2018-04-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Uppgifterna är 100% korrekta. Har sett häktningsprotokollet.

Kan du fixa fram det?
Citera
2018-04-17, 19:08
Bannlyst
Fuskarna lämnade ut sina ID handlingar till fuskskrivarna. Hoppas polisen spårar detta plus tidigare transaktioner så fler fuskare kan stängas av från utbildningarna.
Citera
2018-04-17, 19:14
Medlem
Citat:
Tre misstänkta häktades i går. Det rör sig om tre män: 23, 25 och 55 år gamla. En av dem var provledare – som greps när polisen gjorde tillslag i provlokalerna under pausen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLBXkr/liga-salde-svar-till-hogskoleprovet--omsatte-miljonbelopp

En av männen, troligtvis pappan, var provledare. Finns det en möjlighet att han har kollat igenom och informerat sina söner om frågorna?

Jag vet bara att min provledare sa att hon hade sett proven och att hon inte skulle klara av det.
Citera
2018-04-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Ja, skillnaderna är markanta om man jämför 2012 års normering med de senaste åren som exempel. Det som gav 1.4 då ger endast 1.2-1.25 nu.

Det är inte bara det att normeringen har blivit tuffare. Även vissa delar har försvårats (som LÄS och ENG) om man jämför med gamla prov.

Fast det har väl att göra med att man gjorde om hela högskoleprovet så att det blev svårare på det nya att få toppresultat? Problemet nu är ju att provet är normerat så att poängen att få ett visst resultat höjs om många skriver bra.
Citera
2018-04-17, 19:17
Medlem
tryggtochbras avatar
Jäkligt gött att de åkte dit. Hoppas pengaspåren till de som köpt proven får även fuskarna på fall. Hundratusentals kronor måste väl lämna spår? Intressant att det finns personer som är villiga att betala så mycket för en bra resultat på HP. Givetvis kan det löna sig många gånger om, men man måste rimligen ta sig igenom en hel utbildning först. Å andra sidan har man antagligen motivationen och det är förstås värt mycket. Inte som svenska utbildningar är så mördarsvåra precis, så räcker med att vara normalbegåvad och inte ens det är väl något krav för 50% eller mer av dem.
Citera
2018-04-17, 19:25
Medlem
Hoppas att dom fått fram köplista på folk som köpt tidigare år. Och att universiteten väljer att kasta ut dom, trots att de gått 3 år på läkarlinjen. Skulle va kul att se folk från min klass försvinna.
Citera
2018-04-17, 19:30
Medlem
Jag läste detta i artikeln:
Citat:
Polisen har identifierat ett större antal personer som fuskat under provet. Det ska röra sig om ett 70-tal personer hittills.

Tror ni de menar 70 personer under detta provet eller 70 personer sammanlagt under de senaste åren?
Om man ser till statistiken så är 70 personer en stor del av de som fick höga resultat, så det måste vara 70 personer hittills under flera år.
Citera
2018-04-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Jag läste detta i artikeln:

Tror ni de menar 70 personer under detta provet eller 70 personer sammanlagt under de senaste åren?
Om man ser till statistiken så är 70 personer en stor del av de som fick höga resultat, så det måste vara 70 personer hittills under flera år.

Det är nog bara detta provet och så klart bara denna ligan. Svårare nu att komma in mha HP pga allt fuskande.
Citera
2018-04-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är nog bara detta provet och så klart bara denna ligan. Svårare nu att komma in mha HP pga allt fuskande.

I sådana fall så är det förvånansvärt många. Hoppas att de får tag i alla.
Citera
2018-04-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLBXkr/liga-salde-svar-till-hogskoleprovet--omsatte-miljonbelopp

En av männen, troligtvis pappan, var provledare. Finns det en möjlighet att han har kollat igenom och informerat sina söner om frågorna?

Jag vet bara att min provledare sa att hon hade sett proven och att hon inte skulle klara av det.

En fjärde gripen men ej häktad skulle tydligen vart provledaren.

Jaså det var ett tips som ledde till det här. Undrar vem/hur nergolningen gick till..
Citera
2018-04-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
En fjärde gripen men ej häktad skulle tydligen vart provledaren.

Jaså det var ett tips som ledde till det här. Undrar vem/hur nergolningen gick till..

Om tre av de gripna är far och söner, ligger det ju nära till hands att mamma lärarinnan var provledare. Har mycket svårt att tro att mamman var ovetande när resten av familjen hade det som business med miljoner som rullade in.
Citera
2018-04-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Återigen är detta en fråga om normering. Om provet är svårare, d.v.s. att de som gör provet generellt får färre poäng än brukligt, så ger dessa färre poäng ett högre resultat. Man kan inte jämföra de poäng som krävs för ett visst resultat år från år. Det skiftar och detta har påpekats gång efter annan i tråden.

Så ifall dessa fuskare försvinner ur normeringen borde det leda till att det krävs färre poäng för att få ett högre resultat på HP? Om jag inte tänker helt fel nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in