2018-04-20, 18:15
Medlem
sadustenellers avatar
Hej,

Jag får min bil fixad just nu av en snubbe som jobbar svart. Han har nämnt några delar som jag ska betala men jag tänkte för att vara på den säkra sidan så frågar jag någon om det är rimliga priser eller om jag blir lurad.

Här kommer listan som jag ska betala på delarna:

Bak bromsbelägg 745:-
Skivor 1400kr 2st
Spindelleder 1150kr 2st
Handbromsbackar 490kr
Monteringssats 185kr

Saab 9-5 vector 02
Citera
2018-04-20, 18:20
Medlem
Zer0Shits avatar
Varför söker du inte själv efter priser på diverse sidor? Biltema eller skruvat för att nämna några.

z
Citera
2018-04-20, 18:21
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Hej,

Jag får min bil fixad just nu av en snubbe som jobbar svart. Han har nämnt några delar som jag ska betala men jag tänkte för att vara på den säkra sidan så frågar jag någon om det är rimliga priser eller om jag blir lurad.

Skivor 1400kr 2st
Spindelleder 1150kr 2st
Handbromsbackar 490kr
Monteringssats 185kr

Saab 9-5 vector 02

Har du exempelvis kollat vad motsvarande delar på Biltema kostar?
Mekonomen?
AUTODOC funkar bra.
Mister Auto funkar bra.
Påstår han sig köpa genom originalverkstad så blir det dyrare.
Det har du dock ingen aning om så be att få kvittona att sätta in i din bokpärm där du följer upp kostnaderna.
Citera
2018-04-20, 18:36
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Varför söker du inte själv efter priser på diverse sidor? Biltema eller skruvat för att nämna några.

z
Asså jag tänkte bara för att vara på den säkra sidan, har hittat för 902kr på mekonomen och på biltema var det lite billigare kommer jag ihåg, men jag vet inte varför, kvalitén kan väl inte variera så stor roll på bilar heller tänker jag?

ursäktar om jag skrev inlägget på ett typigt sätt var verkligen inte så jag menade det, är bara nervös och vill inte att man ska bli lurad
Citera
2018-04-20, 18:40
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Asså jag tänkte bara för att vara på den säkra sidan, har hittat för 902kr på mekonomen och på biltema var det lite billigare kommer jag ihåg, men jag vet inte varför, kvalitén kan väl inte variera så stor roll på bilar heller tänker jag?

ursäktar om jag skrev inlägget på ett typigt sätt var verkligen inte så jag menade det, är bara nervös och vill inte att man ska bli lurad
Vi vet ju inte om din svartjobbare köper originaldelar eller från kina. Fråga honom vart han beställer delarna ifrån så kan du enkelt kolla om han lägger på något på dom priserna och på så sätt blåser dig.

z
Citera
2018-04-20, 19:14
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej,

Skivor 1400kr 2st
Spindelleder 1150kr 2st
Handbromsbackar 490kr
Monteringssats 185kr

Saab 9-5 vector 02

Be om kvitton på delarna eller en kopia på hans leveranssedel. Då ser du vad han betalat för delarna.
Min bilmek skickar alltid med en spec på vad delarna kostar netto för honom och sedan ser man hans påslag på delarna samt momsen.
Efter detta ser man arbetskostnaden vilket gör att man ser om det är rimligt eller inte.
Citera
2018-04-20, 21:23
Medlem
killawifes avatar
Priserna verkar rimliga. Det går alltid att hitta billigare men man får vad man betalar för.
Citera
2018-04-20, 21:55
Medlem
ekerilars avatar
Som tidigare sagts. Helt normala priser.
Citera
2018-04-21, 09:32
Medlem
PeterNosters avatar
Tryck in ditt bilnummer här och kolla priserna:
http://www.mister-auto.se/sv/

Kollade bakre bromsskivorna men eftersom jag inte har exakt bilmodell så tog jag denna.

http://www.mister-auto.se/sv/bromssk...5_g900008.html

Det finns skivor från 153 till 812:-/styck.

Bromsskivan från Bosch kostar 364:-. Marknadsvärdet har de satt till 978:-/styck
Bromsskivan från Valeo kostar 361:-. Marknadsvärdet har de satt till 1380:-/styck

Bromsbelägg, sats om 4: Från 102:- till 565:-. Här får man vara lite försiktig och kolla vilken typ av belägg man har nu. Finns åtminstone två typer.

http://www.mister-auto.se/sv/bromsbe...5_g900006.html
Senast redigerad av PeterNoster 2018-04-21 kl. 09:44.
Citera
2018-04-21, 09:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej,

Skivor 1400kr 2st
Spindelleder 1150kr 2st
Handbromsbackar 490kr
Monteringssats 185kr

Saab 9-5 vector 02
Onödigt dyra delar för en bil som har det mesta av framtiden bakom sig.

Ett par exempel:

Bromssats, skivor och klossar 1095 kr.
https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-5-99-09.html

Spindelled 235 kr.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...gn/857516.html
Citera
2018-04-21, 16:45
Medlem
CompressorVanes avatar
Orimligt höga priser i sverige på bildelar. Man blir lurad.
Tycker bildelaronline24 från tyskland är billig.
Jag har en tysk bil dock. Det tar minst 1-1.5 vecka att få grejer dock.
Ni får välja själv hur pass dyrt ni vill ha. Allt ifrån några hundra till
tusenlapp. Tex hjullager, bromsar, filter.. SKF eller så...

Tyska bilar inom V.A.G, kan ni handla delar via tyska ebay.
Koppling till en Passat kan kosta 3.500kr i sverige
medans en riktig sachskoppling kan ligga på 900kr där.

Mekonomen (Mekodyren) skulle ha 3.500kr för ETT framhjulslager till min bil...
Fick två för 600kr och då var frakten med från tyskland. Har kört några tusen mil nu
utan problem.
Citera
2018-04-21, 17:10
Medlem
killawifes avatar
Om man inte själv kan varken göra jobbet eller vet vart och vilka delar man ska köpa så får man betala det som begärs. Dessa priser motsvarar vad delarna skulle kosta hos märkeshandlaren.
Mekar man själv så vet man vart man kan handla dessa saker billigare. De billigaste fabrikaten fungerar lika bra som de dyrare, det som skiljer är materialkvaliteten och hållbarheten. Planerar man inte så långt framåt så funkar dessa delar utmärkt. Sen kan man köpa exakt samma delar mycket billigare i ex.vis tyskland, alltså samma fabrikat och kvalitet men minst halva priset. Det beror väl mest på prisläget i Sverige som är väldigt högt.

Du nämnde inte om priset som anges även inkluderar arbetskostnaden vilket verkar rimligt om det är svartjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in