2018-04-20, 11:45
Medlem
Markläggare!
Citera
2018-04-20, 14:49
Medlem
Väktare. Hur många som helst som kör massa pass under sommaren. Sedan långsemester.
Citera
2018-04-20, 18:55
Medlem
Tamborinos avatar
Intressant tråd.
Har själv funderat på att testa att bo på Kanarieöarna en vinter, men får hela tiden höra från bekanta att det är svindyrt där numera.
Det är väl bara där man kan bo på vintern om man vill ha lite värme i Europa.
Citera
2018-04-21, 06:57
Medlem
Flera bra tips har redan kommit. Har inte provat jobbet själv, men mitt tips får bli att köra båt i Stockholmsskärgård. Finns rätt många linjer som går med mycket tätare trafik på sommarhalvåret.

En stor fördel med detta upplägg är ju också att du kommer ner betydligt skattemässigt om du lyckas få ett tillräckligt högavlönat jobb.
Citera
2018-04-21, 10:05
Medlem
deyys avatar
Jobb med hög omsättning på personalen, donken, bring citymail etc..

Bara att välja och vraka.
Citera
2018-04-21, 19:32
Medlem
EgenKupavas avatar
Så har jag levt de senaste 9 åren med skillnaden att jag jobbat i Norge 4-7 månader om året. Där är de första 50k skattefria, och man kan göra bra avdrag. Se till att skaffa norskt D-nummer och fixa en stående överföring till svenskt konto.
Förra året jobbade jag totalt 18 veckor och fick ut 157.594 Nok. Det har dragits 20.922 Nok i total skatt, just nu sitter jag och filar på min deklaration för att få ner skatten ytterligare.
Svenskar har bra rykte i Norge, och det går alltid att fixa seriösa jobb. Som anställd på ett norskt åkeri har jag blivit "såld" till norska posten och är numera statligt anställd med extra förmåner.
Citera
2018-04-21, 22:17
Medlem
Jag skulle precis som många andra rekommendera Norge för det här ändamålet. I Norge söker man ofta svenskar till att arbeta sommarsäsongen vid någon turistanläggning, där är boendet inkluderat och du tjänar skapligt. Då får du oftast också billig mat på anläggningen, och du kan jobba mycket och tjäna bra pengar.

Har själv jobbat i Sverige och rest om vintrarna till till billiga länder. Det är något problematiskt med svenska arbetsgivare och det hade inte varit så enkelt för mig om jag inte hade haft goda kontakter med arbetsgivare som lät mig arbeta på sommaren.

Jag har nu lämnat swedistan och rekommenderar dig att göra detsamma permanent om du skulle kunna tänka dig det.
Citera
2018-04-22, 09:34
Medlem
WhiteKnuckleRides avatar
Kortfattat: plugg och extrajobb är mitt recept.

Jag har faktiskt precis påbörjat en sväng mot ett sånt liv. Jobbat inom IT många år men kände hela tiden att jag fastnade i ett liv jag inte trivdes med där majoriteten av året handlade om att tjäna pengar till grejer som fick min tillvaro att bli överkomlig. Vintrarna i Norden är alldeles för mörka för mig.

Har nu tagit jobb i en hamn som extrajobbare. Väljer själv när jag vill jobba och planen framöver är att jobba 8 månader om året och spendera resterande 4 månader utomlands. Jag är dock noga med att ha en backup-plan så jag tänker plugga under lediga tiden. Det låter också mycket bättre i chefernas öron när jag säger att jag kommer ta ledigt 4 månader i vinter för att fortbilda mig och sen komma tillbaka och jobba järnet.
Citera
2018-04-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss

Annars ta timvikariat inom tex äldrevården å jobba kvällar helger nätter.

Detta hade jag satsat på. Lätt att få jobb, samt möjligt att jobba endast OB-tider, vilket ger mer perngar per arbetad timme.
Citera
2018-04-22, 19:24
Medlem
Mullrets avatar
Badvakt. Inte välbetalt, men du kan ju kolla på bikinibrudarna under tiden. Det är gratis.
Citera
2018-04-23, 12:03
Medlem
Är själv målare och vet hur mycket jobb det finns på sommaren. Samtidigt vill inte företagen anställa fler för att slippa varsla folk på vintern då det finns färre jobb. Du kan dessutom göra massor av svartjobb.

Nackdelen blir att det tar ett tag innan man blir fullbetald om man kommer in utan erfarenhet. Jag hade jobbat några år tills jag blivit fullbetald, sedan jobbat bara på vår/sommaren.
Citera
2018-04-23, 21:05
Medlem
Kabinpersonal för något flygbolag kanske? Vet att de brukar söka en helsikes massa extrapersonal under just vår- och sommarmånaderna eftersom det är deras högsäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in