2018-04-16, 20:57
Medlem
KaninSlejpners avatar
Sedan förra sommaren så har jag haft ett jättejobbigt problem.

Om jag rör mitt vänstra ögonlock, så händer det inte så mycket. Men om jag rör mitt högra ögonlock, så mullrar det i örat. Ögonlocket ser också lite tröttare ut än det andra, och jag tycker att jag förlorat all min charm i ansiktet. Ena sidan ser väldigt vacker och snäll ut, och den andra ser tråkig ut. Allt på grund av ögonlocken.

Ju mer jag rör vid detta ögonlock, ju mer ligger ögonlocket fel. Allt som krävs är minsta beröring och det mullrar.

Problemet uppstod i samband med min första visdomstand. När den växte snett, så trodde jag att det va därför mullret uppstod, och att denna tand skulle ha tryckt på käken vilket den gjorde. När jag sedan drog bort tanden, så kvarstod problemet. Dock så uppstod det samtidigt som visdomstanden kom ut.

Gick till Sjukhuset två gånger, men dom sa att allting såg bra ut i örat ialafall. De sa att mullret skulle gå över, men det skedde aldrig. Nämnde även att det är ögonlocket som utlöser mullret, och då sa doktorn att det är normalt för att det går nerver där. Men inget mer.

Under ett fåtal dagar under det här året, så har jag varit helt symptomfri. Ögonlocket har sett normalt ut, och det har inte heller mullrat i örat. Trodde att jag va befriad vissa gånger, men det bara kommer tillbaka.

Om jag täcker över det ena ögat, så spänns det andra upp och jag ser ut som jag gör på andra sidan.

Jag vaknar alltid med tinnitus, och jag kan öka det ljudet genom att spänna ut käken, då det också knakar och gör lite ont på högra sidan.

Alla dessa problem kom exakt samtidigt, och exakt samtidigt som visdomstanden tittade ut.

Någon som kan hjälpa mig självdiagnostisera lite så att jag kanske kan få sjukhuset på rätt spår så att de kan hjälpa mig?
Senast redigerad av KaninSlejpner 2018-04-16 kl. 21:34.
Citera
2018-04-16, 21:06
Medlem
insidelights avatar
Jag har faktiskt också undrat över detsamma. För mig mullrar det i värnster öra när jag stryker mothårs över mitt skägg på vänster käkben. Jag har inga som hälst åkommor utav det. Men jag har alltid undrat vad det beror på. Jag TROR det har med nerver att göra. I ansiktet finns det miloner med nerver nämligen. Det är kanske det nervtätaste området vi har på kroppen pga dess komlexa muskulatur.
Citera
2018-04-16, 21:31
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Jag har faktiskt också undrat över detsamma. För mig mullrar det i värnster öra när jag stryker mothårs över mitt skägg på vänster käkben. Jag har inga som hälst åkommor utav det. Men jag har alltid undrat vad det beror på. Jag TROR det har med nerver att göra. I ansiktet finns det miloner med nerver nämligen. Det är kanske det nervtätaste området vi har på kroppen pga dess komlexa muskulatur.

Intressant!
Du spänner väl även andra nerver än de som är vi skägget när du drar håret just så.
Potentiellt, så skulle bådas symptom kunna bero på samma sak.

Har inte hört från någon annan förut, att det mullrat när dom rör skägget mothårs på vänster käkben.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2018-04-16 kl. 21:39.
Citera
2018-04-16, 21:40
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

I mellanörat finns en liten muskel (tensor tympani) som är kopplad till hörselbenen och den aktiveras för att mekaniskt dämpa svängningarna som fortplantas in till innerörat när man t ex blir utsatt för starka ljud.

Det kan uppstå både klickande och t om brummande ljud (om muskeln drar ihop sig rytmiskt).

Efter lite googling så verkar det som att det också finns något slags reflex där beröring av nerver till ansiktet kan aktivera muskeln.

Du och TS har antagligen någon reflexbana som är lite "felinställd".
Citera
2018-04-16, 21:43
Medlem
För min del är det mer som att det blåser när jag stryker med händerna på båda sidorna av käken. Utom där jag har tjockare skägg, där övergår blåsandet mer till ett knastrande. Märkligt.
Citera
2018-04-16, 21:50
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
I mellanörat finns en liten muskel (tensor tympani) som är kopplad till hörselbenen och den aktiveras för att mekaniskt dämpa svängningarna som fortplantas in till innerörat när man t ex blir utsatt för starka ljud.

