2018-04-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Sen är det ju så med musik att det lättkonsumerade, kommersiella och enkla anses lite fult. Konst, oavsett slag, skall vara djup och svårtillgänglig. Jag tror det är så enkelt att den stora massan tilltalas av lättkonsumerad, enkel musik. En clatchig melodi som sätter sig på skallen, något man nynnar på i bilen eller medan man står o lagar mat eller går på nattklubb. All musik har sin plats o berättigar sig själv genom den publik o framgång den får. Jag har skapligt tongehör och vill påstå att Avicii hade sitt eget sound. Man hörde oftast på en gång när en låt kom på radio att den var producerad av Avicii. Så att säga att det låter som allt annat känns fel. Originellt? Vem bryr sig. En del musik sätter sig i hjärtat, annan i dansfötterna. All musik berättigar sig själv och har sin egen plats.

Fast om man är musikintresserad så spelar originalitet roll. Klart att Kate Bush och David Bowie är bättre och mer komplexa artister än säg Britney Spears. Förstår inte varför folk blir så sura när man pratar om kvalité när det kommer till musik. Musik är ju som vilken konstform som helst och om man kan prata om finlitteratur och fullitteratur borde man även kunna göra det med musik.

Jag lyssnar på en hel del "mainstreammusik" och kan även bli rörd av den typen av musik men blir irriterad över att kritiker och folk plötsligt börjar kalla Aviciis musik för "innovativ" bara för att han dog. I sådana fall är den musik som skrivs för Melodifestivalen också innovativ.
Citera
2018-04-25, 23:41
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Jag tycker vi gör så här istället.

Av alla människor här på fb som kritiserat Tim så måste det ju finnas åtminstone en enda som kan lägga upp en egen låt på youtube. Tim hade ju ingen talang o musiken är som sagt simpel o sjukt enkel att göra, bara trycka på en dator.

Nu väntar jag, o säkert fler med mig, när nästa housestjärna o blivande mångmiljonär länkar till sin egenproducerade låt som kommer dra in miljoner o spelas på nattklubbar o älskas av människor runt omkring i världen. Återigen, det kräver ingen talang.

Jag väntar...

"M-men man måste ju ha koontakteeer!!1!"

Skämt åsido, många i den här tråden har nog aldrig rört ett musikprogram och bör således inte uttala sig om hur svårt det är att göra bra musik i datorn. Tim hade extrem talang inom sitt gebit och jag ser inte riktigt poängen att jämföra Avicii med exempelvis Cobain då de var begåvade på sina egna sätt.

För att citera Niles Rodgers; "Folk förstår inte hur talangfull han var. Han hade ingen regelrätt musikalisk träning (...) Han blev en av de bästa melodiskaparna jag någonsin träffat"
Senast redigerad av -SchmergliN- 2018-04-25 kl. 23:50.
Citera
2018-04-25, 23:46
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Fast om man är musikintresserad så spelar originalitet roll. Klart att Kate Bush och David Bowie är bättre och mer komplexa artister än säg Britney Spears. Förstår inte varför folk blir så sura när man pratar om kvalité när det kommer till musik. Musik är ju som vilken konstform som helst och om man kan prata om finlitteratur och fullitteratur borde man även kunna göra det med musik.

Jag lyssnar på en hel del "mainstreammusik" och kan även bli rörd av den typen av musik men blir irriterad över att kritiker och folk plötsligt börjar kalla Aviciis musik för "innovativ" bara för att han dog. I sådana fall är den musik som skrivs för Melodifestivalen också innovativ.

Haha! Ja, mellolåtar är ett bra exempel på det närmast antiinnovativa. Det är ytterst sällan originella bidrag bemötts med uppskattning i det sammanhanget: jag tänker på t ex Moldaviens geniala bidrag med Zdub si Zdob 2011 eller när flamencosångerskan Remedios Amaya kammade hem noll 1983.

Fortfarande denna dag skriver man i DN om Avicii under den schmaltziga rubriken "Avicii gråter och männen tittar bort".
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-04-26 kl. 00:04.
Citera
2018-04-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
"M-men man måste ju ha koontakteeer!!1!"

Skämt åsido, många i den här tråden har nog aldrig rört ett musikprogram och bör således inte uttala sig om hur svårt det är att göra bra musik i datorn. Tim hade extrem talang inom sitt gebit och jag ser inte riktigt poängen att jämföra Avicii med exempelvis Cobain då de var begåvade på sina egna sätt.

