Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 00:24
Medlem
Hej jag är en kille på 25år å alla mina tänder är trasiga och ruttna visdomständer bak har växt över mina riktiga tänder visa tänder har gått av på mitten jag ångrar väldigt starkt att jag har druckit massor av läsk å slarvat med att borsta tänderna jag är arbetslös och har ingen inkomst eller pengar för att göra nånting åt min mun jag vågar inte börja jobba på nån nytt ställe av rädslan att alla ska se mina tänder jag är inte svenskt medborgare heller så jag tror inte jag kan få nå hjälp nånstans jag vill ha nya konstgjorda tänder som dom skruvar in nån som vet hur mycket de kostar att behandla hela mun med inskruvade tänder när man är nersövd? För att jag skulle aldrig klara av den smärta vaken å de skulle kännas hemskt kom gärna med bra tips för jag vet inte hur jag ska lösa detta
Citera
2018-04-15, 00:38
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej jag är en kille på 25år å alla mina tänder är trasiga och ruttna visdomständer bak har växt över mina riktiga tänder visa tänder har gått av på mitten jag ångrar väldigt starkt att jag har druckit massor av läsk å slarvat med att borsta tänderna jag är arbetslös och har ingen inkomst eller pengar för att göra nånting åt min mun jag vågar inte börja jobba på nån nytt ställe av rädslan att alla ska se mina tänder jag är inte svenskt medborgare heller så jag tror inte jag kan få nå hjälp nånstans jag vill ha nya konstgjorda tänder som dom skruvar in nån som vet hur mycket de kostar att behandla hela mun med inskruvade tänder när man är nersövd? För att jag skulle aldrig klara av den smärta vaken å de skulle kännas hemskt kom gärna med bra tips för jag vet inte hur jag ska lösa detta

Tandimplantat i hela käken kostar mellan 40 000 - 100 000 kr kolla länk: https://tandimplantat.se/pris-och-ko...tandimplantat/

Du har dock rätt till stöd från försäkringskassan vid dyr tandvård.

Högkostnadsskyddet börjar gälla när en patient under en tolvmånadersperiod fått åtgärder utförda vars sammanlagda referenspris överstiger 3 000 kronor.

Sedan får patienten ersättning för

50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Det betyder att om implantaten t.ex kostar 50 000 kr så kommer du endast betala 14 250 kr.
Citera
2018-04-15, 00:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300

Det finns undantag för medicinsk behandling gällande tänder. Alltså om din "generella hälsa" är hotad av din tandstatus. Däremot kan du inte räkna med att "få nya tänder", utan landstinget kommer att fixa (på skattebetalarnas bekostnad) så att du inte längre är sjuk beroende på dina "ruttna tänder" som du själv säger.

Kolla här: https://duckduckgo.com/?q=landstingt...&t=ffnt&ia=web
Citera
2018-04-15, 00:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Du är 25 år och har ruttna tänder? Vad de fan kan du inte hur man borstar eller vad? Det är inte svårt att borsta sina tänder. Man gör det varje morgon tillsammans med att som man gör flusha. Det i sig gör man inte behöver tappa några tänder.
Citera
2018-04-15, 02:27
Medlem
Bartman777s avatar
Jag skulle gå till soc om jag var du. Om det är något akut så kommer dom hjälpa dig.

Jag har haft en del problem med tänderna, och dom har hjälpt mig.
Citera
2018-04-15, 07:36
Medlem
Låtsas att du är papperslös så kostar det bara 50kr.

Eller är jag felinformerad?
Citera
2018-04-15, 09:09
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Tandimplantat i hela käken kostar mellan 40 000 - 100 000 kr kolla länk: https://tandimplantat.se/pris-och-ko...tandimplantat/

Du har dock rätt till stöd från försäkringskassan vid dyr tandvård.

Högkostnadsskyddet börjar gälla när en patient under en tolvmånadersperiod fått åtgärder utförda vars sammanlagda referenspris överstiger 3 000 kronor.

Sedan får patienten ersättning för

50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Det betyder att om implantaten t.ex kostar 50 000 kr så kommer du endast betala 14 250 kr.

Gäller väl inte vid tandimplantat?
Citera
2018-04-15, 10:25
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Gäller väl inte vid tandimplantat?

Enligt källan jag länkade till så står det rätt långt ner på sidan att man kan få ersättning genom högkostnadsskyddet.

Men jag vet inte.

Jag skulle tro att om du gör det i pga utseende mässig anledning utgår ingen ersättning medan om du gör det pga medicinsk anledning som verkar vara fallet i hos TS så borde ju ersättning utgå.
Citera
2018-04-15, 12:02
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Låtsas att du är papperslös så kostar det bara 50kr.

Eller är jag felinformerad?
Jag har också fått uppfattningen att man gör omfattande tandvårdsingrepp på papperslösa. Stod ju i tidningen för inte så länge sedan.
Citera
2018-04-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag har också fått uppfattningen att man gör omfattande tandvårdsingrepp på papperslösa. Stod ju i tidningen för inte så länge sedan.

Ja och eftersom man är papperslös kan de ju inte gärna ifrågasätta en eller be om ID?

Med andra ord kan vem som helst utnyttja systemet på detta sätt.
Citera
2018-04-15, 12:32
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Enligt källan jag länkade till så står det rätt långt ner på sidan att man kan få ersättning genom högkostnadsskyddet.

Men jag vet inte.

Jag skulle tro att om du gör det i pga utseende mässig anledning utgår ingen ersättning medan om du gör det pga medicinsk anledning som verkar vara fallet i hos TS så borde ju ersättning utgå.

Tveksamt. Känner två som fått sätta in nya tänder, men inte så billigt.
Inte ens i närheten tyvärr. Fast jag hoppas att annat gäller för TS.
Citera
2018-04-15, 12:44
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ja och eftersom man är papperslös kan de ju inte gärna ifrågasätta en eller be om ID?

Med andra ord kan vem som helst utnyttja systemet på detta sätt.

Papperslösa har endast rätt till subventionerad tandvård om det är tandvård som inte kan anstå.

http://www.socialstyrelsen.se/vardoc...omintekanansta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in