Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 01:37
  #1
Medlem
Hej, kommer lägga in lite frågor här och där, men jag skriver dem fetstilt så det blir enklare för er att besvara. (Dålig idé såg jag nu)

Jag har sökt ett antal universitet i slutskedet på antagningshemsidan, dessa program valde jag.
(För närvarande nämner jag inte vilket universitet om inte det är information som krävs för att kunna besvara.)
  • Datateknik Civilingenjör
  • Datateknik Högskoleingenjör
  • Informationsteknik Civilingenjör
  • Lärare + Civilingenjör
  • Astronomi Kandidatprogram
  • Fysik Kandidatprogram
  • Fysik - Astronomi Kandidatprogram
  • Lärare inom fysik+astronomi (gymnasiet)

Det gick för fort när jag sökte i slutskedet så jag hann inte läsa så mycket om alla dem olika programmen jag valde utan tyckte att dem lät lockande enligt mina intressen.

Jag sitter och bollar runt kring vad för jobb jag vill ha i framtiden.
Jag vill arbeta inom områdena som rymden, programmering eller vara lärare.

Yrket som lärare (fysik/+matematik) är lite mindre stimulerande pga. lönen. Men roligt skulle det vara som backup yrke.
Yrket som astronom hade varit lite mer stimulerade gällande lönen. Men är lite tveksam på efterfrågan efter astronomer. Skulle kunna eventuellt jobba utomlands.
Sedan vet jag inte riktigt vad jag vill bli om jag studerar Datateknik, programmerare är lockande, gissar på att jag till början kommer jobba som programmerare, men Vad kan jag utveckla mig till sedan?

Svara mig, ge mig information och dylikt tack snälla!
__________________
Senast redigerad av Concerra 2018-04-18 kl. 01:39.
Citera
2018-04-18, 02:41
  #2
Medlem
pyro860s avatar
Väldigt blandad kompott. Datagrejorna kan du väl bli systemutvecklare osv med. Lärare är alltid bra att ha som backup, men det kan man ju läsa efteråt isåfall om man har grunden. Gillar du spel kan du ju bli spelprogrammerare. Kryllar av tjänster med normal ingångslön och är du duktig kan du klättra fort osv, även starta eget.

Men beror ju helt på vad du har för ambition. Aldrig bra att läsa något man inte är sugen på. Fysiker är generellt sjukt skumma människor och data är hett, så data är ett bra kort om du inte jättemycket bli fysiklärare. Skulle det skita sig med IT och du har bra utbildning kan du ju läsa lärar-biten efteråt och lära ut på teknikprogram på gymnasiet eller så.

Astronom ska du bara bli om du vill jobba utomlands. Finns nog lite tjänster på svenska universitet, men gissar att det är hög konkurrens och likt fysikjobb ganska så abstrakta människor som jobbar där, så gillar du fikarumsdiskussioner annat än om vågrörelser så ska du nog satsa mer åt data/lärarhållet..

Men svårt, för du är lite spretig i valen.
Citera
2018-04-18, 13:28
  #3
Medlem
Banangurkazzs avatar
Har du lätt för matematik?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback