2018-04-13, 20:50
Medlem
skvallertackas avatar
Hej!

Har sneglat på senaste versionen av VW Polo och Volvo V40 2017/2018 modellerna. Som det ser ut idag är jag lite småsugen på att ta hem någon av dessa men undrar om det är någon här som kan ge lite input.

V40 är en bil jag känner mig hemma med då jag lånat den flera ggr när jag behövt hyrbil och jag tycker den är riktigt bekväm. Gillar volvos gränssnitt och deras D3 motor är precis det jag skulle vilja ha.

Polon däremot är inget jag testat men den senaste modellen är ju jäkligt stor för att vara just en Polo. Som en Golf när jag tittat på recensioner om den.

Någon ?
Citera
2018-04-13, 22:00
Medlem
ekmannens avatar
Beror väl på vad du söker hos en bil.
Citera
2018-04-13, 22:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Hej!

Har sneglat på senaste versionen av VW Polo och Volvo V40 2017/2018 modellerna. Som det ser ut idag är jag lite småsugen på att ta hem någon av dessa men undrar om det är någon här som kan ge lite input.

V40 är en bil jag känner mig hemma med då jag lånat den flera ggr när jag behövt hyrbil och jag tycker den är riktigt bekväm. Gillar volvos gränssnitt och deras D3 motor är precis det jag skulle vilja ha.

Polon däremot är inget jag testat men den senaste modellen är ju jäkligt stor för att vara just en Polo. Som en Golf när jag tittat på recensioner om den.

Någon ?
Nog för att V40 är en väldigt trång golfklassbil, men nog måste den vara mer bil än en Polo på alla upptänkliga sätt.
Tycker jämförelsen haltar på alla sätt, skiljer det ca 70000:- på instegsmodellerna? Inte riktigt jämförbart kan jag tycka.

Har du pengar till vilken som så provkör och utgå från vad du gillar, finns ju gott om bilar i golfklassen så om du är orolig för att köpa en VW eller Volvo med kort garanti, provkör fler.
Citera
2018-04-14, 00:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Hej!

Någon ?

Nya Polo är exakt lika stor som Golf III, dvs den golf-generationen som tillverkades mellan 1992-1998.
Den nya Polon har också fått riktigt bra betyg av motorjournalisterna, tex tidningen "vi bilägare" ger nya polo toppbetyg.

Dessutom kör VW redan nu kampanjer på den nya modellen för att snabbt få ut den på markanden, med ett riktigt attraktivt pris på 149.900 kronor:https://www.bytbil.com/stockholms-la...-1769-11593210

5 års nybilsgaranti kan man köpa till för 5000 kronor, om man så önskar.
Citera
2018-04-14, 00:34
Medlem
aina08s avatar
En V40 måste ju vara mer bil än en Polo... sen beror de ju på vad man är ute efter.
Låna hem en Polo och testa den helt enkelt.
Citera
2018-04-14, 00:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
En V40 måste ju vara mer bil än en Polo... sen beror de ju på vad man är ute efter.
Låna hem en Polo och testa den helt enkelt.

Volvon är ganska gammal och omodern vid detta laget, den kom 2011, - Polon är däremot helt ny och mycket modernare.
Desutom är Volvo v40 en trång bil, medan nya Polo har växt och är nu lika rymlig som en Golf III.
Citera
2018-04-14, 08:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Volvon är ganska gammal och omodern vid detta laget, den kom 2011, - Polon är däremot helt ny och mycket modernare.
Desutom är Volvo v40 en trång bil, medan nya Polo har växt och är nu lika rymlig som en Golf III.
Jo, men Polo är en B-segmentbil och V40 en C-segment (golfklass), Volvon är förvisso lite omodern men de spelar inte i samma liga.
V40 krigar mot BMW 1-serie, Audi A3, MB A-klass mfl. Också de trånga och dyra C-segmentbilar. Senaste uppdateringen av V40 har ju alla moderna säkerhetssystem och hjälpmedel så på det sättet är den inte omodern.

Jag säger inte att Polo är dålig, eller att V40 bra, men de är inte jämförbara.
Citera
2018-04-14, 08:45
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nu har jag inte koll på nya Polon men Volvo är ju alltid Volvo. Känns som väldigt olika bilar. Men Polon kan säkert vara en bra bil.
Har själv tänkt tanken att köpa en Polo till sambon som pendlarbil, men då inte en helt ny.
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jo, men Polo är en B-segmentbil och V40 en C-segment (golfklass), Volvon är förvisso lite omodern men de spelar inte i samma liga.
V40 krigar mot BMW 1-serie, Audi A3, MB A-klass mfl. Också de trånga och dyra C-segmentbilar. Senaste uppdateringen av V40 har ju alla moderna säkerhetssystem och hjälpmedel så på det sättet är den inte omodern.

Jag säger inte att Polo är dålig, eller att V40 bra, men de är inte jämförbara.
Var lite så jag tänkte också, att de är lite fel att jämföra dessa bilar. Men är det vad man vill jämföra med så är det ju så
Volvo är ju i en högre liga helt klart, och om man ska kolla på V40 så skulle nog i alla fall jag även kolla på dom andra du nämner som också är väldigt trevliga. A3 och A-klass känns ju som favoriter i mina ögon (har aldrig varit mycket för BMW).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in