2019-03-20, 00:27
Medlem
Diversifierats avatar
Direktupphandlingen hos pilgrimsta hus då?

Attefallshus för 80 mkr utan upphandling. Genererade sanktionsavgift på 2 mkr för att man inte upphandlat korrekt.

Ska man misstänka otillbörligt gynnande av pilgrimstad hus, eller var denna hänslD bara en affär där det var bråttom och man inte hade tid att förhandla.
Citera
2019-03-20, 00:29
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Okej, skulle inte affären blivit av så skulle Östersund inte ha haft

ÖFK + fotbollsarenan
Bostäder i stadsdel norr
Hockeyarenan + bandyarenan, + gymnastikhallarna (+ÖIK hade inte gått så här bra?)
ICA MAXI (?)
PR runt om världen
Sema i watford () + Papa i FC köpenhamn osv osv..
Sveriges landslag kanske hade varit sämre?

Listan kan nog göras längre, det jag vill säga är att det spelar ingen roll hur utgången blir för DK, jag tror han kommer att vara älskad i Östersund ändå.
Citera
2019-03-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annon84
Daniel Kindberg har gjort ett inlägg på sin facebooksida där han bemöter en del från programmet
En länk hade väl kanske varit trevlig?
Citera
2019-03-20, 00:38
Medlem
Diversifierats avatar
Just det: Daniel och Hasse hade konsultavtal med pilgrimstad hus som var på några mkr.
Citera
2019-03-20, 00:40
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity

ÖFK + fotbollsarenan
Bostäder i stadsdel norr
Hockeyarenan + bandyarenan, + gymnastikhallarna (+ÖIK hade inte gått så här bra?)
ICA MAXI (?)
PR runt om världen

Listan kan nog göras längre, det jag vill säga är att det spelar ingen roll hur utgången blir för DK, jag tror han kommer att vara älskad i Östersund ändå.

Jag håller inte med dig. Samma sak hade kunnat göras fast bättre. Om nån bara varit nog driven. Tror inte att Han kommer ses som nån hjälte i stan.
Citera
2019-03-20, 01:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Tyvärr har du nog rätt. Folk är så jävla pantade i den där stan att allt handlar om sport, man bryr sig inte var pengarna kommer ifrån, och de pengar man inte ser vet man inget av.

Om någon hade visat på hur mycket av de försnillade pengarna som kunnat investeras på andra saker i staden så hade nog folk tappat hakan, men som sagt så smart är man inte.
Citera
2019-03-20, 03:20
Medlem
Citat:

ÖFK + fotbollsarenan
Bostäder i stadsdel norr
ICA MAXI (?)
PR runt om världen

Det syntes ju redan i UG, att jämtarna hellre har ett ekonomiskt dopat fotbollslag än att de stulna pengarna gått till vård, skola, omsorg.

Eftersom ingen undrade var pengarna kom ifrån så antar jag att fansen varit lika stolta i dag om laget pumpats upp med anabola steroider.

Om DK får 6-8 år i buren samt en massa straffskatt/böter så är det nog en klen tröst att han är älskad av inavlade och aningslösa idioter.

Förhoppningsvis går myndigheterna till botten med hans och alla tänkbara medbrottslingars privatekonomi.
Citera
2019-03-20, 03:55
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Det syntes ju redan i UG, att jämtarna hellre har ett ekonomiskt dopat fotbollslag än att de stulna pengarna gått till vård, skola, omsorg.

Eftersom ingen undrade var pengarna kom ifrån så antar jag att fansen varit lika stolta i dag om laget pumpats upp med anabola steroider.

Om DK får 6-8 år i buren samt en massa straffskatt/böter så är det nog en klen tröst att han är älskad av inavlade och aningslösa idioter.

Förhoppningsvis går myndigheterna till botten med hans och alla tänkbara medbrottslingars privatekonomi.

Håller det dör mycket osannolikt att en fällande dom skulle ge mer än 2 år i buren.
Citera
2019-03-20, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Håller det dör mycket osannolikt att en fällande dom skulle ge mer än 2 år i buren.

Det handlar väl ändå om en serie grova skattebrott i slutändan? Lägg därtill bedrägeri, trolöshet mot huvudman och säkert grov stöld?

”För skattebrott döms man i Sverige till fängelse i upp till två år. Om brottet anses som ''ringa'', döms man i stället för skatteförseelse. Om brottet anses som ''grovt'', döms man för grovt skattebrott enligt 4 § skattebrottslagen. Straffet för grovt skattebrott är fängelse, lägst sex månader och högst sex år.”
Citera
2019-03-20, 11:10
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Jag håller inte med dig. Samma sak hade kunnat göras fast bättre. Om nån bara varit nog driven. Tror inte att Han kommer ses som nån hjälte i stan.

