Citat:
Hennes livs första arbetsdag efter 16 år i Sverige
Vi besökte henne på hennes livs första arbetsdag. Esma Aksungur, 35-årig kurd från Turkiet som kom till Sverige 2001. Hon har aldrig haft ett jobb – tills nu.
Hon är 35 år, ensamstående med fem barn och bor i området där hon nu städar.
– Förut var jag rädd och vågade inte, men kvinnan på kursen gjorde så att jag kände mig lugn. Jag hade inte alls drömt att jag skulle bli lokalvårdare, men när jag började jobba så var det jättebra, säger Esma Aksungur.
Under åren i Sverige har hon inte jobbat. Hon ville vara hemma med barnen. Men nu är de större och eftersom jobbet är i hennes eget bostadsområde motiverade det henne att söka.
Hon gläds åt att ha arbetskamrater. Och hon gläds åt att arbeta så hon kan visa sina barn att hon har ett jobb.
– Idag skall jag överaska dom och knacka på dörren, säger Esma Aksungur.
Vi besökte henne på hennes livs första arbetsdag. Esma Aksungur, 35-årig kurd från Turkiet som kom till Sverige 2001. Hon har aldrig haft ett jobb – tills nu.
Hon är 35 år, ensamstående med fem barn och bor i området där hon nu städar.
– Förut var jag rädd och vågade inte, men kvinnan på kursen gjorde så att jag kände mig lugn. Jag hade inte alls drömt att jag skulle bli lokalvårdare, men när jag började jobba så var det jättebra, säger Esma Aksungur.
Under åren i Sverige har hon inte jobbat. Hon ville vara hemma med barnen. Men nu är de större och eftersom jobbet är i hennes eget bostadsområde motiverade det henne att söka.
Hon gläds åt att ha arbetskamrater. Och hon gläds åt att arbeta så hon kan visa sina barn att hon har ett jobb.
– Idag skall jag överaska dom och knacka på dörren, säger Esma Aksungur.
https://www.svt.se/nyheter/val2018/h...6-ar-i-sverige
Närmast surrealistisk artikel som väcker många fler frågor än den besvarar. Hur kommer det sig att denna person ens fick uppehållstillstånd i Sverige? Hur har hon kunnat välja att "vara hemma med barnen" utan att behöva jobba tidigare?
SVT får det att låta som om hon övervunnit cancer eller ett svårt trauma, men nu vågar Esma äntligen jobba i Sverige. Grattis!
Citat:
Svårt för utrikesfödda att få jobb – tar i snitt åtta år
Arbetslösheten fortsätter att sjunka i Sverige, men skillnaderna mellan inrikes- och utrikesföddas möjlighet att få jobb är stor. Nästan sex av tio som är inskrivna på Arbetsförmedlingen är födda utanför Sverige – och i snitt tar det åtta år för den som invandrat att få ett jobb.
Arbetslösheten fortsätter att sjunka i Sverige, men skillnaderna mellan inrikes- och utrikesföddas möjlighet att få jobb är stor. Nästan sex av tio som är inskrivna på Arbetsförmedlingen är födda utanför Sverige – och i snitt tar det åtta år för den som invandrat att få ett jobb.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...-snitt-atta-ar
SVT:s infantila framställning av något som borde vara en fullständig själklarhet är närmast provocerande. Denna artikel belyser (helt omedvetet) den fullständigt absurda relationen mellan bidrag och invandring i Sverige. Man vill bara spy.
Försöker SVT få oss att bli imponerade över att en invandrare klarar av att städa en trappuppgång? Tycker SVT att det rimligt att man kan leva 16 år i Sverige utan att någonsin jobba?
Senast redigerad av hrwdtj 2018-04-17 kl. 07:23.
Senast redigerad av hrwdtj 2018-04-17 kl. 07:23.