2023-02-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Vill inte gärna göra nåt fel bara, men kanske kör på ditt förslag. Tänkte att en inlämning skulle understiga kostnad på tryckluft och mejsel. Men 100 lät inte så farligt.

Ändå inne på att gå över till ps5, alla spelen finns ju kvar. Men då vill jag gärna att den ska sjunka till 4500 då jag tänkte köpa en OLED-skärm i samma veva

Det låter som en klok idé
sitter själv med en PS5a och en 65" OLED, och att lira spel i 120fps är en ren dröm.
Citera
2023-02-12, 11:51
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Det låter som en klok idé
sitter själv med en PS5a och en 65" OLED, och att lira spel i 120fps är en ren dröm.

Det låter som en dröm. Och precis, för mig är det otänkbart med annat än OLED. Optimalt för gaming.
Men har inte ps5 gått upp i pris? Verkar ligga närmare 8 nu och vill ha för mig att det var runt 6,5 vid release.
Vad fick du ge för den TVn? Skulle nog räcka med en "55 för mig.
Citera
2023-02-12, 11:56
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Köp tryckluft på burk, sen öppnar du locket bara på PS4an och blås rent.
Det brukar räcka långt, sen om du vill kan du givetvis börja plocka isär ps4an.

De affärer du nämner sysslar inte med rengöring av maskiner. Om någon affär ens gör det?
och det är billigare om du köper en tryckluft för 100:- och rätt mejsel.

https://www.youtube.com/watch?v=WuJfmYtKutw

Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte som att bara "öppna locket och blåsa".

Högst troligt så behövs kylpastan bytas på CPU:n, detta innebär du får demontera hela playstationet och rengöra alla delar (fläkten och kylaren kommer ta tid).

Tid för mig som är van är ca 2.5tim med rätt verktyg, då räknar jag endast byta kylpasta och rengöra alla delar (sprita moderkortet, plastdetaljer etc).

Är kylpadsen defekta behöver dessa bytas ut också.

Citat:
Vill inte gärna göra nåt fel bara, men kanske kör på ditt förslag. Tänkte att en inlämning skulle understiga kostnad på tryckluft och mejsel. Men 100 lät inte så farligt.

Ändå inne på att gå över till ps5, alla spelen finns ju kvar. Men då vill jag gärna att den ska sjunka till 4500 då jag tänkte köpa en OLED-skärm i samma veva

Du behöver bra verktyg då gammal plast kan sitta så in åt helvete (IFIXIT är bra).
Du kommer behöva isopropylalkohol, kylpasta, ev kylpads och tryckluft på burk (jag anser dock att luft på burk är för dyrt, 100kr för knapp någon rengöring).

Om ditt Playstation aldrig har blivit rengjord så kommer det vara massa fett invändigt som dammet sitter fast på, detta kommer ej försvinna med luft på burk, du behöver sprit och torka för hand med duk och tops.

Hade jag varit du så hade jag försökt låna verktyg, det är inte så svårt men det kan vara pilligt.
Det finns exakta guides på nätet om du söker på just ditt modellnummer, då ser du exakt hur det ser ut invändigt ifall du vill kolla upp guides i förväg.

Lycka till!
Citera
2023-02-12, 11:58
Medlem
Citat:
Det låter som en dröm. Och precis, för mig är det otänkbart med annat än OLED. Optimalt för gaming.
Men har inte ps5 gått upp i pris? Verkar ligga närmare 8 nu och vill ha för mig att det var runt 6,5 vid release.

Jo priset har gått upp lite, tror jag betalade 7.000 vid release om jag minns rätt.
Jag hade en OELD 55"a B6a LG från 2017 som då såklart inte stötte 120fps, men det blev en uppdatering för några månader sedan till denna:

65" C2
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/lg-oled65c25lb/1024461.9119/
(köpte den för 17999:- på rean)
Senast redigerad av Azper 2023-02-12 kl. 12:02.
Citera
2023-02-12, 12:07
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte som att bara "öppna locket och blåsa".

Högst troligt så behövs kylpastan bytas på CPU:n, detta innebär du får demontera hela playstationet och rengöra alla delar (fläkten och kylaren kommer ta tid).

Tid för mig som är van är ca 2.5tim med rätt verktyg, då räknar jag endast byta kylpasta och rengöra alla delar (sprita moderkortet, plastdetaljer etc).

Är kylpadsen defekta behöver dessa bytas ut också.

Du behöver bra verktyg då gammal plast kan sitta så in åt helvete (IFIXIT är bra).
Du kommer behöva isopropylalkohol, kylpasta, ev kylpads och tryckluft på burk (jag anser dock att luft på burk är för dyrt, 100kr för knapp någon rengöring).

Om ditt Playstation aldrig har blivit rengjord så kommer det vara massa fett invändigt som dammet sitter fast på, detta kommer ej försvinna med luft på burk, du behöver sprit och torka för hand med duk och tops.

Hade jag varit du så hade jag försökt låna verktyg, det är inte så svårt men det kan vara pilligt.
Det finns exakta guides på nätet om du söker på just ditt modellnummer, då ser du exakt hur det ser ut invändigt ifall du vill kolla upp guides i förväg.

Lycka till!

Ajdå. Det var nästan ruta ett igen. Känns långt utanför min comfort zone då jag sällan har pillat med elektronik på det sättet. Men är inte korkad eller obildbar så med en "guide for dummies" hade det nog gått vägen. Har aldrig hört såna dödsskrik som den ger ifrån sig när jag försöker köra God of war (andra spel också men det är i särklass värst). Rengöring var väl drygt 2 år sedan men inser att det börjar bli panik för maskinens fortsatta överlevnad.
Får se vad jag gör. Tack för tipsen, ska fundera ett slag.
Citera
2023-02-12, 12:20
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ajdå. Det var nästan ruta ett igen. Känns långt utanför min comfort zone då jag sällan har pillat med elektronik på det sättet. Men är inte korkad eller obildbar så med en "guide for dummies" hade det nog gått vägen. Har aldrig hört såna dödsskrik som den ger ifrån sig när jag försöker köra God of war (andra spel också men det är i särklass värst). Rengöring var väl drygt 2 år sedan men inser att det börjar bli panik för maskinens fortsatta överlevnad.

Ta en titt på denna video https://www.youtube.com/watch?v=SYyAl6O7r58

Där får du en ganska bra blick på hur det ser ut att öpnna en, du kan själv förstå att det kommer ta lite tid.
Jag tror det är ca 60st skruv du får skruva loss, man tappar räkningen.
Det är som sagt bara pilligt och tidskrävande, inte särskilt svårt.

Jag hade dock inte försökt utan bra verktyg, en enkel skruvmejsel räcker inte långt för mitt tålamod men självklart så är allt möjligt.
Citera
2023-02-12, 15:05
Avslutad
Är det värt att köpa nya Hogwarts till PS5 för lanseringspriset eller ska man vänta lite med att vifta trollspö och rida kvast? Är grafiken värd PS5-versionen eller är det som vanligt knappt någon skillnad mot äldre generationen?
Citera
2023-02-12, 21:38
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
En LG C1 räcker gott nog även om det är förra Oled modellen. Köpte en 65 tum för 18000 BF 2021 och är supernöjd. Grym tv. Sålklart deras nya modeller är än bättre. Och mer tåliga. Men då får du betala. En 55 kan du få för runt 10 000 nu normalpris. Tycker inte senaste modellerna låter vara så mycket bättre att rättfärdiga extra 5000-7000 för G eller C2 modellen.

Var dock beredd att läsa på om OLED så du vet hur du ska ta hand om den då den är känsligare och inte håller lika länge som LCD. Men det kanske du redan har koll på.

Citat:
Hade/Har samma problem med min original PS4. Kan spela många mindre krävande spel. Men försöker jag dra igång stortitlarna som The Last if Us eller Ghost of Tshushima exempelvis går maskinen på högvarv och överhettas direkt.

Försökte öppna den en gång och gick väl ok ändå. Rengjorde fläkten. Såg inte så illa ut som jag trodde dock då jag inte rengjort den under sin 7 års livstid. Men detta hjälpte föga. Gissar att det ör mer kylpastan som ovanstående är inne på också. Den är inte jag tillräckligt kunnig för dock men har som tur en PS5. Tror det är bäst att gå på en sån då. Onödigt att lägga ut reperationskostnader nu. Iallafall om du någon gång tänkt skaffa en PS5.

