Citat:
Ursprungligen postat av
Hej-Party
Tack så mycket! Har fått ett bud av en större spelare i branschen. Det är därför jag frågar

Är det en säsongsbetonad verksamhet? Det ser annars lite lustigt ut att du gjort närmare 100 tkr per månad på sista raden de fyra-fem första månaderna 2018, men endast uppskattar vinsten till 250 tkr de kommande 7-8 månaderna.
Eftersom du tror att du kommer växa vinsten med cirka 50 % från 2018 till 2019 måste du få bra betalt för den tillväxten, annars bör du vänta med att sälja - speciellt när det kräver så liten arbetsinsats.
Ett litet e-handelbolag med liten balansomslutning och inga skulder att tala om borde nog värderas kring 2-4 gånger årsvinsten, givet att man inte har en unik position eller kraftig tillväxt. Du växer dock bra, speciellt om dina uppskattningar om 2019 års vinster är korrekta.
Om vi utgår från att dina uppskattningar stämmer, och att du kan övertyga en eventuell köpare om det, har du ett bolag som kommer generera cirka en miljon om året med normal tillväxt. Du tar inte ut lön som jag förstår det, så dra av cirka 200' från resultatet för att få i vart fall en deltidstjänst. Då har du ett bolag som genererar 800 tkr. Det skulle jag värdera någonstans mellan 1,6 - 5 miljoner kronor. Mer exakt än så är nog svårt att säga givet den informationen vi har nu.
Befinner du dig i en bransch där något stort bolag av den ena eller andra anledningen vill komma in på nätet, och de bedömer att du är klart branschledande och branschen har stor potential, kan de även röra sig om mycket högre värderingar. Då är vinsten inte så intressant, utan snarare varumärket s.a.s. Min gissning är att du har en för liten verksamhet för att denna typ av bud skulle vara aktuella, även om det kan "krydda" din värdering även nu.