Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 10:47
  #1
Medlem
c-d af ands avatar
Vad mig anbelangar så har ordet "kandendrum" alltid varit synonymt med ordet "mysterium".
Men när jag ville kontrollera dess korrekta stavning så fann jag noll resultat på google.

Detta gjorde mig lika konfunderad, som pingvin skådandes en dvärg i frack för första gången.
Det är något som man känner igen men inte kan placera.

Har jag helt enkelt drömt ihop detta ord, eller är stavningen vansinnigt fel?

Jag skulle bli uppriktigt, ödmjukt tacksam ifall jag fick ett svar på detta mysterium, gällande ordet kandendrum.
Citera
2018-04-16, 10:54
  #2
Medlem
Sooks avatar
Låter som ett påhittat ord av dig
Citera
2018-04-16, 11:01
  #3
Medlem
WGASs avatar
Du menar inte ordet "konundrum"?
Citera
2018-04-16, 12:11
  #4
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Du menar inte ordet "konundrum"?
Tack! Precis det ordet jag syftade på. Du är personen som nyss har gett min dag ett litet gyllene sken.

"svår och komplicerad frågeställning eller problem där inget förslag på lösning verkar vara tillfredsställande; ett dilemma"
http://www.ordlista.se/ordbok/konundrum
Citera
2018-04-16, 19:33
  #5
Medlem
JanTalibans avatar
Konundrum ÄR ett påhittat ord. Även om det är några hundra år gammalt. Kanske ihopskojat av nån engelsman eller tysk. Lord Byron känns väl huvudmisstänkt?
Citera
2018-04-16, 23:37
  #6
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Konundrum ÄR ett påhittat ord. Även om det är några hundra år gammalt. Kanske ihopskojat av nån engelsman eller tysk. Lord Byron känns väl huvudmisstänkt?
Framför allt förefaller det inte ha används i skrift på svenska, i vart fall inte före 1937, eftersom ordet saknas i SAOB, som hade kommit fram till kon- då. Det finns inte heller i Akademiens moderna Svensk ordbok Jag tror att den där sajten www.ordlista.se bara har överfört engelskans conundrum eller tyskans Konundrum till svenska utan att ha kollat om ordet faktiskt har använts eller ej.

Det förefaller vara någon sorts "Dog Latin", men Byron är nog helt oskyldig. Det första belägget är från 1595 enligt OED - dock i en annan betydelse än den nuförtiden knäsatta.
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2018-04-16 kl. 23:44.
Citera
2018-04-17, 02:30
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Några exempel:
https://literaryterms.net/conundrum/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback