• 1
  • 2
2018-04-15, 12:22
Medlem
Hej, har en massa år på nacken och minns när mina föräldrar uppmuntrade mig att spara; fick en bankbok som jag kunde sätta in pengar. Fick jag t ex en hundring så gick jag ner till banken och fick en stämpel med nytt saldo i bankboken. I hela livet har jag alltid satt undan pengar vilket naturligtvis lett till en mycket bra ekonomi idag, särskilt då jag alltid investerat i fonder och aktier. Men hur ska jag få mina egna barn att spara? Kontanterna försvinner mer och mer och det är svårare att synliggöra sparandet. De flesta bankkontor har upphört med kontanter. Ger jag dem 500 spänn var så hamnar de i en låda..sen en vacker dag går ungarna och sätter sprätt på dem, på skit!

Har ni några bra förslag för att få mina barn att längta efter att spara, att stoppa undan, alt investera pengar och se sitt sparandet öka?
Citera
2018-04-15, 12:41
Medlem
Lämpligt är väl att du sparar åt dina barn.
Citera
2018-04-15, 13:14
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Hej, har en massa år på nacken och minns när mina föräldrar uppmuntrade mig att spara; fick en bankbok som jag kunde sätta in pengar. Fick jag t ex en hundring så gick jag ner till banken och fick en stämpel med nytt saldo i bankboken. I hela livet har jag alltid satt undan pengar vilket naturligtvis lett till en mycket bra ekonomi idag, särskilt då jag alltid investerat i fonder och aktier. Men hur ska jag få mina egna barn att spara? Kontanterna försvinner mer och mer och det är svårare att synliggöra sparandet. De flesta bankkontor har upphört med kontanter. Ger jag dem 500 spänn var så hamnar de i en låda..sen en vacker dag går ungarna och sätter sprätt på dem, på skit!

Har ni några bra förslag för att få mina barn att längta efter att spara, att stoppa undan, alt investera pengar och se sitt sparandet öka?

Svår fråga dina erfarenheter av sparande och din framgång med detta bygger på vad som varit. I ett Europa där banker och stater kan förändra värdet på dina tillgångar i valutor och på konton efter stundens behov och godtycke, så kanske det är dags att se sig om efter andra eller kompletterande sparstrategier.
Citera
2018-04-15, 13:23
Medlem
Köp aktier åt dem (gratis courtage hos Avanza och Nordnet under 50 respektive 80 000). Sen förklarar du på väldigt enkel nivå vad en aktie är, att det är en del i ett företag och att pengarna kan växa o.s.v. Anpassa det efter deras ålder och förståelse.

Jag tänker mig att barnen kan köpa några aktier i Cloetta exempelvis, det är säkert häftigt för barn att känna att de äger "en godisfabrik". Summorna är kanske inte av den storleken att det är "värt" att köpa aktier, men jag tänker främst på den pedagogiska effekten här, snarare än den monetära. De kanske inte tjänar några pengar på sina aktier idag (för att det är så små belopp), men du sår ändå ett frö, och om 15 år när de är vuxna så sitter det i ryggmärgen på dem att deras sparande ska investeras i aktier istället för att ligga på räntekonton utan ränta.
Citera
2018-04-15, 13:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Hur gamla är barnen?
Citera
2018-04-15, 13:38
Medlem
Jag har också tänkt mycket på detta och det är en ganska tuff nöt att knäcka. Förslaget om aktier är både bra och dåligt. Det är väldigt svårt att få det på en nivå där faktiskt fungerar. Abstraktionsnivån är för hög idag. Tyvärr tror jag man får acceptera att det inte finns något sätt idag som är lika bra som att barnen samlar kontanter och sätter in dom på sin bankbok. Bästa sättet idag är nog att gå runt det med att använda kontanter hemma och sen vara en proxy åt barnen.
Men som holmium säger så bör man nog vara lite försiktig idag, sparande är inte vad det var förr.
Citera
2018-04-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hur gamla är barnen?

7 och 11 år
Citera
2018-04-15, 13:40
Medlem
poxers avatar
Peka på fattiga ute på stan och säg att så det går det om man inte sparar.
Citera
2018-04-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lämpligt är väl att du sparar åt dina barn.

Har gjort det sen dag 1 för båda men jag behöver få barnen att inse att det är roligt att spara!
Citera
2018-04-15, 13:48
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing

Bästa sättet just nu med tanke på deras åldrar är att de inte får saker utan motprestation dvs att en del av [vad det nu är] ska betalas med egna pengar. Då får du in tänket att det är bra att ha lite pengar undanstoppade om det dyker upp något. Inga egna pengar att stoppa in - > ingen "pryl". Sen gäller det att hålla stenhårt på detta (med undantag för jul/födelsedagar).
Citera
2018-04-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jag har också tänkt mycket på detta och det är en ganska tuff nöt att knäcka. Förslaget om aktier är både bra och dåligt. Det är väldigt svårt att få det på en nivå där faktiskt fungerar. Abstraktionsnivån är för hög idag. Tyvärr tror jag man får acceptera att det inte finns något sätt idag som är lika bra som att barnen samlar kontanter och sätter in dom på sin bankbok. Bästa sättet idag är nog att gå runt det med att använda kontanter hemma och sen vara en proxy åt barnen.
Men som holmium säger så bör man nog vara lite försiktig idag, sparande är inte vad det var förr.

Har faktiskt gjort detta, för två år sen gav jag dom varsitt litet kassaskåp med digitallås, där de kunde lägga sina sedlar. Fungerade väldigt bra och de samlade lite pengar på hög. Sen en vacker dag så var det tomt då de var i leksaksaffären och köpte skit. Visst är det okej att få köpa något när man har sparat men jag tycker att de borde ha låtit lite pengar vara kvar i skåpet. Och nu ekar det tomt där..skratt.
Citera
2018-04-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Bästa sättet just nu med tanke på deras åldrar är att de inte får saker utan motprestation dvs att en del av [vad det nu är] ska betalas med egna pengar. Då får du in tänket att det är bra att ha lite pengar undanstoppade om det dyker upp något. Inga egna pengar att stoppa in - > ingen "pryl". Sen gäller det att hålla stenhårt på detta (med undantag för jul/födelsedagar).

Det var faktiskt ett väldigt bra förslag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in