• 1
  • 2
2018-04-19, 20:03
Medlem
slamdunks avatar
Hej!

Jag när en dröm som så många andra att jobba halvårs-vis, har inga problem att spara halva lönen för att kunna bekosta detta.
Dock är många arbetsgivare drabbade av "så roligt ska vi inte ha det " syndromet.
(Befarar att nuvarande jobbet är det också och har inte frågat då det kan framstå som "slappt" och i strid mot svensk knegar-mentalitet)
Endast pensionärer verkar vara berättigadade till detta efter trogen tjänst i minst 45 år.

Så vilket jobb är optimalt i det här läget?
Tänker mig följande: jobba 7 månader om året april -okt och sedan vara ledig resterande 5 mån.
Behöver inte komma upp i några galna summor men iaf 20k efter skatt och sedan spara 10k i mån.
(I Thailand kan jag sedan leva som en kung på 14k i mån)

Vad säger ni?
Citera
2018-04-19, 20:07
Medlem
onnyts avatar
Varför knegar du inte ihop alla stålar du behöver och drar för gott istället?
Citera
2018-04-19, 20:08
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Hej!

Jag när en dröm som så många andra att jobba halvårs-vis, har inga problem att spara halva lönen för att kunna bekosta detta.
Dock är många arbetsgivare drabbade av "så roligt ska vi inte ha det " syndromet.
(Befarar att nuvarande jobbet är det också och har inte frågat då det kan framstå som "slappt" och i strid mot svensk knegar-mentalitet)
Endast pensionärer verkar vara berättigadade till detta efter trogen tjänst i minst 45 år.

Tänker mig följande: jobba 7 månader om året april -okt och sedan vara ledig resterande 5 mån.
Behöver inte komma upp i några galna summor men iaf 20k efter skatt och sedan spara 10k i mån.

Vad säger ni?

Det optimala måste ju vara att hitta ett jobb där behovet är stort under sommaren samtidigt som efterfrågan är låg på vintern.

Jag tänker typ asfaltsläggare/vägarbetare på rak arm men det måste finnas andra jobb också. Hantverkare kanske? Kräver förvisso utbildning, men det du nämner det inte som en dealbreaker så jag tar med det som tips också.

Aja, finns väl massa annat också men det är mina 50 öre.

Edit: jobbar man på båt/färja kan man ju få sådana scheman med full betalning men det kanske är svårt att fixa ett jobb i branschen?
Senast redigerad av Kausti 2018-04-19 kl. 20:25.
Citera
2018-04-19, 20:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej!

Vad säger ni?

Driva thai-bod.
Citera
2018-04-19, 20:15
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Varför knegar du inte ihop alla stålar du behöver och drar för gott istället?

För då måste jag typ jobba i typ 18 år till och är 48 år då = inte riktigt samma grej.

Skulle kunna köra enligt denna modell redan idag om jag hittar en arbetsgivare som tillåter det systemet.
Citera
2018-04-19, 20:27
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Driva thai-bod.

I Sverige?
Måste man provcykla tjejerna innan?
Citera
2018-04-19, 20:34
Medlem
onnyts avatar
Citat:
För då måste jag typ jobba i typ 18 år till och är 48 år då = inte riktigt samma grej.

Skulle kunna köra enligt denna modell redan idag om jag hittar en arbetsgivare som tillåter det systemet.

Så gå i pension vid 48 års ålder är inget som lockar? Jag drog på min 50-årsdag mer eller mindre. Inget liv i Sverige jag längtar tillbaka till precis.
Citera
2018-04-19, 20:37
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Trädgårdsarbetare, då kör man ofta säsong, från 1 april till 31 oktober är det vanliga att man kör då.
Citera
2018-04-19, 20:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Astfaltsläggare jobbar inte på vintern, men det är inte så nyttigt för lungorna att lägga asfalt vad jag har förstått.
Citera
2018-04-19, 20:43
Medlem
sasos avatar
har en polare som gör så
han är buss chaufför
jobb finns det gott om under sommarn
Citera
2018-04-19, 21:10
Medlem
Som murare så jobbar du april-oktober i norra Sverige
Citera
2018-04-19, 21:11
Medlem
Säsongsjobb på nån semesterort i Sverige inom hotell:resturang etc? Kan va mycke jobb periodvis men också mycke skoj.

Annars ta timvikariat inom tex äldrevården å jobba kvällar helger nätter.

Eller nåt inom bygg/anläggning. Måleri kanske? Eller kanske flaggvakt på vägarbeten? (Om du vill ha det lite softare än asfaltsläggarna). Det finns mängder med säsongsbetonade jobb där arbetsgivaren jublar om du inte vill ha fast jobb året om. Haken bara att du då ju inte har ett fast jobb och sannolikt ingen säkerhet /trygghet för nästa säsong. Men det är ju smällar man får ta för friheten.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in