2018-04-24, 19:24
Medlem
Hej på er!

Har så smått börja få ett intresse för att handla med bitcoin/kryptovalutor, och hittade tyvärr inga spikade trådar i detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor, och hoppas att ni kan och vill besvara dessa. Tycker det är svårt och rörigt att avgöra och sålla ut vilken information som går att lita på, på internet.

1: Vart (hemsidor) kan jag hitta pålitlig information riktade till totala nybörjare?
2: Vilka hemsidor kollar ni på, för att uppdatera er vilket värde kryptovalutorna har i detta nu?
3: Bästa plånboken for iphone, om man bara ska handskas med mycket små summor (max nån tusenlapp).
4: är coinbase en plånbok, eller handlar man endast med valutor där?
5: vart kan man köpa och sälja valutor, som har lägsta avgifterna, och är pålitliga?

Vad jag tänkt göra: Köpa lite krypto, ha dem i min plånbok, och låta dem ligga där väldigt länge. Pratar max någon tusenlapp.

Kanske kan vi spika denna tråd, och ha svar på frekventa frågor, samt låta folk ställa frågor andra frågor också.

Mvh crap-transistor
Citera
2018-04-24, 19:32
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crap-transistor
Hej på er!

Har så smått börja få ett intresse för att handla med bitcoin/kryptovalutor, och hittade tyvärr inga spikade trådar i detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor, och hoppas att ni kan och vill besvara dessa. Tycker det är svårt och rörigt att avgöra och sålla ut vilken information som går att lita på, på internet.

1: Vart (hemsidor) kan jag hitta pålitlig information riktade till totala nybörjare?
2: Vilka hemsidor kollar ni på, för att uppdatera er vilket värde kryptovalutorna har i detta nu?
3: Bästa plånboken for iphone, om man bara ska handskas med mycket små summor (max nån tusenlapp).
4: är coinbase en plånbok, eller handlar man endast med valutor där?
5: vart kan man köpa och sälja valutor, som har lägsta avgifterna, och är pålitliga?

Vad jag tänkt göra: Köpa lite krypto, ha dem i min plånbok, och låta dem ligga där väldigt länge. Pratar max någon tusenlapp.

Kanske kan vi spika denna tråd, och ha svar på frekventa frågor, samt låta folk ställa frågor andra frågor också.

Mvh crap-transistor

1. vad vill du göra/veta? vad crypto är? hur mining funkar? eller vad menar du?
2. coinmarketcap.com, whattomine.com samt https://www.crypto-coinz.net/crypto-calculator/ (de två sista länkarna är för oss miners mest)
3. ingen aning, kör enbart wallets på datorn lokalt.
4. plånbok i första hand skulle jag säga. Men självklart är man fri att handla med de valutor som finns där.
5. cryptopia, poloniex, kucoin, bittrex, kraken, bitfinex samt en drös andra.. vad det kostar att tradea billigast har jag ingen aning om.. tycker feen är försvinnande liten ändå.
Citera
2018-04-24, 22:02
Medlem
JarlBorsens avatar
4. Coinbase är en börs. Men precis som med alla andra börser kan du spara dina pengar på börsen. Det är dock aldrig en bra idé eftersom du inte äger dina pengar. Coinbase är lätt att använda men har höga avgifter och litet utbud av valutor.

5. Mitt tips är att titta på coinmarketcap.com. Klicka på den valuta du är intresserad av och sedan på fliken Markets. Då kan du se på vilka börser valutan går att handla och hur stor del av handeln som sker på varje börs.
Citera
2018-04-24, 22:17
Medlem
Summitclimbs avatar
Coinbase är bästa stället att införskaffa dina första kryptovalutor på. De har även möjligheten att sätta in pengar direkt med MasterCard/Visa, även om jag skulle rekommendera en banköverföring på grund av den avgift som dras, samt att insättning med kort är begränsat till x antal kronor per insättning och vecka.

Coinbase äger även GDAX där man direkt kan flytta över både Euro och kryptovalutor för att handla. Har för mig att det är lägre avgifter där än att direkt köpa Bitcoin/Ethereum/Litecoin/Bcash direkt på Coinbase hemsida.

Kanske blev lite rörigt för dig som nybörjare, men för att sammanfatta det: Gör dina första köp på Coinbase. Däremot ska du inte använda det som en plånbok.
Citera
2018-04-25, 08:25
Medlem
http://badcryptopodcast.com/
Citera
2018-04-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summitclimb
Coinbase är bästa stället att införskaffa dina första kryptovalutor på. De har även möjligheten att sätta in pengar direkt med MasterCard/Visa, även om jag skulle rekommendera en banköverföring på grund av den avgift som dras, samt att insättning med kort är begränsat till x antal kronor per insättning och vecka.

Coinbase äger även GDAX där man direkt kan flytta över både Euro och kryptovalutor för att handla. Har för mig att det är lägre avgifter där än att direkt köpa Bitcoin/Ethereum/Litecoin/Bcash direkt på Coinbase hemsida.

Kanske blev lite rörigt för dig som nybörjare, men för att sammanfatta det: Gör dina första köp på Coinbase. Däremot ska du inte använda det som en plånbok.

Skulle inte rekommendera Coinbase som första exchange, utan istället Bitstamp. Några anledningar: Coinbase kan inte automatiskt exportera alla uppgifter som behövs för att skatta korrekt på försäljning av kryptovalutor. Coinbase har väldigt höga avgifter jämfört med andra exchanges. Coinbase är baserat i USA, Bitstamp i EU (iaf ett tag till, London). Coinbase har haft många problem och skandaler, t ex har de väldigt många klagomål (låsta konton osv) på diverse forum (t ex reddit, bitcointalk), rykten om inside trading, prismanipulation (i samband med bitcoin cash) etc.

Så överväg bitstamp.net för ditt första köp av bitcoin och andra kryptovalutor ts, de stödjer SEPA-överföring utan avgift (mer än den din bank tar för SEK/EUR).
Citera
2018-04-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwollenRaspbear
Skulle inte rekommendera Coinbase som första exchange, utan istället Bitstamp. Några anledningar: Coinbase kan inte automatiskt exportera alla uppgifter som behövs för att skatta korrekt på försäljning av kryptovalutor. Coinbase har väldigt höga avgifter jämfört med andra exchanges. Coinbase är baserat i USA, Bitstamp i EU (iaf ett tag till, London). Coinbase har haft många problem och skandaler, t ex har de väldigt många klagomål (låsta konton osv) på diverse forum (t ex reddit, bitcointalk), rykten om inside trading, prismanipulation (i samband med bitcoin cash) etc.

Så överväg bitstamp.net för ditt första köp av bitcoin och andra kryptovalutor ts, de stödjer SEPA-överföring utan avgift (mer än den din bank tar för SEK/EUR).

Håller inte med förgående talare. Perfekt som första inkörsport då man oftast kör på låga summor, (ett par tusen) vilke TS specificerat. Då är det små avgifter i faktiska kronor även om procenten är detsamma. Klart enklast då det bara är å köra med kreditkort förhållande banköverföring där du kan behöva aktivera utlandsbetalning hos banken vilket kräver att du ringer in och först får stå kö x antal minuter för att sedan få det upplåst. Kreditkort är instant, du har crypton på mindre än 1 minut. Banköverföring tar flera dagar innan den är framme.
Själv har jag aldrig haft problem med coinbase, kontot har aldrig varit låst etc. Endast använt det som köp av crypto och har direkt efter skickat det till antingen annan exchange eller wallet.

Men smaken är som baken.
Citera
2018-04-26, 08:56
Medlem
Summitclimbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwollenRaspbear

Inte använt Coinbase sedan i höstas, men då jag senast gjorde en banköverföring till Coinbase gjorde jag en SEPA-överföring till en estnisk bank. Inga avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in