Tyvärr är det som du säger dyrare nu. 5990 betalade jag för 1.5 år sen. Nu över 7000 då Sony höjde med förklaring inflation. Lägg på svensk skatt också får vi betala sjuka priser.
Citera
2023-02-12, 21:42
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Är det värt att köpa nya Hogwarts till PS5 för lanseringspriset eller ska man vänta lite med att vifta trollspö och rida kvast? Är grafiken värd PS5-versionen eller är det som vanligt knappt någon skillnad mot äldre generationen?
Jag hade ärligt talat väntat. Om det nu inte är så att du inte har något annat att spela eller att pengar inte är ett problem.

Spelet har en hel del tekniska problem som många spel har vid release. Detta är något som utvecklarna jobbar på under tiden efter spelsläpp. Tålamod vinner nästan alltid. Vänta ett par månader så spelar du en bättre version. Som du betalat mindre för. Än dom som spelar just nu.

Spelar aldrig spel på releasedag längre. Bara onödigt. Bättre och vänta på uppdateringar och lägre pris. Köper endast om det är samlarutgåvor som riskerar ta slut.
Citera
2023-02-12, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Jag hade ärligt talat väntat. Om det nu inte är så att du inte har något annat att spela eller att pengar inte är ett problem.

Spelet har en hel del tekniska problem som många spel har vid release. Detta är något som utvecklarna jobbar på under tiden efter spelsläpp. Tålamod vinner nästan alltid. Vänta ett par månader så spelar du en bättre version. Som du betalat mindre för. Än dom som spelar just nu.

Spelar aldrig spel på releasedag längre. Bara onödigt. Bättre och vänta på uppdateringar och lägre pris. Köper endast om det är samlarutgåvor som riskerar ta slut.

Schysst, tack! Det får bli att vänta och se om det blir värt det.

Brände mig ordentligt på nya God of War så är lite försiktigare och snålare. Är ingen större Harry-fantast så att säga men samtidigt är det så jäkla tomt på spel nu tycker jag. Av ren nyfikenhet kollade jag runt på stan idag och det är ingen butik som har Harry inne…

Det är lite tröttsamt att alla nya spel fortfarande sätter PS4 i fokus. Sony behöver kliva upp med exklusiva titlar till PS5, annars kan man nästan byta ner sig i några år och hoppa på någon framtida pro-variant. Väntar fortfarande på att någon ska använda tekniken i kontrollern fullt ut som hittills typ bara Astro gjort.

Hoppas verkligen att Gollum når förväntningarna annars kommer jag nog börja nosa på Xbox och se om det är samma problem där.
Citera
2023-02-14, 12:53
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:

Helt klart värt om du frågar mig.
Jag köpte spelet i förväg, ångrar inget fastän jag bara spelat 7tim.

Som dag och natt med grafiken mellan ps4 pro och ps5 (lika stor skillnad som det är för xbox sidan).

Som någon annan skrev finns det alltid buggar som eventuellt försvinner med tiden, det enda jag har märkt är ifall jag kör med RayTracing aktiverat kan reflektionerna från vatten och speglar ibland bli konstigt (jag kör dock utan RayTracing, klarar inte av sub 60fps gaming).

Annars är det väl ens röst jag stör mig på, ändrade pitchen/tonen på rösten och den låter lite burkig nu.
Citera
2023-02-17, 00:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Schysst, tack! Det får bli att vänta och se om det blir värt det.

Brände mig ordentligt på nya God of War så är lite försiktigare och snålare. Är ingen större Harry-fantast så att säga men samtidigt är det så jäkla tomt på spel nu tycker jag. Av ren nyfikenhet kollade jag runt på stan idag och det är ingen butik som har Harry inne…

Det är lite tröttsamt att alla nya spel fortfarande sätter PS4 i fokus. Sony behöver kliva upp med exklusiva titlar till PS5, annars kan man nästan byta ner sig i några år och hoppa på någon framtida pro-variant. Väntar fortfarande på att någon ska använda tekniken i kontrollern fullt ut som hittills typ bara Astro gjort.

Hoppas verkligen att Gollum når förväntningarna annars kommer jag nog börja nosa på Xbox och se om det är samma problem där.
Det framstår som att det skiftet sker i år. 32 miljoner sålda ps5 hittills och ingen komponentbrist längre. Så nu har de båda tillräckligt stor användarbas och en anledning att locka folk att köpa konsolen med nya exklusiva spel. Det fanns egentligen ingen anledning att göra samma sak för 1 år sen. Man kan se det på spiderman 2 som kommer i år exklusivt till ps5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in