2018-04-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Till alla här som säger att det Avicii gjorde var så talanglöst. Omusikaliskt. Enkelt. Vad väntar ni på? Ni kan ju enkelt överträffa hans produktioner så talanglös som han var o själva bli the next big thing o tjäna 500miljoner på tre år. Jag menar 500miljoner för att trycka lite på en dator, är inte det bra? Kom igen nu miljonerna väntar. Och det är som sagt skitenkelt att göra sån här musik för man kan köpa typ färdiga beats o bara lägga till lite datorljud.

För mig handlar det inte om att inte tycka att "datormusik" är riktig musik. Jag är ett stort fan av elektronisk musik grejen med Aviciis musik är att den var väldigt menlös och generisk. Var han talangfull och musikalisk? Absolut. Var han däremot artistisk, originell och innovativ? Nej inte alls.
Citera
2018-04-25, 21:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
För mig handlar det inte om att inte tycka att "datormusik" är riktig musik. Jag är ett stort fan av elektronisk musik grejen med Aviciis musik är att den var väldigt menlös och generisk. Var han talangfull och musikalisk? Absolut. Var han däremot artistisk, originell och innovativ? Nej inte alls.

Precis! Jämför med Björk som i sammanhanget får betraktas som ett geni beträffande elektronisk musik.

Från musikklasscenen i Fame (1980):

- You gonna play it all by yourself?
- You don't need anybode else.
- That's not music, Martelli, that's masturbation!
Citera
2018-04-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Till alla här som säger att det Avicii gjorde var så talanglöst. Omusikaliskt. Enkelt. Vad väntar ni på? Ni kan ju enkelt överträffa hans produktioner så talanglös som han var o själva bli the next big thing o tjäna 500miljoner på tre år. Jag menar 500miljoner för att trycka lite på en dator, är inte det bra? Kom igen nu miljonerna väntar. Och det är som sagt skitenkelt att göra sån här musik för man kan köpa typ färdiga beats o bara lägga till lite datorljud.

Det har jag dock inte sagt, men det är lite typ fjortistechnostuk över det, så är det. Jag kan tex med handen på hjärtat inte säga att Aviciis musik är mer kreddig än tex basshunters, samma fjortisdunk.
Citera
2018-04-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Ingen tvivlar på den bortgångnes blipbloppkompetens. Däremot är det väl litet sent att "[b]e Avicii spela gitarr eller trummor". Frågan är om han upphaussats för att han tjänade så stora summor (som han därtill inte hade någon större glädje av med tanke på hur han mådde och hur det hela slutade).

Reaktionerna bygger snarast på den sunda känslan av att han inte kan räknas till kategorien musiker varmed man kan ifrågasätta vad fan det är för "musik" som en del lyssnar på; techno passar bäst på ravepartyn.

Tror ändå du förstår vad jag menade. Båda artisterna är döda, ja det har du rätt i. Om du ska börja yttra dig om vad "riktig musik" är, ger jag upp. Avicii gjorde inte techno, att du skriver så bevisar hur du kan om musik.
Citera
2018-04-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing

Samma för mig, jag tog ju tex Daft Punk som exempel vilket ju ÄR elektronisk musik. Det går att göra det snyggt och ändå kommersiellt Aviciis är för generisk exakt som du skriver. Jag menar är väl fel att säga att han inte har någon form av talang, som jag skrev på förra sidan men man får nog skilja på talang och talang.

Ta tex denna: https://www.youtube.com/watch?v=em0MknB6wFo

Enkla kraftfulla melodier classy, något som jag aldrig hörde Avicii göra. Han har dock försökt. Lite talkbox på nån låt på sin skiva true där, men det blir aldrig den där "musikmagin" som i ovanstående exempel.
Citera
2018-04-25, 21:35
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Dagens generation, då? Ja, technomusiken - eller till vilken genre hans opus nu skall räknas - tilltalar väl inte alla yngre varav många musikmässigt sett är tacknämligt retroorienterade.

Skrev faktiskt som ovan och, nej, den här typen av tongångar ingår inte alls i mitt musikaliska kunnande som ändå är brett nog.

Daft Punk som nämnts tangerar ju rentav rejäl 70-talsdisco/funk.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-04-25 kl. 21:38.
Citera
2018-04-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Du har förstått fel, precis som hälften av alla som kommentarer här inne. Han postade sina demos på forum utan någon feedback. Tillslut, hittade Ash, hans fd. manager honom och såg potential. Så att säga att han blev känd pga. kontakter är ytterst fel. Alla behöver kontakter för att bli stora, men att enbart ha kontakter tar en inte särskilt långt.