För att citera Niles Rodgers; "Folk förstår inte hur talangfull han var. Han hade ingen regelrätt musikalisk träning (...) Han blev en av de bästa melodiskaparna jag någonsin träffat"

Fast det där är ju lite humor, för majoriteten av edm eliten har just ingen "musikalisk träning", men det är klart Nile är väl van att hänga med musikteorinördsnubbar kanske och då blir ju Aviciin fresh perhaps.
Citera
2018-04-26, 00:49
Medlem
Citat:
Jag tycker vi gör så här istället.

Av alla människor här på fb som kritiserat Tim så måste det ju finnas åtminstone en enda som kan lägga upp en egen låt på youtube. Tim hade ju ingen talang o musiken är som sagt simpel o sjukt enkel att göra, bara trycka på en dator.

Nu väntar jag, o säkert fler med mig, när nästa housestjärna o blivande mångmiljonär länkar till sin egenproducerade låt som kommer dra in miljoner o spelas på nattklubbar o älskas av människor runt omkring i världen. Återigen, det kräver ingen talang.

Jag väntar...

Du menar så som Tim blev känd på studioforum.nu innan Ash kom in i bilden?
Är du verkligen så naiv att du tror att dina kändis-dj idoler bara "la upp en låt på youtube"? Haha, härligt. Absolut finns det enstaka fall där sådan framgång har skett, främst genom något clickbait relaterat typ "LET's take a selfie hihih" *untz untz untz*, men tro mig. Det är ett stort spel bakom gallerierna.

Tillexempel kan jag informera herren om att skivbolagen bestämmer vilka som hamnar på diverse populära playlists, surprise, inte direkt. Du kan alltså INTE komma in i en lista där folk "lyssnar som mest på musik" om du inte är utvald (dvs inlett samarbete med kända skivbolagen. Du kan ju själv se i dokumentären hur Ash sitter och försöker "sälja in" Avicii som en telesäljare). Eller har en insider kontakt, men upptäcker någon på skivbolaget att en låt som inte är deras signing är inlagd plockas den bort snarast, så det är en tuff bransch.

Hur kan jag veta detta? Tja, man har väl lite kompisar hit och dit inom nämnda bransch som beklagat sig. Finns även något som heter "promotion kampanj", detta gav mig spy smak i munnen. För efter att jag fick reda på detta har man börjat se på musikvärlden annorlunda. Var Beatles Michael Jacksons fake? Du kan alltså med hjälp av pengar (surprise igen). Hamna på Billboard listan, fake streams, osv. Så då är ju frågan, har Avicii verkligen fått alla dessa streams legit? Hehe, ingen som vet ingen som vet.
Citera
2018-04-26, 01:40
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Fast det där är ju lite humor, för majoriteten av edm eliten har just ingen "musikalisk träning", men det är klart Nile är väl van att hänga med musikteorinördsnubbar kanske och då blir ju Aviciin fresh perhaps.

Ja, jösses. "Musikteorinördsnubbar". Jag får ge dig att du hittar på kreativa sätt att avfärda allt positivt som sägs om Avicii. Incubus-gitarristen Mike Einziger talade sig också varm om Avicii's begåvning, men han kanske inte hade ätit frukost den dagen. Vad vet jag.

Citat:
Förstår du ju själv att han kommer slå andra på fingrarna som gör den typen utav arbete helt själva. Dom besparar sig ju liksom 10år av utvecklingen. Sen kunde ju Ash dja och antagligen även produktion, så när Avicii sitter och gör sina låtar "helt själv", så imponerar det inte på mig, eftersom jag vet att det inte är sant. Jag vet verkligheten och den är att han skickat ut till bla laidback lukes forum och bett om hjälp, blir guidad vad som är fel, osv. Då han sagt det själv och även Laidback Luke (finns också nånstans på tuben). På vilket sätt är man ett geni då när du frågar människor om hjälp med dina låtar för att du inte vet om dom är bra eller ej?

Kom igen, han frågade en etablerad producent efter feedback på sina låtar när han var en tonåring och just hade börjat skapa musik. Det där är ju bara löjligt. Jag var själv en frekvent besökare på LBL Forum och det var en fantastisk resurs när jag var en vilsen nybörjare.

Citat:
För mig är en talang någon som gör majoriteten av det stora hantverket helt själv och framför det. Inte ens Max Martin platsar in där. Ta tex miljön Martin fick chansen att sitta i, alla jobbade mot samma mål. 10pers (kanske mer, ingen koll på exakt siffra) och om 10pers sitter och letar ljud, den rätta baskaggen, dom rätta syntharna, och sen har Martin tillgång till dessa och skriver en bra låt utifrån templates som alla byggt upp tillsammans (kollektivet som han själv pratar mycket om).

Jag tolkar det alltså som att du anser att ingen som producerar eller skriver låtar åt andra någonsin kan ha talang?
När du också anser att en av vår tids största låtskrivare, som har mottagit Polarpriset och har över 20 stycken Billboard-ettor, är talanglös så förstår jag att vår syn på talang skiljer sig så radikalt att det inte ens är värt att diskutera.
Jag uppskattar i alla fall svaret och vi får väl vara överrens om att vara oense.
Senast redigerad av -SchmergliN- 2018-04-26 kl. 01:45.
Citera
2018-04-26, 03:52
Medlem
Hade Kim varit en dålig Synthspelare hade han inte fått denna uppmärksamhet .
Är det verkligen skillnad på Synthmusik och pensionärsmusik ? Hur vet man vad som är "pensionärskommentarer" ? När nu pensionärer har byggt upp vårt samhälle varför klaga på det ? Är det tillåtet att ha olika musiksmak oavsett ålder ? Godnatt igen
Citera
2018-04-26, 06:13
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrka
SHM har redan gjort come back,..
Sin andra comeback skrev jag. Sen blir det en tredje. Därefter är dom för gamla så då får dom casha in på SHM teens.
Citera
2018-04-26, 10:55
Medlem
Varför kan ni bara inte enas om 1 enda sak.

Grabben gjorde musik som gjorde denne till världens bästa DJ, han slog DJ tiesto, han slog alla andra under sin tid. turnerade mest av alla, blev också helt utsliten och dog.

sen om hans musik får leva kvar eller ej spelar väl för fan ingen roll.

jämföra med cobain som dog efter 1 eller 2 plattor är väl helt fel.

som att jämföra usain bolt med Mike Tyson, enda kopplingen är att båda håller på med idrott. eller jämföra mike tyson med sara sjöström, eller patrik sjöberg med en trestegshoppare. alla har för fan talang. och alla blev bäst under sin prime. vad är problemet?

1. Calvin Harris 547 miljoner kronor

2. David Guetta 306 miljoner kronor

3. Tiesto 298 miljoner kronor

4. Skrillex 198 miljoner kronor

4. Steve Aoki 198 miljoner kronor

6. Avicii 132 miljoner kronor

7. Kaskade 149 miljoner kronor

8. Martin Garrix 140 miljoner kronor

8. Zedd 140 miljoner kronor

10. Afrojack 132 miljoner kronor

11. Deadmau5 124 miljoner kronor

11. Diplo 124 miljoner kronor

detta är en lista på världens största stjärnor som dj med egna konserter som Avicii hade samt pengar de drog in under ett år som aktiva.. 2014-2015.

att Avicii kunde göra elektroniskt musik som ungdomar ville dansa till, vad är problemet?

om han blir ihågkommen, ja kanske inte, för de flesta låtar han har är ju just bara ljud, ingen sång som fastna i minnet. däremot så kommer hans shower att finnas för evigt för dem som sett dem live och då även hans musik. om någon drar fram avicii om 30 det tror jag inte. tror heller inte nya hittar nirvana idag om inte föräldrarna spelar dem på sina stereos.

jag själv är helsåld på några av dj tiestos låtar men kan ju gå månader emellan när man spelar dem. när jag upptäckte tiesto gick de dygnet runt.

musik är något som kommer och går fast vissa artister får leva kvar längre. jag tror sång fastnar längre än elektronisk musik, i alla fall på mig.

Grabben lyckades bli en av världens bästa DJ, sen vad en DJ betyder för en person kontra nån som sjunger. tror sång vinner kontra beats som man hoppar till.

Members of mayday var ju stora på 90-talet, ingen spelar dem idag nånstans.

en dj som dör, ja tragiskt. men bråka inte om talang, han hade hur mycket talang som helst mer än att bara sträcka handen i luften på sina shower och dricka ett halvrör. grabben jobbade fan dygnet runt för att bli den han blev. all heder till det.

så snälla lägg nu ner tjatet om talang och nöj er med att Tim Berglin blev större än någon annan artist i sverige utan att behöva sjunga under 2008 och 2017.

lovar att även Sara Larsson önskar att hennes låtar och konserter hade varit i närheten av Aviciis. olika stilar, olika fans. lev med det. vem som är bäst? vem fan bryr sig.
Citera
2018-04-26, 11:49
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge27
Varför kan ni bara inte enas om 1 enda sak.

Grabben gjorde musik som gjorde denne till världens bästa DJ, han slog DJ tiesto, han slog alla andra under sin tid. turnerade mest av alla, blev också helt utsliten och dog. [...]

