Citat:
Sen är det ju så med musik att det lättkonsumerade, kommersiella och enkla anses lite fult. Konst, oavsett slag, skall vara djup och svårtillgänglig. Jag tror det är så enkelt att den stora massan tilltalas av lättkonsumerad, enkel musik. En clatchig melodi som sätter sig på skallen, något man nynnar på i bilen eller medan man står o lagar mat eller går på nattklubb. All musik har sin plats o berättigar sig själv genom den publik o framgång den får. Jag har skapligt tongehör och vill påstå att Avicii hade sitt eget sound. Man hörde oftast på en gång när en låt kom på radio att den var producerad av Avicii. Så att säga att det låter som allt annat känns fel. Originellt? Vem bryr sig. En del musik sätter sig i hjärtat, annan i dansfötterna. All musik berättigar sig själv och har sin egen plats.
Fast om man är musikintresserad så spelar originalitet roll. Klart att Kate Bush och David Bowie är bättre och mer komplexa artister än säg Britney Spears. Förstår inte varför folk blir så sura när man pratar om kvalité när det kommer till musik. Musik är ju som vilken konstform som helst och om man kan prata om finlitteratur och fullitteratur borde man även kunna göra det med musik.
Jag lyssnar på en hel del "mainstreammusik" och kan även bli rörd av den typen av musik men blir irriterad över att kritiker och folk plötsligt börjar kalla Aviciis musik för "innovativ" bara för att han dog. I sådana fall är den musik som skrivs för Melodifestivalen också innovativ.