Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-23, 13:42
  #1
Medlem
adolfitlers avatar
https://ibb.co/esryzH

Hej, har ni några tips på hur jag kan inreda denna lägenhet på 36kvm? Jag vill hålla detaljerna/möblerna minimalistiska men med hög kvalitet. Säng ska vara dubbelsäng men kanske inte bredare än 160cm då det tar för mycket utrymme? Funderar på en hörnsoffa och en stor matta. Vet tyvärr inte längd/bredd på lägenheten.

Kom gärna med tips och idéer
Citera
2018-04-23, 14:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler
https://ibb.co/esryzH

Hej, har ni några tips på hur jag kan inreda denna lägenhet på 36kvm? Jag vill hålla detaljerna/möblerna minimalistiska men med hög kvalitet. Säng ska vara dubbelsäng men kanske inte bredare än 160cm då det tar för mycket utrymme? Funderar på en hörnsoffa och en stor matta. Vet tyvärr inte längd/bredd på lägenheten.

Kom gärna med tips och idéer

Bäddsoffa. Bord som du skruvar fast i väggen. 2 barstolar.
Citera
2018-04-23, 14:20
  #3
Medlem
Rem-s avatar
Till att börja med känns utrymmet längst upp till vänster som den uppenbara platsen för en säng. Problemet blir hur man ska klämma in en soffgrupp och teve. Det blir nog trångt om du ska ha en hörnsoffa, men i så fall skulle jag placera den i övre högra hörnet och teven kanske mot väggen mellan dörren till hallen och sängutrymmet. Annars kanske en två- eller tresitssoffa i mitten av rummet (om utrymme finns) riktad mot övre väggen, där du placerar en teve på en tevebänk. Mot soffryggen skulle du i så fall kunna ställa en byrå eller något för förvaring.

I köket ett matbord mot fönstret, med två eller fyra stolar. Inget barbord om inte fönstret sitter högt upp.
__________________
Senast redigerad av Rem- 2018-04-23 kl. 14:23.
Citera
2018-04-23, 14:27
  #4
Medlem
Rem-s avatar
I en mindre lägenhet kan du få problem med förvaringsutrymmen så du borde skaffa en säng med lådor under, som denna.
Citera
2018-04-23, 15:40
  #5
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler
https://ibb.co/esryzH

Hej, har ni några tips på hur jag kan inreda denna lägenhet på 36kvm? Jag vill hålla detaljerna/möblerna minimalistiska men med hög kvalitet. Säng ska vara dubbelsäng men kanske inte bredare än 160cm då det tar för mycket utrymme? Funderar på en hörnsoffa och en stor matta. Vet tyvärr inte längd/bredd på lägenheten.

Kom gärna med tips och idéer

Vad har du för takhöjd? Jag hade en etta på 27kvm med sovalkov där jag valde att bygga in så att sängarna var upphöjda, så där under kunde jag ha soffan och lite relaxhörna. Hade jag bott likadant idag hade jag gjort om samma sak med att han en säng som "svävar" typ 150 cm över marken.

Man kan ju ha skrivbord eller förvaring därunder också.
Citera
2018-04-23, 16:04
  #6
Medlem
Servals avatar
Hörnsoffa blir nog svårt, vill du ändå ha hörnsoffa så kan du använda den som avgränsare framför sängen. personligen tror jag inte det skulle se så bra ut.

Här kommer två förslag. Ett med en mindre soffa (två/tresits beroende på utrymme) och skrivbord, alternativt en fåtölj istället för skrivbord.

https://i.imgur.com/rR8vIcq.jpg
Citera
2018-04-23, 16:13
  #7
Medlem
1FFs avatar
Sängen placeras i hörnutrymmet till vänster i vardagsrummet enligt bilden. Skynke eller mellanvägg som avdelar mot resten av vardagsrummet. 2 sits soffa/fotöljs baksida placeras mot sagda mellanvägg/skynke. 3 eller 2 sits soffa emot "långväggen" i vardagsrummet. Tv`n i hörnutrymmet mellan köks och balkongdörren. Dörren till köket - väck.

