Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-16, 16:27
  #1
Medlem
Hej,

jag flyttade nyligen till en ny lägenhet och flyttade mitt bredband i vanlig ordning. Nu när jag fått min första faktura ser jag att de har höjt min månadspremia så jag ringer dem och säger att jag inte hade gått med på detta. De kollade upp mitt ärende och inspelade telefonsamtal och skickar sedan detta mail till mig:

"Hej ******,

Jag har ny lyssnat igenom ditt samtal du inkom med 2017-11-29 gällande en flytt,

I samtalet så frågar du om månadskostnaden ändras varpå vi svarar att du behåller samma kostnad som innan på 155 kr/mån för 100/10 Mbit/s.
Detta är felaktigt då det skett en prishöjning till 199 kr/mån för 100/10 Mbit/s i stadsnätet men som vi missar att informera dig om.

Då vi gett dig fel information så har jag beslutat att ge dig 155 kr/mån under din bindningstid, därefter kommer priset övergå till det rätta på 199 kr/mån.
Du har bindningstid till 2018-12-06, så om du inte godkänner det nya priset på 199 kr/mån f.r.o.m 2018-12-07 så hinner du säga upp abonnemanget tills dess.
Du måste då inkomma med en uppsägning senast 1 månad innan bindningstidens slut.

Jag har ändrat pris i våra system och ett avdrag kommer att ske på din nästkommande faktura för de dagar du betalt för högt pris ( 2018-02-07 till 2018-06-06 ).

Vänligen besvara detta mejl om du har fler frågor eller funderingar.

Önskar dig en fin dag!

Med vänlig hälsning,
Emma V

Kundtjänst
Bahnhof"

Har de verkligen rätt att göra på detta vis?
Citera
2018-04-16, 16:35
  #2
Medlem
Vad är problemet?

"har jag beslutat att ge dig 155 kr/mån under din bindningstid" dvs du betalar det priset som ni avtalade om.
Citera
2018-04-16, 16:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Vad är problemet?

"har jag beslutat att ge dig 155 kr/mån under din bindningstid" dvs du betalar det priset som ni avtalade om.
Vet du vad bindningstid är för något?

D.v.s att jag får avtalat pris i de första 12 månaderna sen kommer jag betala mer... det är problemet.
Citera
2018-04-16, 16:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilded
Vet du vad bindningstid är för något?

D.v.s att jag får avtalat pris i de första 12 månaderna sen kommer jag betala mer... det är problemet.
Det här låtet inte det minsta konstigt. De har gett dig ett erbjudande om för lågt pris.
De medger sitt misstag och låter dig behålla det erbjudna priset under bindningstiden

Du kan ju helt enkelt avsluta avtalet när bindningstiden löper ut så slipper du betala det högre priset.
Citera
2018-04-16, 16:43
  #5
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilded
Vet du vad bindningstid är för något?

D.v.s att jag får avtalat pris i de första 12 månaderna sen kommer jag betala mer... det är problemet.
Försök överklaga i någon butik som har höjt priset på en vara.
Kräver du att alla priser skall vara konstanta?
Citera
2018-04-16, 16:44
  #6
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilded
Hej,

jag flyttade nyligen till en ny lägenhet och flyttade mitt bredband i vanlig ordning. Nu när jag fått min första faktura ser jag att de har höjt min månadspremia så jag ringer dem och säger att jag inte hade gått med på detta. De kollade upp mitt ärende och inspelade telefonsamtal och skickar sedan detta mail till mig:

"Hej ******,

Jag har ny lyssnat igenom ditt samtal du inkom med 2017-11-29 gällande en flytt,

I samtalet så frågar du om månadskostnaden ändras varpå vi svarar att du behåller samma kostnad som innan på 155 kr/mån för 100/10 Mbit/s.
Detta är felaktigt då det skett en prishöjning till 199 kr/mån för 100/10 Mbit/s i stadsnätet men som vi missar att informera dig om.

Då vi gett dig fel information så har jag beslutat att ge dig 155 kr/mån under din bindningstid, därefter kommer priset övergå till det rätta på 199 kr/mån.
Du har bindningstid till 2018-12-06, så om du inte godkänner det nya priset på 199 kr/mån f.r.o.m 2018-12-07 så hinner du säga upp abonnemanget tills dess.
Du måste då inkomma med en uppsägning senast 1 månad innan bindningstidens slut.

Jag har ändrat pris i våra system och ett avdrag kommer att ske på din nästkommande faktura för de dagar du betalt för högt pris ( 2018-02-07 till 2018-06-06 ).

Vänligen besvara detta mejl om du har fler frågor eller funderingar.

Önskar dig en fin dag!

Med vänlig hälsning,
Emma V

Kundtjänst
Bahnhof"

Har de verkligen rätt att göra på detta vis?

Ja de har rätt att göra så.

Du betalar ju det pris ni har avtalat om de rättade till felet som blivit.

När bindningstiden går ut kan du säga upp avtalet i samband med att priset höjs.

Du har alltid rätt att säga upp ett avtal även om du har bindningstid ifall ett företag ändrar villkoren för avtalet ni ingick och du inte vill godkänna de nya villkoren.
Citera
2018-04-16, 16:47
  #7
Medlem
enmis avatar
Som tidigare person nämnde, vad är felet?
Kundservice låter dig fortsätta med 155kr/månad som avtalat. Plus att de går tillbaka i tiden och rättar för att de felaktigt debiterat dig för mycket.

När avtalet går ut så har du fria tyglar att antingen ta deras ny pris, säga upp eller avtala om med ny bindningstid.
Citera
2018-04-16, 16:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det här låtet inte det minsta konstigt. De har gett dig ett erbjudande om för lågt pris.
De medger sitt misstag och låter dig behålla det erbjudna priset under bindningstiden

Du kan ju helt enkelt avsluta avtalet när bindningstiden löper ut så slipper du betala det högre priset.

De medger sitt misstag men höjer ändå premien... avslutar jag kontraktet efter bindningstid kan jag ju inte få samma abonnemang för samma pris igen och det är jag som konsument som blir lurad.
Citera
2018-04-16, 16:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Försök överklaga i någon butik som har höjt priset på en vara.
Kräver du att alla priser skall vara konstanta?
Jag brukar inte skriva ett kontrakt om att jag köper 10 baner i veckan hos ICA. Hade jag skrivit ett sånt med ICA för 50kr i veckan så förväntar jag mig att betala det inte 60kr...
Citera
2018-04-16, 16:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilded
Jag brukar inte skriva ett kontrakt om att jag köper 10 baner i veckan hos ICA. Hade jag skrivit ett sånt med ICA för 50kr i veckan så förväntar jag mig att betala det inte 60kr...

Ja men kontraktet löper i 12 månader. Inte för evigt? Är du dum eller bara en idiot?
Citera
2018-04-16, 17:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilded
Jag brukar inte skriva ett kontrakt om att jag köper 10 baner i veckan hos ICA. Hade jag skrivit ett sånt med ICA för 50kr i veckan så förväntar jag mig att betala det inte 60kr...
Ja, men när ICA inte längre är nöjda med 50:-/vecka så kommer de säga upp kontrakten och be dig betala mer varje vecka.
Precis som du kan avsluta ett visst avtal utan bindingstid så kan ju även den andra parten göra det.
Citera
2018-04-16, 17:07
  #12
Medlem
Jag fattar ingenting.

Du får exakt det du har avtal om under hela din bindningstid.
Vad i hela Gimlis skägg klagar du på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback