Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 19:37
  #1
Medlem
SwedishSelfDefences avatar
Jag har nyligen blivit intresserad av att göra äppelcider/äppelvin igen. Jag bor i ett område vart jag väldigt lätt och billigt kan få tag i fallfrukt under sensommaren och hösten vilket gör att jag kan få tag i många hundra kilo äpplen om jag verkligen ville. Den lilla juicepressen jag har just nu kan bara ta 2 liter åt gången och den har inte en fullständig centrifug vilket gör att fruktköttet som blir kvar fortfarande har en betydelsefull mängd vätska i sig. Det jag letar efter är en juicemaskin som har en fullständig centrifug så jag kan få ut så mycket vätska som möjligt och att den kan hantera 5-15 liter åt gången. I många andra länder finns det butiker/varuhus vart man kan köpa gamla maskiner som företag har gjort sig av med då de antingen gått i konkurs eller behövt förnya men jag har inte hittat något sånt här i Sverige. Så om någon känner till något ställe som har avlagda industrimaskiner så skulle det vara riktigt smidigt. Info som kan vara bra att veta är att jag bor i en lägenhet så det får inte vara någon maskin som är större än en vanlig tvättmaskin eller liknande och att jag bor i Dalarna så om det finns en maskin nere i Skåne så kommer jag varken ha tid eller råd att hämta den.
Tack och hej, leverpastej :P

Edit: Jag har redan kollat runt en del och det enda jag hittar är juicemaskiner som är nya och i butik vilket jag inte letar efter
__________________
Senast redigerad av SwedishSelfDefence 2018-04-16 kl. 19:40.
Citera
2018-04-16, 19:45
  #2
Medlem
fruktpress.se har nya kring 2000:-
Citera
2018-04-16, 20:12
  #3
Medlem
SwedishSelfDefences avatar
Jag var in och kollade och det såg bra ut men fortfarande för dyrt för min smak, som sagt letar jag efter något begagnat för att spara pengar
Citera
2018-04-17, 13:47
  #4
Avstängd
http://www.instructables.com/id/Appl...-with-Grinder/
Citera
2018-04-17, 15:15
  #5
Medlem
SwedishSelfDefences avatar
Tack för länken maallgan, intressant information Jag önskar jag bodde i hus och hade tillgång till en liten verkstad att pyssla runt i men det får bli när jag sparat ihop tillräckligt med pengar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback