Citat:
Ursprungligen postat av
cjh
Så det som tingsrätten skriver i sin dom, nämligen att du hävdar att kontanterna kommer från handel med kryptovalutor och att bevisningen för det finns på ett USB minne vars kryptering inte går att öppna eftersom koden består av nummer på vissa sedlar som inte längre går att identifiera, stämmer alltså inte med vad som framkommit under rättegången?
Domen är för övrigt välskriven, och Tingsrätten har gjort ett gott arbete när det gäller att beskriva deras överväganden och slutsatser i de olika skuldfrågorna.
Nej, det är ju bara en mycket liten del av sanningen.
Hur förklarar du då exceldokumenten som fanns i min dator fulla med olika transaktioner mellan olika valutor? Det har inte tingsrätten bemött. Skulle jag upprätta dessa dokument för skojs skull?
Hur förklarar du alla mail jag först mitt under förra huvudförhandlingen fick ta fram från diverse växlingskontor? Skulle jag registrera mig på dessa sidor utan anledning?
Hur förklarar du att det i dokumenten fanns uträkningar för hur mycket skatt som ska betalas? Det har inte tingsrätten bemött. Skulle jag räknat på detta helt utan anledning?
Hur förklarar du det faktum att det finns en kryptovalutaplånbok i datorn som myndigheterna vägrar dekryptera? Det har inte tingsrätten bemött.
Det är att likställa med att myndigheterna hittar en pärm märkt ”BOKFÖRING” men som man vägrar öppna och titta i. Där finns det ju uppenbarligen verifikationer rakt framför ögonen på tingsrätten som man kan dekryptera på 2 minuter om man bara vill. Men det vill ju inte myndigheterna göra och då ska väl domstolen uppenbarligen ge dem en ordentlig smäll på käften och säga till på skarpen. Man kan väl för helvete inte bara acceptera att bevisningen ligger rakt framför ögonen på dem och sedan hävda efterhandskonstruktion? Det är ju rena vansinnet.
Jag kan utan vidare lägga fram verifikationer på väldigt stora summor i domstolen men staten har sagt att det inte behövs och de vill inte hjälpa till eller ens ge mig möjlighet att ta fram dem.
Angående USB-minnet så har staten fått veta att det rör sig om en 256 bitars AES-kryptering. Det viktigare staten då behöver för att snabbare kunna dekryptera innehållet är längden på lösenordet. Detta har jag gjort allt jag kunnat för att redovisa, de har fått en tydlig redogörelse för vilka kombinationer som är möjliga, jag tänker inte sätta mig och räkna på hur många möjliga kombinationer det finns då matte inte är min starka sida.
De har alltså fått ett underlag så att de väldigt enkelt kan dekryptera USB-minnet genom bruteforce.
Jag har inte fått någon indikation på att de ens skulle ha gjort något försök efter det att jag lämnat krypteringsalgoritmen och lösenordslängden till dem.
Lösenordet som EBM fått är ett skiffer som troligtvis är svårt att lista ut utan bruteforce. För den som är nyfiken på hur ett skiffer fungerar så finns det förklarat på ett sätt så även barn förstår här:
https://projects.raspberrypi.org/en/projects/secret-messages/1
Har man läst om detta så är det kanske inte så konstigt att använda skiffer för lösenordshantering, särskilt om man har problem med minnet och inte vill skriva dem i klartext.
Du får gärna förklara för mig hur man resonerat kring detta.
För övrig så har de varit tydligare än förra gången, men de har fortfarande helt utelämnat de allra viktigaste förklaringarna och de motiverar inte sina beslut så att de stämmer överens med lagboken, det handlar fortfarande om en näringverksamhet och ekonomiska brott, inte vem som gjort vad eller hur det hela i allmänhet skulle kunna ha gått till. De skriver ju rakt ut att de menar på att vissa av mina påpekanden enbart utgör karaktärsbevisning och inte bevisning för vad jag faktiskt har gjort, men det är ju inte vad jag gjort som är avgörande i ett mål om skattebrott i näringsverksamhet. Vad man har gjort är ju avgörande i ett mål om misshandel men inte i ett mål om skattebrott i näringsverksamhet.
Vill du ha ett enkelt exempel på hur tokig domen är så kollar du på det avsnittet som handlar om övergrepp i rättssak där domstolen kommer fram till att ett brott
inte har begåtts, men sedan dömer man i alla fall utan att förklara varför.
Domen är definitivt inte en bra dom även om de motiverar sina ställningstaganden på ett bättre sätt än förra gången, men de absolut mesta är ju bara bortförklaringar som står där för syns skull. De som är insatta i ärendet förstår hur tokig domen är.
En rolig tankeställare man kan fundera på är också varför jag inte krypterade all annan information om jag nu visste att jag bedrev en illegal verksamhet utan att betala skatt och bokföra. Jag hade väl självfallet krypterat den informationen också när datorsäkerhet är ett av mina största intressen. Då kan man också fundera över varför jag pratat i helt okrypterat över telefonnätet, varför användes en av de mest osäkra chattapparna? KIK har tidigare till och med hanterat lösenorden helt okrypterat i klartext. Det är det absolut sämsta valet av app man kan göra om man bryr sig om säkerhet.
Nu försöker ju domaren bara få mig att se dum ut istället.
Staten kan knappt ställa så höga krav att jag som är häktad ska kunna visa någonting som är omöjligt för mig att visa när jag sitter häktad och myndigheterna vägrar sammarbeta. Det är ju ett uppenbart tecken på korruption.