Citat:
Ursprungligen postat av
Azper
Köp tryckluft på burk, sen öppnar du locket bara på PS4an och blås rent.
Det brukar räcka långt, sen om du vill kan du givetvis börja plocka isär ps4an.
De affärer du nämner sysslar inte med rengöring av maskiner. Om någon affär ens gör det?
och det är billigare om du köper en tryckluft för 100:- och rätt mejsel.
https://www.youtube.com/watch?v=WuJfmYtKutw
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte som att bara "öppna locket och blåsa".
Högst troligt så behövs kylpastan bytas på CPU:n, detta innebär du får demontera hela playstationet och rengöra alla delar (fläkten och kylaren kommer ta tid).
Tid för mig som är van är ca 2.5tim med rätt verktyg, då räknar jag endast byta kylpasta och rengöra alla delar (sprita moderkortet, plastdetaljer etc).
Är kylpadsen defekta behöver dessa bytas ut också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kedox
Vill inte gärna göra nåt fel bara, men kanske kör på ditt förslag. Tänkte att en inlämning skulle understiga kostnad på tryckluft och mejsel. Men 100 lät inte så farligt.
Ändå inne på att gå över till ps5, alla spelen finns ju kvar. Men då vill jag gärna att den ska sjunka till 4500 då jag tänkte köpa en OLED-skärm i samma veva

Du behöver bra verktyg då gammal plast kan sitta så in åt helvete (IFIXIT är bra).
Du kommer behöva isopropylalkohol, kylpasta, ev kylpads och tryckluft på burk (jag anser dock att luft på burk är för dyrt, 100kr för knapp någon rengöring).
Om ditt Playstation aldrig har blivit rengjord så kommer det vara massa fett invändigt som dammet sitter fast på, detta kommer ej försvinna med luft på burk, du behöver sprit och torka för hand med duk och tops.
Hade jag varit du så hade jag försökt låna verktyg, det är inte så svårt men det kan vara pilligt.
Det finns exakta guides på nätet om du söker på just ditt modellnummer, då ser du exakt hur det ser ut invändigt ifall du vill kolla upp guides i förväg.
Lycka till!