Citat:
Ursprungligen postat av
slamdunk
Hej!
Jag när en dröm som så många andra att jobba halvårs-vis, har inga problem att spara halva lönen för att kunna bekosta detta.
Dock är många arbetsgivare drabbade av "så roligt ska vi inte ha det " syndromet.
(Befarar att nuvarande jobbet är det också och har inte frågat då det kan framstå som "slappt" och i strid mot svensk knegar-mentalitet)
Endast pensionärer verkar vara berättigadade till detta efter trogen tjänst i minst 45 år.
Så vilket jobb är optimalt i det här läget?
Tänker mig följande: jobba 7 månader om året april -okt och sedan vara ledig resterande 5 mån.
Behöver inte komma upp i några galna summor men iaf 20k efter skatt och sedan spara 10k i mån.
(I Thailand kan jag sedan leva som en kung på 14k i mån)
Vad säger ni?
Det optimala måste ju vara att hitta ett jobb där behovet är stort under sommaren samtidigt som efterfrågan är låg på vintern.
Jag tänker typ asfaltsläggare/vägarbetare på rak arm men det måste finnas andra jobb också. Hantverkare kanske? Kräver förvisso utbildning, men det du nämner det inte som en dealbreaker så jag tar med det som tips också.
Aja, finns väl massa annat också men det är mina 50 öre.
Edit: jobbar man på båt/färja kan man ju få sådana scheman med full betalning men det kanske är svårt att fixa ett jobb i branschen?