2018-04-24, 14:49
Medlem
Hej-Partys avatar
Hej! Jag har en webbutik inom ett ganska nischat område.

Vinst
2016: ca 100 000 kr
2017: ca 300 000 kr
2018: ca 400 000 kr hittills (landar troligtvis på ca 650 000 kr i slutet av året).

2019: Svårt att säga, men rimligtvis runt 1 000 000 kr.
2020 och framåt: Fortsatt växt men inte i samma takt som tidigare år.

Om företaget
Finns 6-7 konkurrenter. Min webbutik är överlägset fräschast och enklast att handla från.
Riktigt bra google-placeringar (plats 1-3 på relevanta sökord). Gör i princip ingen reklam alls, kunderna hittar webbutiken via google.
Jag jobbar med detta max 10 timmar per vecka.

Ing skulder, inga löner, inga fasta utgifter.
Citera
2018-04-24, 14:52
Medlem
Beror på omsättningen...
Citera
2018-04-24, 14:56
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Beror på omsättningen...

Det beror väl ändå mest på vinsten (som jag har angivit per år)?

Om ett företag omsätter 1 000 000 kr och har en vinst på 100 000 kr.
Och ett företag omsätter 500 000 kr men har en vinst på 200 000 kr så är ju det senare alternativet mer värt, eller?

Min vinst är ca 50% av omsättningen varje år, så bara dubbla den vinst jag angivit för att få omsättningen.
Citera
2018-04-24, 16:12
Medlem
En grov uppskattning på företagets värde vid en försäljning brukar(om jag minns rätt) vara vinsten x4-5.
Detta varierar naturligtvis mellan olika branscher samt utvecklingsmöjligheter samt en hel del andra aspekter.
Citera
2018-04-24, 16:13
Medlem
Ungefär 1000000 SEK.
Citera
2018-04-24, 16:18
Medlem
Starkt jobbat att bygga upp ett litet men fint och lukrativt bolag, den ringa insatsen till trots.
Jag tror 10x vinsten är rätt kraftigt. Det är rätt vanligt förekommande att utgå från omsättningen.

Är du sugen på att sälja bör du se över om det finns möjlighet att skala upp detta så att du kan öka omsättningen.
Se över potentiella köpare, Qliro skulle kanske kunna vara taker. Alternativt någon spelare i branschen som är fysiskt stor men som inte hängt med i svängarna, här tror jag M&A avdelningen gärna sätter tänderna i något vettigt, kanske är det ditt bolag.

Åter starkt jobbat & lycka till med försäljningen.
Citera
2018-04-24, 16:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Hej! Jag har en webbutik inom ett ganska nischat område.

Vinst
2016: ca 100 000 kr
2017: ca 300 000 kr
2018: ca 400 000 kr hittills (landar troligtvis på ca 650 000 kr i slutet av året).

2019: Svårt att säga, men rimligtvis runt 1 000 000 kr.
2020 och framåt: Fortsatt växt men inte i samma takt som tidigare år.

Om företaget
Finns 6-7 konkurrenter. Min webbutik är överlägset fräschast och enklast att handla från.
Riktigt bra google-placeringar (plats 1-3 på relevanta sökord). Gör i princip ingen reklam alls, kunderna hittar webbutiken via google.
Jag jobbar med detta max 10 timmar per vecka.

Ing skulder, inga löner, inga fasta utgifter.

Är det ett AB? Tar du inte ut någon lön?
Om du räknar med en lön så ser resultatet helt annorlunda ut.
Senast redigerad av trottwell 2018-04-24 kl. 16:42.
Citera
2018-04-24, 19:19
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är det ett AB? Tar du inte ut någon lön?
Om du räknar med en lön så ser resultatet helt annorlunda ut.

Lön skulle kosta någonstans runt 50 000 inkl arbetsgivaravgifter och allt för hela 2018.

Det är bara 10 timmar per vecka halva året.
Citera
2018-04-24, 19:21
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Starkt jobbat att bygga upp ett litet men fint och lukrativt bolag, den ringa insatsen till trots.
Jag tror 10x vinsten är rätt kraftigt. Det är rätt vanligt förekommande att utgå från omsättningen.

Är du sugen på att sälja bör du se över om det finns möjlighet att skala upp detta så att du kan öka omsättningen.
Se över potentiella köpare, Qliro skulle kanske kunna vara taker. Alternativt någon spelare i branschen som är fysiskt stor men som inte hängt med i svängarna, här tror jag M&A avdelningen gärna sätter tänderna i något vettigt, kanske är det ditt bolag.

Åter starkt jobbat & lycka till med försäljningen.

Tack så mycket! Har fått ett bud av en större spelare i branschen. Det är därför jag frågar
Citera
2018-04-25, 11:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Tack så mycket! Har fått ett bud av en större spelare i branschen. Det är därför jag frågar

Är det en säsongsbetonad verksamhet? Det ser annars lite lustigt ut att du gjort närmare 100 tkr per månad på sista raden de fyra-fem första månaderna 2018, men endast uppskattar vinsten till 250 tkr de kommande 7-8 månaderna.

Eftersom du tror att du kommer växa vinsten med cirka 50 % från 2018 till 2019 måste du få bra betalt för den tillväxten, annars bör du vänta med att sälja - speciellt när det kräver så liten arbetsinsats.

Ett litet e-handelbolag med liten balansomslutning och inga skulder att tala om borde nog värderas kring 2-4 gånger årsvinsten, givet att man inte har en unik position eller kraftig tillväxt. Du växer dock bra, speciellt om dina uppskattningar om 2019 års vinster är korrekta.

Om vi utgår från att dina uppskattningar stämmer, och att du kan övertyga en eventuell köpare om det, har du ett bolag som kommer generera cirka en miljon om året med normal tillväxt. Du tar inte ut lön som jag förstår det, så dra av cirka 200' från resultatet för att få i vart fall en deltidstjänst. Då har du ett bolag som genererar 800 tkr. Det skulle jag värdera någonstans mellan 1,6 - 5 miljoner kronor. Mer exakt än så är nog svårt att säga givet den informationen vi har nu.

Befinner du dig i en bransch där något stort bolag av den ena eller andra anledningen vill komma in på nätet, och de bedömer att du är klart branschledande och branschen har stor potential, kan de även röra sig om mycket högre värderingar. Då är vinsten inte så intressant, utan snarare varumärket s.a.s. Min gissning är att du har en för liten verksamhet för att denna typ av bud skulle vara aktuella, även om det kan "krydda" din värdering även nu.
Citera
2018-04-25, 12:15
Medlem
Kolla in flippa.com och se om du hittar något liknande. Finns mycket att lära sig där.
Citera
2018-04-25, 12:50
Medlem
Skulle säga vinsten x5 i vanliga fall. Men om det är som du säger att du lägger max 10 timmar per vecka så ser det lite annorlunda ut, dra av dina 50k i lön så har du 600 kvar i vinst. Jag skulle värdera det till 8-10x vinsten då man kan ha det som en sidoverksamhet utan mycket underhåll. Alltså 4,8 - 6 miljoner kronor.

Detta är alltså för ett företag man förvänta sig kunna leva flera år framöver och inte någon trend som dör om någon månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in