Det kan uppstå både klickande och t om brummande ljud (om muskeln drar ihop sig rytmiskt).

Efter lite googling så verkar det som att det också finns något slags reflex där beröring av nerver till ansiktet kan aktivera muskeln.

Tack som fasen för svaret. Kunde nog inte fått ett bättre svar
Citera
2018-04-16, 22:04
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla

Verkligen, tackar också för det svaret. Har stött på det här "Tensor Tympani Syndrome" förut när jag sökt, men aldrig förstått att det kunde vara det.

Sökte nu med hjälp av din info och fick jag fram det här

The word “tonic” in this syndrome name describes the continuous or pulsing action of the tensor tympani muscle. Quite often the word “tonic” is omitted and people just refer to this syndrome as “Tensor Tympani Syndrome”.

“Tonic tensor tympani syndrome is an involuntary, anxiety-based condition where the reflex threshold for tensor tympani muscle activity is reduced, thus causing frequent spasms.” (4)

http://hearinglosshelp.com/blog/do-i...syndrome-ttts/

Har definitivt haft stress och nervositet i kroppen emellanåt under ungefär samma period som jag haft problemet.

Trodde att nervositet och stress mest var tillfälligt, men jag antar att jag inte känt kroppen tillräckligt väl.

insidelight: Så det är väl mest ett symptom på att vi borde slappna av lite
Senast redigerad av KaninSlejpner 2018-04-16 kl. 22:18.
Citera
2018-04-16, 22:33
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Verkligen, tackar också för det svaret. Har stött på det här "Tensor Tympani Syndrome" förut när jag sökt, men aldrig förstått att det kunde vara det.

Sökte nu med hjälp av din info och fick jag fram det här

The word “tonic” in this syndrome name describes the continuous or pulsing action of the tensor tympani muscle. Quite often the word “tonic” is omitted and people just refer to this syndrome as “Tensor Tympani Syndrome”.

“Tonic tensor tympani syndrome is an involuntary, anxiety-based condition where the reflex threshold for tensor tympani muscle activity is reduced, thus causing frequent spasms.” (4)

http://hearinglosshelp.com/blog/do-i...syndrome-ttts/

Har definitivt haft stress och nervositet i kroppen emellanåt under ungefär samma period som jag haft problemet.

Trodde att nervositet och stress mest var tillfälligt, men jag antar att jag inte känt kroppen tillräckligt väl.

insidelight: Så det är väl mest ett symptom på att vi borde slappna av lite

Ja det var ju mysko. Jag har aldrig varit bevärad av det. Första gången jag upptäckte det var väl för ett par år sedan. Nerver, muskler och stress korrelerar ju. Överkänslighet av det ena kan ju inverka på det andra, symtomen blir väl därefter. Stressad är man ju titt som tätt, men jag tror inte att "åkomman" försvinner för jag skulle börja med yoga eller nått. Väldigt höga ljud är jag utsatt för varje dag, kan hända att det bidrar till någon form av mental stress kopplad till hörseln.
Senast redigerad av insidelight 2018-04-16 kl. 22:36.
Citera
2018-04-16, 22:53
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ja det var ju mysko. Jag har aldrig varit bevärad av det. Första gången jag upptäckte det var väl för ett par år sedan. Nerver, muskler och stress korrelerar ju. Överkänslighet av det ena kan ju inverka på det andra, symtomen blir väl därefter. Stressad är man ju titt som tätt, men jag tror inte att "åkomman" försvinner för jag skulle börja med yoga eller nått. Väldigt höga ljud är jag utsatt för varje dag, kan hända att det bidrar till någon form av mental stress kopplad till hörseln.

Har också svårt att förstå, hur man slappnar av på det sättet att man skulle kunna bli av med detta också. Om det inte besvärar dig, så ska du väl bara lämna det så ! Annars blir det väl ett besvär av det istället.

Kan tänka mig att vi lär oss att stress är naturligt på jobbet och sånt, när det egenligen inte är det.
Världen har väl inte alltid varit såhär snabb på människans hjärna som den är idag. Många tankar, intryck, måsten och människor överallt.

Vill så hemskt gärna bli av med detta. Ska nog hitta ett sätt att slappna av mer. Kanske kommande sommar hjälper!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in