Till alla som jämför med Cobain. Be Cobain göra en komplett låt med alla instrument från början till slut, med mixning och mastering. Antagligen skulle Avicii klara den uppgiften bättre. Be Avicii spela gitarr eller trummor och Cobain skulle utklassa Avicii. Att alla ska börja göra så efterblivna jämförelser hela tiden...

Vet inte varför jämförelsen kom in på Cobain var väl någon annan som sa det och kände att jag ville hoppa på det tåget då Cobains musik rockade, tillskillnad från Djboeg.se. Avicii har fått till ett eller två riff och anses vara "EDM Gud". Levels och den där collaben med Guetta, dom hade lite attityd i synthpartierna så att säga. Avicii mastra inte själv, inte heller mixa han själv alla gånger.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/True_(Avicii_album) Men står garanterat i albumet också, vet att Wiki kan vara halvdan källa ibland, men när det kommer till låtskriveri osv brukra det oftast vara korrekt.
Citera
2018-04-25, 21:47
Medlem
Citat:
Skrev faktiskt som ovan och, nej, den här typen av tongångar ingår inte alls i mitt musikaliska kunnande som ändå är brett nog.

Daft Punk som nämnts tangerar ju rentav rejäl 70-talsdisco/funk.

Host den musiken är bra host
Citera
2018-04-25, 21:50
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Host den musiken är bra host

Lyssnade på Get Lucky hela sommaren 2013 - och dansade till den med för den delen.

Kan inte påminna mig att jag dansat till Aviciis alster men så är den genren mycket anonymare för mig.
Citera
2018-04-25, 22:09
Medlem
Citat:
Lyssnade på Get Lucky hela sommaren 2013 - och dansade till den med för den delen.

Kan inte påminna mig att jag dansat till Aviciis alster men så är den genren mycket anonymare för mig.

Ja, den är ju bättre iaf. Men tycker den plattan är Daft Punks sämsta faktiskt, även om den ju har ljusglimtar Morodor tracket och Get Lucky som du själv säger. Där tycker jag Nile Rodgers iaf kom mer till rätta. Känns som Avicii liksom inte har den där 70tals disco/funk hjärnan för att fatta hur det ska "låta". Så deras collab blev blaha.

Även om Nile verka gilla Aviciis melodier, eller Avicii som person. Såna där "instant classic hits" är ju Nile mästaren utav. "Let's Dance" "We are Family" "Notorious" "Like A Virgin", sina egna låtar med Chic, etc.

När jag gått ut på klubben och dom har något mindre dansgolv spelas liksom dessa låtar fortfarande och man ser att folk blir galna. Som inte ens var påtänkta när låtarna skrevs. Har så svårt att se att Aviciis låtar kommer ha den statusen om 20-30år.
Citera
2018-04-25, 22:16
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Ja, den är ju bättre iaf. Men tycker den plattan är Daft Punks sämsta faktiskt, även om den ju har ljusglimtar Morodor tracket och Get Lucky som du själv säger. Där tycker jag Nile Rodgers iaf kom mer till rätta. Känns som Avicii liksom inte har den där 70tals disco/funk hjärnan för att fatta hur det ska "låta". Så deras collab blev blaha.

Även om Nile verka gilla Aviciis melodier, eller Avicii som person. Såna där "instant classic hits" är ju Nile mästaren utav. "Let's Dance" "We are Family" "Notorious" "Like A Virgin", sina egna låtar med Chic, etc.

När jag gått ut på klubben och dom har något mindre dansgolv spelas liksom dessa låtar fortfarande och man ser att folk blir galna. Som inte ens var påtänkta när låtarna skrevs. Har så svårt att se att Aviciis låtar kommer ha den statusen om 20-30år.

Nej men det återstår ju för all del att se. Mitt gamla favställe - en rockklubb vid Mariatorget - lyckades hetsa upp kids t o m med "Jailhouse Rock".
Citera
2018-04-25, 22:30
Medlem
goosehunters avatar
Sen är det ju så med musik att det lättkonsumerade, kommersiella och enkla anses lite fult. Konst, oavsett slag, skall vara djup och svårtillgänglig. Jag tror det är så enkelt att den stora massan tilltalas av lättkonsumerad, enkel musik. En clatchig melodi som sätter sig på skallen, något man nynnar på i bilen eller medan man står o lagar mat eller går på nattklubb. All musik har sin plats o berättigar sig själv genom den publik o framgång den får. Jag har skapligt tongehör och vill påstå att Avicii hade sitt eget sound. Man hörde oftast på en gång när en låt kom på radio att den var producerad av Avicii. Så att säga att det låter som allt annat känns fel. Originellt? Vem bryr sig. En del musik sätter sig i hjärtat, annan i dansfötterna. All musik berättigar sig själv och har sin egen plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in