012. Hans brott ligger tre år närmare i tiden och det måste därför anses vara mer graverande för honom än för Akhondi.

Kinnunen gjorde en enstaka dumhet. Möjligen av oaktsamhet.

Hade Akhondi gjort en enstaka dumhet hade jag inte brytt mig, men så vitt jag förstod har han varit i rätten flera gånger. Och att inte föra bokföring i två år är inte något man gör av misstag.

Själv drar jag en stark gräns mellan brott som begås enstaka gånger och brott som tyder på en allmänt dålig moral. Sahlin är ett exempel på vad som händer om man tillåter det senare. Det är ju konstanta oegentligheter från hennes sida, och har varit under 30 år.
Tror du Kinnunen kommer göra om sitt brott? Det tror inte jag.
Citera
2018-07-03, 14:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Kinnunen gjorde en enstaka dumhet. Möjligen av oaktsamhet.

Akhondi har också bara dömts en gång.

Citat:
Hade Akhondi gjort en enstaka dumhet hade jag inte brytt mig, men så vitt jag förstod har han varit i rätten flera gånger. Och att inte föra bokföring i två år är inte något man gör av misstag.

Kinnunen var också i rätten flera gånger även om han bara fälldes en gång. Han åtalades för två fall av grova skattebrott, skattebrott samt grovt bokföringsbrott med skattemedel för att förskingrat 1,5 miljoner kronor. Han dömdes till villkorlig dom motsvarande tre månaders fängelse samt 150 dagsböter motsvarande 84 000 kr. Akhondi dömdes till villkorlig dom och 50 dagsböter ā 50 kr/styck motsvarande 2 500 kr.

Kinnunen anser sig vara offer för en politiserad domstol medan Akhondi har tillstått oaktsamhet.
Citera
2018-08-12, 21:33
Medlem
Hlewagastirs avatar
Han har även struntat i att betala för en telefon och sina telefonräkningar:

Citat:
DOMSLUT
Tingsrätten stadfäster den mellan parterna träffade förlikningen med följande innehåll.

1. Alireza Akhondi ska i ett för allt betala 4 000 kr till Tele2 Sverige Aktiebolag. Betalning ska ske senast den 28 juli 2016 till plusgiro med nr 49889-9 med angivande av referens 40153122.

2. Vardera parten ska stå för sina rättegångskostnader.

3. Genom denna förlikning är parternas samtliga mellanhavanden som omfattas av detta mål slutligen reglerade.

YRKANDEN M.M.

Målet inleddes med en ansökan om stämning. Innan parterna förliktes yrkade Tele2 Sverige Aktiebolag att Alireza Akhondi skulle betala ett kapitalbelopp om 6 820 kr jämte närmare angiven ränta, fakturaavgifter, påminnelseavgift, inkassokostnader samt rättegångskostnader. Som grund för sin talan åberopade Tele2 Sverige Aktiebolag följande. Parterna har ingått ett abonnemangsavtal avseende mobiltelefoni den 8 juli 2015. Med abonnemanget har det medföljt en hårdvara av märket Samsung Galaxy S6 och en försäkring. Tele2 Sverige Aktiebolag har levererat varor och tjänster till Alireza Akhondi i enlighet med avtalet. Alireza Akhondi har inte erlagt betalning i enlighet med utställda fakturor. Fakturorna har förfallit till betalning.
https://fuskbugg.se/v7oeN2f5b8/FT3209-16.pdf
Citera
2018-08-28, 17:49
Medlem
Någon skrev tidigare i tråden om hans skilsmässa för 5 år sedan. Fejkskilsmässa för att rädda stålarna? Enligt Ratsit är de skrivna på samma adress i Djursholm. Och bägge kandiderar på centerns lista för kommunalvalen i Danderyd.
Citera
2018-09-24, 20:02
Medlem
Idag, som nyvald riksdagsman, debuterade han på ett ovanligt sätt. Han var helt försvunnen och skapade förvirring i kammaren, när rösterna om talman skulle läggas. Han tar kanske inte det här med politik så seriöst.
Citera
2022-08-16, 13:20
Medlem
Drar igång den här tråden igen, så jag ser att han kandiderar på en energinivå x 100!
Hur har han skött sig i riksdagen under de här fyra åren, tycker ni?
Citera
2022-10-14, 20:47
Medlem
spoilers avatar
"Alireza Akhondi, 42, kandiderar till att bli ny partiledare för Centerpartiet.

42-åringen hyllar avgående Annie Lööf och säger att han vill behålla partiets röda linjer mot SD."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-sd-blir-kvar
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback