• 1
  • 2
2018-04-17, 15:48
Medlem
Ännu en gång fuskar samma krog bort skattemiljoner:
Citat:
Enligt en utredning från Skatteverket har de båda ägarna till en Uppsalakrog tagit ut 4,5 miljoner kronor svart under perioden januari 2015 till juni 2017.

[...]

Det här är inte första gången som krogen förekommer i fusksammanhang.

En person som tidigare drev restaurangen dömdes 2011 till ett års fängelse för bland annat grovt skattebrott. Enligt domstolen hade han tillsammans med en kompanjon tagit ut 2,2 miljoner kronor svart.

Skattefusket medförde att kommunen drog in krogens serveringstillstånd. En anhörig till den dömde krögaren startade då ett nytt bolag, tog över verksamheten och beviljades serveringstillstånd av kommunen.

Den anhörige som tog över krogen äger den än idag och utpekas nu alltså själv för skattefiffel.

Jan Hedvall, (KD), var ordförande i kommunens nämnd för serveringstillstånd när den dåvarande krögaren ertappades med skattefusk för ett tiotal år sedan.

Jan Hedvall menade att det kunde vara diskriminerande att neka en person serveringstillstånd enbart för att dennes anhörige hade fuskat med skatten.

[...]

Han var dock kluven och uttalade sig även kritiskt till förfarandet:

”Tillvägagångssättet är oerhört irriterande. Om en nära anhörig tar över en restaurang precis efter att skattebrott misstänkts eller avslöjats kan man anta att det kommer att bli problem framöver också.”

Den aktuella krogen är en av Uppsalas mer välbesökta. När kommunen tillfälligt drog in serveringstillståndet 2009 efter anklagelserna om skattefiffel bidades Facebook-grupper med över 1 000 medlemmar som stödde restaurangen.
http://unt.se/nyheter/uppsala/uppsal...a-4956720.aspx

Vilken restaurang kan det rör sig om?

De tidigare fuskare jag tänker på först är Magnussons, Palermo och Luthagens.

Hade inte Palermo stödgrupp på Facebook då Skatteverket var på dem för några år sedan? (En massa bidragstagare gnällde över att Palermo skulle behöva betala skatt...)
Citera
2018-04-17, 16:01
Medlem
Om man nu misstänkte att det skulle fortsätta fifflas så kanske man borde ha gjort löpande kontroller lite oftare. Ansvarslöst att skylla ifrån sig på en sådan sak när det fått pågå under en längre tid.

Och ja, alla inblandade borde beläggas med näringsförbud.
Citera
2018-04-17, 16:25
Medlem
Min tidigare revisor jobbade mycket med restaurang och påstod att bortåt 95% fuskade på väldigt många kreativa sätt. När kassaregistren infördes under alliansens regering så slog restaurangverksamheten bakut och Borg fixade en restaurangmoms på 12%.
Om restaurangverksamheten var hyfsat vit så uppskattade revisorn skatteintäkter på flera miljarder, men som sagt det var bara en revisor.
Citera
2018-04-17, 16:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk

Hade inte Palermo stödgrupp på Facebook då Skatteverket var på dem för några år sedan? (En massa bidragstagare gnällde över att Palermo skulle behöva betala skatt...)
Med tanke på palermos priser och historik så lär de ju vara den som är i farten igen.
Citera
2018-04-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Min tidigare revisor jobbade mycket med restaurang och påstod att bortåt 95% fuskade på väldigt många kreativa sätt. När kassaregistren infördes under alliansens regering så slog restaurangverksamheten bakut och Borg fixade en restaurangmoms på 12%.
Om restaurangverksamheten var hyfsat vit så uppskattade revisorn skatteintäkter på flera miljarder, men som sagt det var bara en revisor.

det finns mjukvara man kan installera i kassaregisterna som gör att inte köp reggas som köp. man säger till hur man vill att maskinen ska ha för konfiguration när man hyr skiten. sedan fifflas det med svarta pengar (lön) och bidrag. Därför ska man hellre handla i en matbutik där det jobbar svenskar och laga till något hemma. Då vet man vad man äter och man sponsrar inte muslimer och andra bottenskrap som anser att de är smartare än alla andra. Låt muslimerna handla av muslimer så får vi se hur det går. Om det blir några pengar.
Citera
2018-04-17, 20:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Har Palermo verkligen haft indraget serveringstillstånd?
Citera
2018-04-17, 20:26
Medlem
sajebiss avatar
Självklart ska man försöka få undan vad man kan om man driver eget, är väl inget konstigt med det.
Citera
2018-04-17, 20:45
Medlem
Citat:

Vilken jäkla idiot politikern är. Kan man inget om juridiken ska man inte sitta i nämnden. Släktskap finns dessutom inte som diskrimineringsgrund. Avsätt idioten från sina uppdrag
Citera
2018-04-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Självklart ska man försöka få undan vad man kan om man driver eget, är väl inget konstigt med det.
Vem ska då finansiera dina bidrag?
Citera
2018-04-17, 21:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har Palermo verkligen haft indraget serveringstillstånd?
Jodå. Det var ett tag. Sen tog brorsan över om jag minns rätt och vips så var det fritt fram med sponken igen. Att han inte hårdbevakades är hyfsat skumt.
Citera
2018-04-18, 09:02
Medlem
Jag kan personligen bekräfta att jag handlat dryck på Palermo för något år sedan - utan att få kvitto. Dessutom varierade priset för samma dryck mellan inköpen.
Citera
2018-04-18, 14:24
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Jag kan personligen bekräfta att jag handlat dryck på Palermo för något år sedan - utan att få kvitto. Dessutom varierade priset för samma dryck mellan inköpen.
Får alltid kvitto, och de enda prisvariationer jag sett är mellan happy hour och ordinarie. Jag går dit regelbundet. Hoppas kunna fortsätta så, är det klarlagt att det är Palermo det handlar om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in