2018-04-21, 07:13
Medlem
Hej

Jag har ett konto i mitt barns personnummer som innehåller någon hundralapp. Sedan valde jag att spara resterande belopp i mitt eget namn, men mitt barn kommer ändå få pengarna efter myndig ålder. Har en fundering på att föra över allt till barnets konto som står på dennes personnummer.

Kan den andra föräldern logga in på internetbanken och se kontot och dess innehåll?

Vi har gemensam vårdnad.
Senast redigerad av lufttork 2018-04-21 kl. 07:15.
Citera
2018-04-21, 07:22
Medlem
Är man två vårdnadshave brukar båda vara tvungna att skriva under, och då ser båda kontot. Om du öppnat kontot själv så borde det bara vara du som ser det, men kolla med banken för säkerhets skull
Citera
2018-04-21, 10:06
Medlem
Var även försiktig med vilken bank det är och deras regler gällande barnkonton. Länsförsäkringar tillåter inte uttag av medel från barnkonto, såvida du inte kan redovisa vad det skall användas till och hur det gagnar barnet. Du kan få avslag. Handelsbanken tillåter att du som vårdnadshavare tar ut fritt.
Citera
2018-04-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Var även försiktig med vilken bank det är och deras regler gällande barnkonton. Länsförsäkringar tillåter inte uttag av medel från barnkonto, såvida du inte kan redovisa vad det skall användas till och hur det gagnar barnet. Du kan få avslag. Handelsbanken tillåter att du som vårdnadshavare tar ut fritt.

Jag tänker inte ta ut pengar från kontot och spendera på varken mig eller barnet. Däremot kommer jag vara väldigt restriktiv till vad pengarna ska gå till. Tex till att studera utan lån, insatts till bostadsrätt, möbler mm. Dock kommer jag investera pengarna för att göra dom större, vilket jag redan har gjort.
Citera
2018-04-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag tänker inte ta ut pengar från kontot och spendera på varken mig eller barnet. Däremot kommer jag vara väldigt restriktiv till vad pengarna ska gå till. Tex till att studera utan lån, insatts till bostadsrätt, möbler mm. Dock kommer jag investera pengarna för att göra dom större, vilket jag redan har gjort.
Anledningen att jag nämnde restriktioner för uttag är att jag och min fru blev varse detta då vi ville flytta kapital från bankkonto i vår dotters namn till ett ISK. Det fick vi tydligen inte för ISK stod i vårt namn.

Att investera i ditt eget namn rekommenderas om du nu har specifika ändamål för kapitalet, du vet inte hur duktig på att hushålla med pengar ditt barn är i framtiden. Då bestämmer du när du ska överlåta pengarna.
Citera
2018-04-21, 13:38
Medlem
Citat:

Intressant, universitet och bostadsrätt är väl aktuellt när barnen är myndiga så hur löser du att pengarna ska stå på barnets konto men du ska bestämma vad de ska användas till?
Citera
2018-04-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Intressant, universitet och bostadsrätt är väl aktuellt när barnen är myndiga så hur löser du att pengarna ska stå på barnets konto men du ska bestämma vad de ska användas till?

Som ovanstående talare (#5) så kan jag ha pengarna kvar i mitt namn och på så vis bestämma vad kapitalet går till.
Citera
2018-04-21, 14:37
Medlem
Citat:
Anledningen att jag nämnde restriktioner för uttag är att jag och min fru blev varse detta då vi ville flytta kapital från bankkonto i vår dotters namn till ett ISK. Det fick vi tydligen inte för ISK stod i vårt namn.

Att investera i ditt eget namn rekommenderas om du nu har specifika ändamål för kapitalet, du vet inte hur duktig på att hushålla med pengar ditt barn är i framtiden. Då bestämmer du när du ska överlåta pengarna.

Vilka investeringsmöjligheter finns när pengarna står i din dotters namn då?
Citera
2018-04-21, 16:18
Medlem
Citat:
Vilka investeringsmöjligheter finns när pengarna står i din dotters namn då?
Det går utmärkt att som vårdnadshavare genomföra exempelvis fondbyten. Det går även att i en kapitalförsäkring göra en annan person än försäkrad till placeringsberättigad.

Men du kanske menade pengarna på bankkontot? För det fick vi hitta på något som skulle införskaffas till henne så vi fick bankens tillåtelse att ta ut pengarna vi själva satt in. Störtlöjligt.
Senast redigerad av ChiLLon 2018-04-21 kl. 16:21.
Citera
2018-04-22, 13:38
Medlem
Citat:

Det är samma regler för alla banker. Det är olagligt i Sverige för banker att tillåta föräldrar att ta ut pengar från barnens konto om det inte går att visa att pengarna inte beblandas med föräldrarnas eller att det endast är i barnets syfte de ska användes. Ex får man inte ta ut pengar från barns konto för att köpa mat då det är en skyldighet av förmyndaren att stå för denna kostnad. Men som du nämner om länsförsäkringar så tillåter ibland banker vissa uttag. Men om man ska hårddra det så är det flera gånger bankerna gör fel och tillåter saker de absolut inte får. Om du säger att handelsbanker tillåter fria uttag så tror jag dig inte. Då borde Banken blivit anmälda för brott mot föräldrabalken och fått betala dyra böter.

https://www.swedishbankers.se/

Edit: anledningen till detta som många inte förstår och kan verka krånligt såklart är för atyt skydda barnet. Många föräldrar är inte så "goda" människor och spenderar gärna barnets pengar på egna saker tyvärr. Så det är därför bankerna har fått så hårda krav på kontroll var pengarna går. Förstår att det kan bli problem ibland men så är det
Senast redigerad av Hyperhorn 2018-04-22 kl. 13:41.
Citera
2018-04-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperhorn
Det är samma regler för alla banker. Det är olagligt i Sverige för banker att tillåta föräldrar att ta ut pengar från barnens konto om det inte går att visa att pengarna inte beblandas med föräldrarnas eller att det endast är i barnets syfte de ska användes. Ex får man inte ta ut pengar från barns konto för att köpa mat då det är en skyldighet av förmyndaren att stå för denna kostnad. Men som du nämner om länsförsäkringar så tillåter ibland banker vissa uttag. Men om man ska hårddra det så är det flera gånger bankerna gör fel och tillåter saker de absolut inte får. Om du säger att handelsbanker tillåter fria uttag så tror jag dig inte. Då borde Banken blivit anmälda för brott mot föräldrabalken och fått betala dyra böter.
Jag förstår givetvis syftet. Jag har dock kunnat använda min dotters bankkonto helt fritt sålänge hon levt, vilket är strax över 3 år. Kontot har använts till barnbidraget. Lång historia kort så går barnbidraget oavkortat till mig som fader och att jag då lagt en stående överföring på halva bidraget till ett konto som jag och min fru öppnade i vår dotters namn. Denna summa överför sedan min fru till ett konto i hennes namn och placerar pengarna som hon känner och jag placerar ”min” halva.

Om banken bryter mot någon lag eller inte vet jag inte men att vi kan ta ut pengar fritt är ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in