2018-04-14, 23:55
Medlem
DrDoaks avatar
Många trådar handlar om civilingenjörer som ska kunna tjäna si och så mycket. Högskoleingenjörer också.

Men om man är en YH-ingenjör, vad är det rimligt att man tjänar då? Alltså att man har en tvåårig utbildning?

YH-ingenjörer är väl egentligen inte ingenjörer om jag förstår det rätt, utan teknikkonsulter? Titeln ingenjör är då mest en glorifierande titel för att det ska låta bättre, utan substans. En ingenjör ska ju vara en som kan jobba med utveckling. Det kan inte jag. Jag kan i princip bara rita streck och siffror/bokstäver på ritningar och skriva lite tekniska dokument. Räkna kan jag också men det verkar inte som att man gör det utan man går på erfarenhetsvärden och höftar.

Egentligen kräver inte mitt jobb någon utbildning, en gubbe på jobbet saknar utbildning men det är inget hinder.

Min debitering mot kund varier mellan ca 600-700 kr/h. Jag är i princip helt ny i branschen (byggnadsinstallationer).

Vad är rimlig ingångslön och vilken lönestegring är att förvänta, efter:
  • 1 år
  • 2 år
  • 3 år
  • 4 år
  • 5 år
  • 10 år
  • 15 år?
Citera
2018-04-15, 00:03
Medlem
hrwdtjs avatar
Blir man verkligen ingenjör efter 2 år?
Citera
2018-04-15, 04:24
Medlem
kalkryggars avatar
Vad för titel har du och vad för examenstitel har du?

Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Blir man verkligen ingenjör efter 2 år?

Ja så är det med nya påfund. Man blir YH-ingenjör. Det är såklart inte ingenjör men eftersom man sätter YH- framför så skapar man ett helt nytt ord som man kan luras lite med. Utbildningarna är normalt skräp.
Citera
2018-04-15, 09:59
Medlem
DrDoaks avatar
Min titel är konsult och jag har yrkeshögskoleingenjör som examenstitel.

2 års utbildning.
Citera
2018-04-15, 12:28
Medlem
Ingenjör är inte en skyddad titel.
Finns ju mängder med olika typer. Allt från gymnasieingenjör till de som har en faktiskt ingenjörsexamen (minst 3 år)

Lönen beror på vilket ställe du börjar arbeta på och i vilken stad arbetet ligger.
Stor stad ger bättre betalt.
Är man ensam på marknaden i den håla du bor i så räkna med en lägre lön.
Jag vet byggingenjörer som får 25 papp i ingångslön hos vissa konsultfirmor.
Uruselt betalt.
Citera
2018-04-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad för titel har du och vad för examenstitel har du?

Ja så är det med nya påfund. Man blir YH-ingenjör. Det är såklart inte ingenjör men eftersom man sätter YH- framför så skapar man ett helt nytt ord som man kan luras lite med. Utbildningarna är normalt skräp.

Ett sätt att även de som inte klarar av de verkliga antagningarna att få en "titel" och så att de får som utger sig att vara "lärare" ska kunna få ett jobb och att stället ska kunna få en massa skattepengar i utbyte mot ingenting.

Samma med "industriell ekonomi". Nollorna får kalla sig "civilingenjör" fast utbildningen inte har något med ingenjörskap att göra. Oftast får (djur) som behöver en titel och "skolorna" skördar skattepengar och håller igång sina "imperium" med nollor som annars aldrig hade fått ett jobb.
Citera
2018-04-15, 13:25
Medlem
Allt som inte har med de klassiska ingenjörsutbildningarna att göra bör inte få kallas "ingenjör". Exempel på de klassiska är elektro, fysik, maskin, etc. Utbildningen ska ges på ett av våra stora lärosäten, alltså Stockholm, Göteborg, Luleå, Linköping eller Lund. Då kommer dessa hittepå titlar att bli mindre
Citera
2018-04-15, 16:58
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettohouse80
Samma med "industriell ekonomi". Nollorna får kalla sig "civilingenjör" fast utbildningen inte har något med ingenjörskap att göra. Oftast får (djur) som behöver en titel och "skolorna" skördar skattepengar och håller igång sina "imperium" med nollor som annars aldrig hade fått ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Allt som inte har med de klassiska ingenjörsutbildningarna att göra bör inte få kallas "ingenjör". Exempel på de klassiska är elektro, fysik, maskin, etc. Utbildningen ska ges på ett av våra stora lärosäten, alltså Stockholm, Göteborg, Luleå, Linköping eller Lund. Då kommer dessa hittepå titlar att bli mindre
Jag är medveten om titelinflation. Sen att kalla folk för nollor är kanske lite väl hårt, men jag förstår vart ni vill komma.

Men nu var det löneutvecklingen som jag var intresserad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in