• 1
  • 2
2018-04-21, 00:25
Medlem
SwexitNows avatar
Vi har bott i Danmark i > 15 år och har nu en fråga till alla "Flashbackare", vilket försäkringsbolag är bäst i Sverige när vi ämnar teckna olycksförsäkring för mig med hustru samt barn, hem/hus/villa, bilar samt djur (hästar, hundar och katter). - Det torde väl bli billigast att ha allt försäkrat i ett och samma bolag?
Med bäst avser jag även ärligast, upplever att försäkringsbolag samt banker rent generellt är de största skurkarna, men det är min subjektiva uppfattning.
Citera
2018-04-21, 00:43
Medlem
Pallestroms avatar
Mm delar tyvärr din åsikt...😒
Citera
2018-04-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwexitNow
Vi har bott i Danmark i > 15 år och har nu en fråga till alla "Flashbackare", vilket försäkringsbolag är bäst i Sverige när vi ämnar teckna olycksförsäkring för mig med hustru samt barn, hem/hus/villa, bilar samt djur (hästar, hundar och katter). - Det torde väl bli billigast att ha allt försäkrat i ett och samma bolag?
Med bäst avser jag även ärligast, upplever att försäkringsbolag samt banker rent generellt är de största skurkarna, men det är min subjektiva uppfattning.

Nej det är inte billigast att samla hos en, det är en blåsning deluxe. Bilar kan ha rejält olika premier beroende på bolag tex.

Trygg hansa är bra på barnförsäkring men annars har jag alltid ringt runt.
Citera
2018-04-21, 00:46
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Mm delar tyvärr din åsikt...😒

Avser du min senaste mening?
Citera
2018-04-21, 00:48
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Nej det är inte billigast att samla hos en, det är en blåsning deluxe. Bilar kan ha rejält olika premier beroende på bolag tex.

Trygg hansa är bra på barnförsäkring men annars har jag alltid ringt runt.

Tack för svar, du anser således att Trygghansa är bäst vad avser våra barn, men hus, vad rekommenderar du där samt djur och bil?
Senast redigerad av SwexitNow 2018-04-21 kl. 00:50.
Citera
2018-04-21, 00:53
Medlem
Citat:
Tack för svar, du anser således att Trygghansa är bäst?

Nä de är svindyra på andra försäkringar bilen tex 1500kr dyrare. Just person verkar de bra på.

Är väl lite som alla andra bolag alla är lite bättre på sitt område.

Jag brukar ringa runt och kolla, tar inte så lång tid och ger vinst på kanske 1000kr/månad om man hittar bättre priser.
Citera
2018-04-21, 01:52
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Avser du min senaste mening?

Ja precis:

”Med bäst avser jag även ärligast, upplever att försäkringsbolag samt banker rent generellt är de största skurkarna, men det är min subjektiva uppfattning.”

Beklagar otydligheten.
Citera
2018-04-21, 02:14
Medlem
RyanBroslings avatar
anlita en erfaren mäklare som nördar ner sig dagligen, arvodet är det värt långsiktigt
Citera
2018-04-21, 06:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Tack för svar, du anser således att Trygghansa är bäst vad avser våra barn, men hus, vad rekommenderar du där samt djur och bil?
Jag skulle säga att det finns en fördel att ha hus- och hemförsäkring i samma bolag då det ibland kan vara svårt med gränsdragning vid eventuell skada. Är de tecknade i samma bolag minskar risken att falla mellan stolar i alla fall.

Vissa fackföreningar har även hemförsäkring som ingår i fackavgiften. Värt att kontrollera om detta är aktuellt för er.

Sedan är även min erfarenhet att Trygg Hansa ofta är dyrare än motsvarande försäkringar hos andra bolag. Deras barnförsäkring är dock förmodligen bäst.

Den enda erfarenhet jag haft av skador är Folksam vid inbrott i sommarstuga, utnyttjande av bilförsäkring (icke vållande med utländsk lastbil) samt sjukhusvistelse utomlands där separat reseförsäkring trädde in. Vid alla tre tillfällena var de mycket bra att göra med och ersättningarna blev till och med högre än förväntat.

Djurförsäkring har jag endast haft i Agria då de är de enda som försäkrar vår typ av djur. Även där bra behandling vid skada. Förde till och med över återstående premie (relativt ny premieperiod med tio månader kvar på löptiden) till nytt djur då det gamla djuret var tvunget att avlivas pga skada. Det förvånade mig väldigt positivt. Veterinärkostnaden för avlivning betalades dessutom ut så där var det verkligen mycket goodwill från bolaget.

Agria är dock så vitt jag förstår dyra när det kommer till hund/katt och där finns det ju flera alternativ.
Citera
2018-04-21, 08:07
Moderator
Gordon Blixts avatar
Juridik -> Privatekonomi

/Mod
Citera
2018-04-21, 08:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Dumt fråga vad andra tycker är bäst för dem då det är stora skillnader i premie vart man bor, typ av fordon, ålder på djur etc, gör så här istället...

Sammanfatta allt du vill försäkra och maila alla bolag med en offertförfrågan på dessa försäkringar då kommer du fås var vilket som är det billigaste. Sen kollar du vad som gäller för de försäkringar du vill ha så inte billigast även är sämst, med sämst menar jag högsta självrisken om något händer och även sämst ersättning.
Sen är det bara vikta de olika försäkringarna mot varandra och välja den som är mest fördelaktig för dig.
Tips i offerten speca upp de olika försäkringarna för sig.
Typ att vill veta vad en villa försäkring för x hus kostar.
Djurförsäkring för x häst.
Djurförsäkring för x hund
Djurförsäkring för y hund
Avsluta med om jag tecknar fler eller alla försäkringar hos er blir det då billigare?

Troligtvis kommer det tyvärr vara så att x hund är billigast hos A, y hund hos B, bilarna hos C, huset hos D osv, men sen kan det finnas fördelar ha allt hos en då man slipper krångla och hålla reda på alla olika utan en kontakt när det händer något eller man behöver ändra...
Citera
2018-04-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Nä de är svindyra på andra försäkringar bilen tex 1500kr dyrare. Just person verkar de bra på.

Jag brukar ringa runt och kolla, tar inte så lång tid och ger vinst på kanske 1000kr/månad om man hittar bättre priser.

Vinst?!
Due, du SLIPPER betala , men det är inte detsamma som vinst..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in