Ovan förslag ger en öppenhet av planlösningen på lägenheten. Rymd och ljus då fönstret i vardagsrummet inbjuds.

Trevlig lägenhetsplanering i övrigt.
Vilken är hyran?

Det finns en massa bra sidor på nätet om hur man planerar för bra utrymme i små lägenheter. Vikbara och infällda metoder.

36kvm är mycket om man vet vad man gör.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-04-23 kl. 16:15.
Citera
2018-04-23, 18:31
  #8
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Till att börja med känns utrymmet längst upp till vänster som den uppenbara platsen för en säng. Problemet blir hur man ska klämma in en soffgrupp och teve. Det blir nog trångt om du ska ha en hörnsoffa, men i så fall skulle jag placera den i övre högra hörnet och teven kanske mot väggen mellan dörren till hallen och sängutrymmet. Annars kanske en två- eller tresitssoffa i mitten av rummet (om utrymme finns) riktad mot övre väggen, där du placerar en teve på en tevebänk. Mot soffryggen skulle du i så fall kunna ställa en byrå eller något för förvaring.

I köket ett matbord mot fönstret, med två eller fyra stolar. Inget barbord om inte fönstret sitter högt upp.

Tack för dina tankar, det var en smart förvaringslösningen med skjutbara lådor under sängen. Dina tankar går ungefär i samklang med mina idéer.
Citera
2018-04-23, 18:33
  #9
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Vad har du för takhöjd? Jag hade en etta på 27kvm med sovalkov där jag valde att bygga in så att sängarna var upphöjda, så där under kunde jag ha soffan och lite relaxhörna. Hade jag bott likadant idag hade jag gjort om samma sak med att han en säng som "svävar" typ 150 cm över marken.

Man kan ju ha skrivbord eller förvaring därunder också.

Takhöjden vet jag tyvärr inte än då jag först flyttar in nästa vecka. Av smidiga anledningar vill jag gärna ha sängen på "markhöjd" så jag lätt kan kasta över kvinnan när det är dags för lite roligare aktiviteter.
Citera
2018-04-23, 18:34
  #10
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Hörnsoffa blir nog svårt, vill du ändå ha hörnsoffa så kan du använda den som avgränsare framför sängen. personligen tror jag inte det skulle se så bra ut.

Här kommer två förslag. Ett med en mindre soffa (två/tresits beroende på utrymme) och skrivbord, alternativt en fåtölj istället för skrivbord.

https://i.imgur.com/rR8vIcq.jpg

Tack för mycket intressanta illustrationer, det väckte nya tankar på hur jag kan möblera lyan!
Citera
2018-04-23, 18:36
  #11
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Sängen placeras i hörnutrymmet till vänster i vardagsrummet enligt bilden. Skynke eller mellanvägg som avdelar mot resten av vardagsrummet. 2 sits soffa/fotöljs baksida placeras mot sagda mellanvägg/skynke. 3 eller 2 sits soffa emot "långväggen" i vardagsrummet. Tv`n i hörnutrymmet mellan köks och balkongdörren. Dörren till köket - väck.

Ovan förslag ger en öppenhet av planlösningen på lägenheten. Rymd och ljus då fönstret i vardagsrummet inbjuds.

Trevlig lägenhetsplanering i övrigt.
Vilken är hyran?

Det finns en massa bra sidor på nätet om hur man planerar för bra utrymme i små lägenheter. Vikbara och infällda metoder.

36kvm är mycket om man vet vad man gör.

Hyran ligger på 5000 och är en etta i Stockholm. Är det inte en risk att rummet börjar kännas litet om man börjar skärma av? Köksdörren funderar jag på att blockera permanent då man lika gärna kan ta en omväg via hallen och röra på sig mer.

Vilka är hemsidorna tänker du på då?
Citera
2018-04-23, 18:41
  #12
Medlem
Dörren mellan kök och vardagsrum kan jag tycka är överflödig, stjäl yta som du behöver. Å andra sidan är det självklart bra om det känns öppet och luftigt. Kanske ta bort hela väggen mellan kök och vardagsrum?!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback