Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
N05C M06 Propiomazin: Toxicitet: 75 mg till 1½-åring gav efter ventrikeltömning måttlig, 100 mg fördelat på 1 dygn till 2-åring gav lindrig intoxikation. Upp till 375 mg till vuxna gav lindrig, 375 mg -1 g gav lindrig -måttlig, >1 g gav måttlig -allvarlig intoxikation. 2,5 g till vuxna gav allvarlig intoxikation. Symtom: Trötthet, omtöckning, medvetslöshet. Även oro, hallucinationer, kramper. Mydriasis. Takykardi. Blodtrycksfall och andningsdepression vid djup medvetslöshet. Hypo- eller hypertermi. Behandling: Om befogat** ventrikeltömning, kol. Kontrollerad andning vid behov. Vid blodtrycksfall i första hand vätska i.v., v b tillägg av dobutamin* och ev noradrenalin* (initialt 0,05 μg/kg/min, ökas vid behov med 0,05 μg/kg/min var 10:e min.).Vid kramper diazepam. Vid svår oro och hallucinos diazepam 5-10 mg i.v., vid otillräcklig effekt kan fysostigmin* prövas (för dosering och ev. förbehåll se A03B A01 Atropin). Symtomatisk terapi.
Tralala läs Fass någon gång innan frågeställning? :P
Hallucinationer på Propavan? Det låter kul, kanske ska testa det nån gång?
Men RoboSnut, jag tror inte att det är så lämpligt att ta 4-6 tabletter varje natt. Rekommenderad dos är 1-2 tabletter. Var hos min doktor förra veckan, o då jag har halverat min Remeron (från 60 till 30 mg), så har jag börjat sova sämre, då Remeron hjälper lite mot sömnen också. Så jag undrade om jag kunde ta 2 Propavan istället för 1. Han rekommenderade 1,5-2 tabletter var kväll.
Men, Propavan innehåller propiomazin, som är ett ämne som liknar vissa neuroleptika, och dessa kan ge den fruktade biverkningen Tardiv Dyskinesi! Denna biverkan går oftast inte över, även om man slutar med läkemedlet!
Enl. FASS finns något enstaka fall rapporterat av Propavan (vid normal dosering). Tardiv Dyskinesi ter sig som ryckningar i framförallt ansiktet och tungan. Och det är troligen inte så kul att dras med!