Fast det finns ingen annan som har varit driven i Östersund förutom DK och ann-sofie.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tyvärr har du nog rätt. Folk är så jävla pantade i den där stan att allt handlar om sport, man bryr sig inte var pengarna kommer ifrån, och de pengar man inte ser vet man inget av.

Om någon hade visat på hur mycket av de försnillade pengarna som kunnat investeras på andra saker i staden så hade nog folk tappat hakan, men som sagt så smart är man inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy

Så han trissade upp priset från Östersundshem med 40 miljoner. Hur mycket pengar är det egentligen? en pissvind jämfört med annat, visst Östersund kunde ha tagit emot lite fler flyktingar eller köpt en till analysmaskin till sjukhuset typ.

Vad som gör folk i Östersund förbannade som äntligen har fått något är att Stockholmare som lever av resurser från Jämtland i form av mat och energi vill förstöra.

Är han skyldig så är han skyldig, jag tar inte hans försvar men man kan inte se allt svart och vitt. Skulle man gräva hur Stockholms stad sköter slussarbetet med Skanska skulle man nog hitta summor som är betydligt större.
Citera
2019-03-20, 11:56
Medlem
Citat:
Fast det finns ingen annan som har varit driven i Östersund förutom DK och ann-sofie.

Så han trissade upp priset från Östersundshem med 40 miljoner. Hur mycket pengar är det egentligen? en pissvind jämfört med annat, visst Östersund kunde ha tagit emot lite fler flyktingar eller köpt en till analysmaskin till sjukhuset typ.

Vad som gör folk i Östersund förbannade som äntligen har fått något är att Stockholmare som lever av resurser från Jämtland i form av mat och energi vill förstöra.

Är han skyldig så är han skyldig, jag tar inte hans försvar men man kan inte se allt svart och vitt. Skulle man gräva hur Stockholms stad sköter slussarbetet med Skanska skulle man nog hitta summor som är betydligt större.

Ehe, va?

Nu myglade ÖFK så jävla grovt att de riskerade att bli av med elitlicensen. Detta klarade man sig exempelvis undan genom att värdera ett ruckel till 3 000 000 kr och ”sälja det” - på papperet - samtidigt som man behöll det som en tillgång i bokföringen år efter år.

Denna ekonomiska dopning går ut över klubbar som gjort rätt för sig. Det är som när Mühlegg knäckte Elofsson om du fattar det bättre. Fusk gentemot konkurrenter. Inte mot ”Stockholm” eller något annat ogripbart.

Och på tal om huvudstaden.

ÖFK har synats av tre redaktioner nu:

Offside ligger i Göteborg.

UG ligger i Göteborg.

Vad ÖP har sitt säte behöver jag förhoppningsvis inte berätta.

Sluta försvara den systematiska ekonomiska brottsligheten med nån jävla offermentalitet.

För du hade väl inte varit lika stolt om hela laget varit dopat Juve-style? Eller om DK sponsrat ÖFK genom stöldturnéer på ålderdomshem?
Citera
2019-03-20, 12:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Jag håller delvis med det du skriver.
Men jag tror man kanske helt enkelt borde se över fördelningspolitiken i Östersund, så att det kanske läggs till bokmärkta pengar av kommunskatten till fotbollen (kommer aldrig ske)

Antingen det, eller så får folk helt enkelt finna sig i att det inte går att driva en framgångsrik fotbollsklubb i en stad som Östersund, eftersom det inte finns tillräckligt med sponsorer.

Det ironiska som troligtvis lett till hela den här historien, är att Östersund med sina 40-60k invånare har en överrepresentation av fotbollsgalna människor. Jag kommer själv från stan och bara på min gata har i princip varannat hus en ÖFK-flagga hängades.
Detta i kombination med stadens geografiska position och dåliga ekonomi gjorde att denna historia blev av, men endast med hjälp av försnillade pengar.

Men låt oss spekulera vidare och se framför oss ett DIF eller AIK med helt plötsligt 100 miljoner kronor extra i kassan.
Då hade de också kunnat köpa in ett par riktigt bra fotbollspelare och en tränare och vipps vara med i Champions League de med!
Så jag tror inte riktigt på ÖFKs solskenshistoria som något unikt, även om jag som jämte innerst inne gärna skulle vilja tro på att det handlar mer än om bara pengar.
Senast redigerad av kato85 2019-03-20 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in