• 1
  • 2
2018-04-21, 08:44
Medlem
Att bara kolla på premien är dumt, läs villkoren så du vet att försäkringarna täcker det du vill att de skall täcka. Då kan du jämföra premier för de bolag som erbjuder en försäkring som täcker det du vill. Vad gäller bilförsäkring kan det t.ex. vara stora differenser i hur mycket ersättning som betalas ut, självrisker och undantag.
Citera
2018-04-21, 09:04
Medlem
Prova jämförelsesajter. Som t.ex compricer
Citera
2018-04-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarwi
Prova jämförelsesajter. Som t.ex compricer
Prova inte insplanet iaf deras jämförelse klådde man med ett par samtal. (Ej testat compriser)

Försäkringar är individuella och baserade på var du bor så jämförelsesiter funkar sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Vinst?!
Due, du SLIPPER betala , men det är inte detsamma som vinst..
Helt rätt, glömde bort att man inte kan spara genom att spendera!

Fast i detta fall så är bilförsäkring ett krav annars blir det tff som är dyrast. De har jag provat några gånger.
Citera
2018-04-21, 12:14
Medlem
SwexitNows avatar
Tack för en hel del goda råd, om jag skriver så här då avslutningsvis, vad avser villa-hemförsäkring samt sommarbostad, är det något försäkringsbolag som sticker ut till det bättre eller sämre?
Citera
2018-04-21, 17:56
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwexitNow
Tack för en hel del goda råd, om jag skriver så här då avslutningsvis, vad avser villa-hemförsäkring samt sommarbostad, är det något försäkringsbolag som sticker ut till det bättre eller sämre?

Kanske blev frågan luddig. - Vad jag avser är att alla människor;

1.) förvarar det mest kanske dyraste eller värdefullaste (även det som benämns "sentimentalt värde" e.g. fotografier på småschipen och "mormors gamla porslin) mm i bostaden

2.) även tekniska föremål, datorer, kameror mm

3.) samt frugans smycken etc

Vad händer om olyckan skulle vara framme och vi utsätts för antingen, inbrott (trots att vi har ett megalarm), översvämning eller det kanske värsta scenariot att huset brinner ner. Vilket bolag är det som då, om vi, vilket vi kan, via bilder, inköpskvitton mm, verkligen tillser att vi får den ersättning som det faktiskt kostar att köpa nya "pryttlar", men även att tillse att huset blir uppbyggt som (inkl. sommarhuset) utan att vi går förlustiga alltför mycket ..., samt under tiden då huset byggs upp igen tillser att vi har någonstans att bo?

4.) om någon av oss blir rånade, eller misshandlade och får bestående invaliditet betalar i enlighet med de ersättningsvillkor som är aktuella, vilket jag utgår från är "ålder samt invaliditetsgrad"

5.) om "sladdisen" skulle debutera med någon allvarlig sjukdom eller vi själva, vilket försäkringsbolag är då de som i nödens stund hjälper samt ersätter oss bäst?

För närvarande har vi alla olika försäkringar i ett och samma försäkringsbolag, struntsamma vilket, vidare har vi ett godkänt larm som heter duga, vi funderar även på att ytterligare förstärka vårt inbrottsskydd med krossäkra fönsterrutor på baksidan/verandan, det lär kosta uppemot 100' kr, men vi vill känna oss trygga och då får det väl kosta det som det kostar, vidare har vi säkrat alla fönster med godkända fönsterlås och i vårt hus har vi sektionerad inre låsning (om vi skulle utsättas för inbrott har gärningsmannen en mycket begränsad tillgänglighet i vårt hus - Vill knappast tänka på vad vi totalt hitintills lagt ut, det är astronomiska belopp sett utifrån vår ekonomi och ligger redan på > 500' kr

Hoppas ni som läser följande begriper vad jag skriver samt önskar svar på. Vårt danska f.d försäkringsbolag hade vi aldrig några problem med, men nu skall vi alltså ha ett svenskt likvärdigt försäkringsbolag. Det är besynnerligt att vårt nuvarande försäkringsbolag inte ger oss någon rabatt på allt vi kostat på för att hålla tjuven borta

Tackar på förhand på svar
Citera
2018-04-21, 19:35
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Kanske blev frågan luddig. - Vad jag avser är att alla människor;

1.) förvarar det mest kanske dyraste eller värdefullaste (även det som benämns "sentimentalt värde" e.g. fotografier på småschipen och "mormors gamla porslin) mm i bostaden

2.) även tekniska föremål, datorer, kameror mm

3.) samt frugans smycken etc

Vad händer om olyckan skulle vara framme och vi utsätts för antingen, inbrott (trots att vi har ett megalarm), översvämning eller det kanske värsta scenariot att huset brinner ner. Vilket bolag är det som då, om vi, vilket vi kan, via bilder, inköpskvitton mm, verkligen tillser att vi får den ersättning som det faktiskt kostar att köpa nya "pryttlar", men även att tillse att huset blir uppbyggt som (inkl. sommarhuset) utan att vi går förlustiga alltför mycket ..., samt under tiden då huset byggs upp igen tillser att vi har någonstans att bo?

4.) om någon av oss blir rånade, eller misshandlade och får bestående invaliditet betalar i enlighet med de ersättningsvillkor som är aktuella, vilket jag utgår från är "ålder samt invaliditetsgrad"

5.) om "sladdisen" skulle debutera med någon allvarlig sjukdom eller vi själva, vilket försäkringsbolag är då de som i nödens stund hjälper samt ersätter oss bäst?

