2018-04-17, 07:05
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Hennes livs första arbetsdag efter 16 år i Sverige

Vi besökte henne på hennes livs första arbetsdag. Esma Aksungur, 35-årig kurd från Turkiet som kom till Sverige 2001. Hon har aldrig haft ett jobb – tills nu.

Hon är 35 år, ensamstående med fem barn och bor i området där hon nu städar.

– Förut var jag rädd och vågade inte, men kvinnan på kursen gjorde så att jag kände mig lugn. Jag hade inte alls drömt att jag skulle bli lokalvårdare, men när jag började jobba så var det jättebra, säger Esma Aksungur.

Under åren i Sverige har hon inte jobbat. Hon ville vara hemma med barnen. Men nu är de större och eftersom jobbet är i hennes eget bostadsområde motiverade det henne att söka.

Hon gläds åt att ha arbetskamrater. Och hon gläds åt att arbeta så hon kan visa sina barn att hon har ett jobb.

– Idag skall jag överaska dom och knacka på dörren, säger Esma Aksungur.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/h...6-ar-i-sverige

Närmast surrealistisk artikel som väcker många fler frågor än den besvarar. Hur kommer det sig att denna person ens fick uppehållstillstånd i Sverige? Hur har hon kunnat välja att "vara hemma med barnen" utan att behöva jobba tidigare?

SVT får det att låta som om hon övervunnit cancer eller ett svårt trauma, men nu vågar Esma äntligen jobba i Sverige. Grattis!

Citat:
Svårt för utrikesfödda att få jobb – tar i snitt åtta år

Arbetslösheten fortsätter att sjunka i Sverige, men skillnaderna mellan inrikes- och utrikesföddas möjlighet att få jobb är stor. Nästan sex av tio som är inskrivna på Arbetsförmedlingen är födda utanför Sverige – och i snitt tar det åtta år för den som invandrat att få ett jobb.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...-snitt-atta-ar

SVT:s infantila framställning av något som borde vara en fullständig själklarhet är närmast provocerande. Denna artikel belyser (helt omedvetet) den fullständigt absurda relationen mellan bidrag och invandring i Sverige. Man vill bara spy.

Försöker SVT få oss att bli imponerade över att en invandrare klarar av att städa en trappuppgång? Tycker SVT att det rimligt att man kan leva 16 år i Sverige utan att någonsin jobba?
Senast redigerad av hrwdtj 2018-04-17 kl. 07:23.
Citera
2018-04-17, 07:19
Medlem
Foruejsonlys avatar
Några reflektioner/frågor!

1. Förvånas inte alls över att SVT publicerar dylik artikel, det är ju en fantastisk händelse.

2. Vem vill/behöver inte vara hemma om man har 5 barn?

3. Hur har hon fått sin försörjning de 16 åren?

4. Antar att nu när hon fått jobb som städerska kommer den lilla (stora) familjen lämna orten och utanförskapet och leva ett liv i välgång och lycka!
Citera
2018-04-17, 07:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det rör sig om ett nystartsjobb, dvs. 80% av lönen betalas av skattebetalarna i vilket fall. Ingen stor skillnad rent ekonomiskt för samhället alltså.

UT! NU!
Citera
2018-04-17, 07:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Så länge de går någon form av utbildning ex. SFI så räknas de inte in i de arbetslösas gäng. Är på det sättet man visar bra siffror på arbetslöshet.
Att nu en invandrare måste gå i 16 år innan de känner så säkra på språket för att klara av ett städjobb är tragiskt.

Efter två år så ska alla bidrag försvinna och sen ska de klara sig på egen hand. Om någon av familjens medlemmar utför en brottslig handling så ska hela familjen ut även om de har PUT eller inte.

På den lönen hon tjänar kommer hon aldrig att betala tillbaka sina kostnader så länge hon lever. Skulle bli förvånad om något av hennes barn också gör det.
Citera
2018-04-17, 07:26
Medlem
Mosbulles avatar
Kurd. Say no more..
Citera
2018-04-17, 07:27
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det rör sig om ett nystartsjobb, dvs. 80% av lönen betalas av skattebetalarna i vilket fall. Ingen stor skillnad rent ekonomiskt för samhället alltså.

UT! NU!

Haha....jag tyckte väl att det lät för bra för att vara sant
Citera
2018-04-17, 07:31
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skulle bli förvånad om något av hennes barn också gör det.

Hennes barn är uppvuxna under skrala ekonomiska omständigheter, vilket redan från början ger dem ett naturligt agg mot svenska myndigheter och svenskar! Har dom ingen socionom på invandrarverket som kan förklara det där med klass och utanförskap?
Citera
2018-04-17, 07:39
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
https://www.svt.se/nyheter/val2018/h...6-ar-i-sverige

Närmast surrealistisk artikel som väcker många fler frågor än den besvarar. Hur kommer det sig att denna person ens fick uppehållstillstånd i Sverige? [b]På vilket sätt väcks den frågan av SVT? Jag tror att den finns i ditt huvud och kommer fram oavsett vad du ser. Som att jaga älg men skjuta på en traktor.
Hur har hon kunnat välja att "vara hemma med barnen" utan att behöva jobba tidigare?
Barnbidrag, föräldrapenning och låga levnadsomkostnader skulle jag tippa
SVT får det att låta som om hon övervunnit cancer eller ett svårt trauma, men nu vågar Esma äntligen jobba i Sverige. Grattis!
Ja det var väl bra

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...-snitt-atta-ar

SVT:s infantila framställning av något som borde vara en fullständig själklarhet är närmast provocerande. Denna artikel belyser (helt omedvetet) den fullständigt absurda relationen mellan bidrag och invandring i Sverige. Man vill bara spy.
Nä det gör den inte.

Försöker SVT få oss att bli imponerade över att en invandrare klarar av att städa en trappuppgång? Skulle inte to det rimligt att man kan leva 16 år i Sverige utan att någonsin jobba? Skulle inte tro det
Det blev bara strunt av allt och inte ens i gyllne doser.
Citera
2018-04-17, 07:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge de går någon form av utbildning ex. SFI så räknas de inte in i de arbetslösas gäng. Är på det sättet man visar bra siffror på arbetslöshet.
Att nu en invandrare måste gå i 16 år innan de känner så säkra på språket för att klara av ett städjobb är tragiskt.

Efter två år så ska alla bidrag försvinna och sen ska de klara sig på egen hand. Om någon av familjens medlemmar utför en brottslig handling så ska hela familjen ut även om de har PUT eller inte.

På den lönen hon tjänar kommer hon aldrig att betala tillbaka sina kostnader så länge hon lever. Skulle bli förvånad om något av hennes barn också gör det.

Du är en idiot.

Var och en svarar för sina egna handlingar och därmed punkt.
Citera
2018-04-17, 07:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man undrar lite varför dom skriver att hon är 35 år, när hon i själva verket är 36?
Citera
2018-04-17, 07:53
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du är en idiot.

Var och en svarar för sina egna handlingar och därmed punkt.
Inte minderåriga, inte i en juridisk mening iallafall.
Citera
2018-04-17, 07:58
Bannlyst
Helt enkelt statistik , det tar ca 16 år i median att få in utrikesfödd på arbetsmarknad ifrån MENA regionen.

Vad tro du hon har för skattekraft? Vad har hennes 5 barn kostar samhället dom här åren hon har varit arbetslöshet? En kriminell som är aktiv upp till 40 års ålder , kostar samhället ca 80 miljoner kronor. Det är inte gratis att vara hela världens socialtant som moder svea har varit.
Senast redigerad av 53280 2018-04-17 kl. 08:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in