Citat:
Ursprungligen postat av
SwexitNow
Tack för en hel del goda råd, om jag skriver så här då avslutningsvis, vad avser villa-hemförsäkring samt sommarbostad, är det något försäkringsbolag som sticker ut till det bättre eller sämre?
Kanske blev frågan luddig. - Vad jag avser är att alla människor;
1.) förvarar det mest kanske dyraste eller värdefullaste (även det som benämns "sentimentalt värde" e.g. fotografier på småschipen och "mormors gamla porslin) mm i bostaden
2.) även tekniska föremål, datorer, kameror mm
3.) samt frugans smycken etc
Vad händer om olyckan skulle vara framme och vi utsätts för antingen, inbrott (trots att vi har ett megalarm), översvämning eller det kanske värsta scenariot att huset brinner ner. Vilket bolag är det som då, om vi, vilket vi kan, via bilder, inköpskvitton mm, verkligen tillser att vi får den ersättning som det faktiskt kostar att köpa nya "pryttlar", men även att tillse att huset blir uppbyggt som (inkl. sommarhuset) utan att vi går förlustiga alltför mycket ..., samt under tiden då huset byggs upp igen tillser att vi har någonstans att bo?
4.) om någon av oss blir rånade, eller misshandlade och får bestående invaliditet betalar i enlighet med de ersättningsvillkor som är aktuella, vilket jag utgår från är "ålder samt invaliditetsgrad"
5.) om "sladdisen" skulle debutera med någon allvarlig sjukdom eller vi själva, vilket försäkringsbolag är då de som i nödens stund hjälper samt ersätter oss bäst?
För närvarande har vi alla olika försäkringar i ett och samma försäkringsbolag, struntsamma vilket, vidare har vi ett godkänt larm som heter duga, vi funderar även på att ytterligare förstärka vårt inbrottsskydd med krossäkra fönsterrutor på baksidan/verandan, det lär kosta uppemot 100' kr, men vi vill känna oss trygga och då får det väl kosta det som det kostar, vidare har vi säkrat alla fönster med godkända fönsterlås och i vårt hus har vi sektionerad inre låsning (om vi skulle utsättas för inbrott har gärningsmannen en mycket begränsad tillgänglighet i vårt hus - Vill knappast tänka på vad vi totalt hitintills lagt ut, det är astronomiska belopp sett utifrån vår ekonomi och ligger redan på > 500' kr
Hoppas ni som läser följande begriper vad jag skriver samt önskar svar på. Vårt danska f.d försäkringsbolag hade vi aldrig några problem med, men nu skall vi alltså ha ett svenskt likvärdigt försäkringsbolag. Det är besynnerligt att vårt nuvarande försäkringsbolag inte ger oss någon rabatt på allt vi kostat på för att hålla tjuven borta
Tackar på förhand på svar