För närvarande har vi alla olika försäkringar i ett och samma försäkringsbolag, struntsamma vilket, vidare har vi ett godkänt larm som heter duga, vi funderar även på att ytterligare förstärka vårt inbrottsskydd med krossäkra fönsterrutor på baksidan/verandan, det lär kosta uppemot 100' kr, men vi vill känna oss trygga och då får det väl kosta det som det kostar, vidare har vi säkrat alla fönster med godkända fönsterlås och i vårt hus har vi sektionerad inre låsning (om vi skulle utsättas för inbrott har gärningsmannen en mycket begränsad tillgänglighet i vårt hus - Vill knappast tänka på vad vi totalt hitintills lagt ut, det är astronomiska belopp sett utifrån vår ekonomi och ligger redan på > 500' kr

Hoppas ni som läser följande begriper vad jag skriver samt önskar svar på. Vårt danska f.d försäkringsbolag hade vi aldrig några problem med, men nu skall vi alltså ha ett svenskt likvärdigt försäkringsbolag. Det är besynnerligt att vårt nuvarande försäkringsbolag inte ger oss någon rabatt på allt vi kostat på för att hålla tjuven borta

Tackar på förhand på svar
1/ Sentimentalt värde ersätts i princip aldrig. Där lär du känna dig blåst oavsett vilket bolag du väljer. Gammalt porslin är idag i princip värdelöst och en komplett matservis från förra sekelskiftet ligger idag på under tusenlappen (och då räknar jag högt). Däremot är 50/60-talsporslin eftertraktat och betingar högre värde.

2/ Avskrivningar kan skilja sig något mellan bolagen men även där lär du bli missnöjd oavsett.

3/ Smycken räcker oftast att ha dokumenterade med foton om det inte gäller mycket dyrbara. Då rekommenderar jag att dessa ska värderas hos guldsmed. Kvitton är sällan tvång. Kom ihåg att förvara dessa bevis separat från där de är fysiskt (vi har exempelvis foton på släktingars värdeföremål och de våra).

Under denna punkten har du även inköp av ersättningsvaror. Du kommer att få ersättning med vad de är värda vid skadetillfället. Nedskrivning av exempelvis elektronik görs ganska kraftigt vilket innebär att du inte kommer gå skadeslös då du kommer vilja få nya varor. Sorry!

Du tar även här upp vad som händer om er bostad blir obeboelig. Utan att studerat alla bolag skulle jag vilja påstå att alla erbjuder ersättningsbostad.

4/ Passar jag på. Läs villkoren för olika bolag.

5/ Här är jag personligen mycket försiktig att byta bolag. Jag har hört tillräckligt många fall där bolag tvistar när sjukdom anses ha inträffat. Skulle personligen "dubbelförsäkra" ett par år om byte av bolag är aktuellt. Hängslen och livrem.

Sedan blir jag lite konfunderad över era säkerhetslösningar. Det låter som om ni har mycket högt värderat lösöre för att exempelvis anse att ni behöver sektionerad inre låsning. Det får mig att rekommendera er personlig kontakt med olika försäkringsbolag då ni förmodligen behöver skräddarsydd lösning just för er med hembesök exempelvis för att få veta exakt vad ni behöver för dokumententation för att få ut ersättning samt vilka säkerhetskrav som ställs. I fall som dessa skulle jag säga att det är omöjligt att utgå från standardförsäkringar.
Citera
2018-04-25, 17:42
Medlem
SwexitNows avatar
Tacksam för de svar jag erhållit, emellertid upplever jag en del svar som "luddiga". Skulle uppskatta ett besked om vilket försäkringsbolag som är det bästa vad avser bostad, tack på förhand.

Om det är något försäkringsolag som ni inte tycker håller måttet, d.v.s ett sådant jag/vi skall akta oss för vore vi tacksamma även för att få vetskap om det
Citera
2018-04-27, 07:55
Medlem
Citat:
Tacksam för de svar jag erhållit, emellertid upplever jag en del svar som "luddiga". Skulle uppskatta ett besked om vilket försäkringsbolag som är det bästa vad avser bostad, tack på förhand.

Om det är något försäkringsolag som ni inte tycker håller måttet, d.v.s ett sådant jag/vi skall akta oss för vore vi tacksamma även för att få vetskap om det

Tror inte du hittar ett bolag som är det bäst på allt. Läs villkoren så kan du jämföra de delarna som är viktiga för dig.
Citera
2018-05-01, 19:54
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Tror inte du hittar ett bolag som är det bäst på allt. Läs villkoren så kan du jämföra de delarna som är viktiga för dig.

Tack för alla råd, har fått desamma av moderator, men måste tillägga att det är ###iken mycket krångligare med försäkringar i Sverige än vad det är i Danmark
Citera
2018-05-29, 11:50
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Angående djurförsäkring kan det vara vettigt att kolla noggrant på villkoren för självrisk, samt vilka veterinärer din veterinärvårdsförsäkring gäller hos.

Vad en djurförsäkring ersätter är olika från försäkring till försäkring men vanligt är att du får 75% av kostnaden över 700 kronor upp till ett bestämt årligt högsta ersättningsbelopp som ofta är 10 000 kr eller 20 000 kronor

Därtill så måste din klinik uppfylla försäkringsbolagets krav för att de ska betala ut någon ersättning. Kan alltså vara smart att i förhand kolla upp vilka försäkringsbolag din lokala veterinär samarbetar med.
Citera
2018-05-29, 19:11
Medlem
berra77s avatar
Man bör byta försäkringsbolag varje år för att få ned premierna. När försäkringsbolaget själva säger upp försäkringen då vet man att man nått lägsta möjliga nivå.

Råkade ut för det häromåret när "Dina försäkringar" sa upp den försäkring jag hade hos dem då jag pressat ned premien till en tydligen alltför låg nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in