1. Calvin Harris 547 miljoner kronor

2. David Guetta 306 miljoner kronor

3. Tiesto 298 miljoner kronor

4. Skrillex 198 miljoner kronor

4. Steve Aoki 198 miljoner kronor

6. Avicii 132 miljoner kronor

7. Kaskade 149 miljoner kronor

8. Martin Garrix 140 miljoner kronor

8. Zedd 140 miljoner kronor

10. Afrojack 132 miljoner kronor

11. Deadmau5 124 miljoner kronor

11. Diplo 124 miljoner kronor

detta är en lista på världens största stjärnor som dj med egna konserter som Avicii hade samt pengar de drog in under ett år som aktiva.. 2014-2015.

att Avicii kunde göra elektroniskt musik som ungdomar ville dansa till, vad är problemet?

om han blir ihågkommen, ja kanske inte, för de flesta låtar han har är ju just bara ljud, ingen sång som fastna i minnet. däremot så kommer hans shower att finnas för evigt för dem som sett dem live och då även hans musik. om någon drar fram avicii om 30 det tror jag inte. tror heller inte nya hittar nirvana idag om inte föräldrarna spelar dem på sina stereos.

jag själv är helsåld på några av dj tiestos låtar men kan ju gå månader emellan när man spelar dem. när jag upptäckte tiesto gick de dygnet runt.

musik är något som kommer och går fast vissa artister får leva kvar längre. jag tror sång fastnar längre än elektronisk musik, i alla fall på mig.

Grabben lyckades bli en av världens bästa DJ, sen vad en DJ betyder för en person kontra nån som sjunger. tror sång vinner kontra beats som man hoppar till.

Members of mayday var ju stora på 90-talet, ingen spelar dem idag nånstans.

en dj som dör, ja tragiskt. men bråka inte om talang, han hade hur mycket talang som helst mer än att bara sträcka handen i luften på sina shower och dricka ett halvrör. grabben jobbade fan dygnet runt för att bli den han blev. all heder till det.

så snälla lägg nu ner tjatet om talang och nöj er med att Tim Berglin blev större än någon annan artist i sverige utan att behöva sjunga under 2008 och 2017.

lovar att även Sara Larsson önskar att hennes låtar och konserter hade varit i närheten av Aviciis. olika stilar, olika fans. lev med det. vem som är bäst? vem fan bryr sig.

Tack! Ett inlägg som tydligt visar att den här fakemusiken vi talar om (och som jag kallar "techno") bara handlar om pengar, pengar, pengar. Det är inte fråga om konst, det är inte fråga om hantverk utan just pengar, pengar, pengar.
Citera
2018-04-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tack! Ett inlägg som tydligt visar att den här fakemusiken vi talar om (och som jag kallar "techno") bara handlar om pengar, pengar, pengar. Det är inte fråga om konst, det är inte fråga om hantverk utan just pengar, pengar, pengar.

ja klart det handlar om pengar, vad trodde du? finns ingen artist i världen som gör musik som inte önskar kunna leva på det.

spelar ingen roll om det är jazz, rock, pop etc. alla artister som säljer eller skapar något som sedan råkar sälja har ju talang. sen om det är bra och dåligt för en bred publik spelar ju ingen roll.

tittar man på Aviciis så ser folket ut att ha jäkligt kul på hansa gig. thats it! det är det som är poängen med att vara DJ. sen kunde han även göra musik i den genren han gilla, andra djs gillade ju aviciis musik skarpt, tex tj tiesto.

sen om den musiken kommer vara för evigt den han gjorde är ju inget som någon här inne kommer tänka på om 10 20 år.

fakta är.

han blev en grym dj som även hade egen musik, om han klarat att producera mera hits i framtiden, ja det tror jag.

cobain som folk jämför med, han fick ihop två plattor och kanske 30 konserter, aviciis gjorde fan så mycket mer och turnerade mycket mer, och därför var en större artist en cobain. det är fakta. sen att cobain kanske har mer fans som tror han var gud tack vare ett par låtar, sådana har ju alla artister oavsett genre. Avicii var större än Cobain i alla kategorier, tror fan han till och med var större en mozart kortsiktigt. tror mer lyssnar på house en klassiskt idag.

däremot så vocalister har större lyssnargrupp en house. house/techno/trance/rave etc det är party musik. och en dj spelar för folk som vill partaja, klubba, ha kul och Tim gjorde det jävligt bra.
Citera
2018-04-26, 12:55
Medlem
dialektikers avatar
Jag är gripen av hans öde, men jag har aldrig orkat lyssna klart på "Wake me up". Hur slutar låten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in