2018-04-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Varför kan man inte ha samma språk i hela världen? Då skulle man få mycket mer tid över till att göra annat än att vara "tvingad" att läsa engelska och oftast ett till språk i skolan. Har aldrig förstått varför man har olika språk. Alla kan väl bara lära sig svenska?

Det är kinesiska (mandarin) som gäller i framtiden. Våra barn eller barnbarn bör lära sig det.
Citera
2018-04-13, 18:07
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Minns detta, hur är det statusen för detta nu förtiden?

----edit

Har en känsla av att det påhittade språket klingon har mer talare än Esperanto :-)
Min mormor pratade esperanto. Konstigt fult språk. Det artikulerar inte vackert utan är hackigt och stolpigt, kan iofs varit hennes uttal och inte språkets fel. Har för mig att det var nån tomte som tänkte att ett universellt språk som inte kände några gränser skulle ena folk och göra värden till en bättre plats. Ingen dum tanke på den tiden då språkförbistringar faktiskt kunde leda till internationella konflikter. Nu finns internet och jag tror att det funkar mycket bättre än vad esperanto skulle gjort, ergo, därav det språkets numera arkaiska status
Citera
2018-04-13, 18:10
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Det ligger i människans natur att uttrycka sig på olika sätt, har funnits stora evolutionära fördelar med detta. Ser ingen framtid för ditt förslag då språk är statiskt, naturligt och oerhört användbart till många saker. Det förändras och anpassas efter sig självt.
Citera
2018-04-13, 18:15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Min mormor pratade esperanto. Konstigt fult språk. Det artikulerar inte vackert utan är hackigt och stolpigt, kan iofs varit hennes uttal och inte språkets fel. Har för mig att det var nån tomte som tänkte att ett universellt språk som inte kände några gränser skulle ena folk och göra värden till en bättre plats. Ingen dum tanke på den tiden då språkförbistringar faktiskt kunde leda till internationella konflikter. Nu finns internet och jag tror att det funkar mycket bättre än vad esperanto skulle gjort, ergo, därav det språkets numera arkaiska status

Sjukt coolt måste jag nog ändå säga! Jag har faktiskt inte hört det talas (får hitta något på YT efter detta för att lyssna!). Idén var som sagt (lite som TS?) ganska bra, men påhittade språk som saknar grund verkar försvinna tillslut...

Får jag fråga vart din mormor kom ifrån? Lärde hon sig språket i "grundskolan" eller på högskola/universitet? hade varit kul att veta...
Citera
2018-04-13, 19:15
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Sjukt coolt måste jag nog ändå säga! Jag har faktiskt inte hört det talas (får hitta något på YT efter detta för att lyssna!). Idén var som sagt (lite som TS?) ganska bra, men påhittade språk som saknar grund verkar försvinna tillslut...

Får jag fråga vart din mormor kom ifrån? Lärde hon sig språket i "grundskolan" eller på högskola/universitet? hade varit kul att veta...
Mormor var från Kiruna, troligen lägre folkskola. Esperanto var nog inget språk man lärde sig i skolan utan snarare genom ett politiskt intresse i vuxen ålder. Är man uppväxt på 20-30tal var ställningstagande och ideologier väldigt viktigt. Två världskrig sätter spår i människor och om ett språk skulle kunna gjuta olja på vågorna var man nog benägen att testa det, antar jag. Esperanto är en vänsteridé tror jag. Jag menar, innan WW2 var Tyska huvudspråket på universiteten, efter WW2- Engelska. Det dominerande världsspråket idag är fm Kinesiska
Citera
2018-04-13, 20:54
Medlem
Kinesiska/mandarin kommer aldrig att bli dominerande då det är mkt krävande och opraktiskt.

Engelska lär bara stärka sin roll som det dominerande språket. Mandarin, arabiska och spanska är ju väldigt lokala. Engelska är universitetsspråk, flygspråk, affrärsspråk, absolut dominerande internetspråk och även om franska är officiellt diplomatspåk så är engelska inofficiellt det oxå.
Citera
2018-04-13, 21:14
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Kinesiska/mandarin kommer aldrig att bli dominerande då det är mkt krävande och opraktiskt.

Engelska lär bara stärka sin roll som det dominerande språket. Mandarin, arabiska och spanska är ju väldigt lokala. Engelska är universitetsspråk, flygspråk, affrärsspråk, absolut dominerande internetspråk och även om franska är officiellt diplomatspåk så är engelska inofficiellt det oxå.
Tänker mer att det språket som flest personer är det dominerande. Inte vilket du tycker borde vara det eller vilket som är affrärspråk eller diplomatspåk? Det är ingen som tar upp Latin? Om det finns ett internationellt, visserligen skrivet och inte talat, språk, så är det väl Latin?
Citera
2018-04-13, 21:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Mormor var från Kiruna, troligen lägre folkskola. Esperanto var nog inget språk man lärde sig i skolan utan snarare genom ett politiskt intresse i vuxen ålder. Är man uppväxt på 20-30tal var ställningstagande och ideologier väldigt viktigt. Två världskrig sätter spår i människor och om ett språk skulle kunna gjuta olja på vågorna var man nog benägen att testa det, antar jag. Esperanto är en vänsteridé tror jag. Jag menar, innan WW2 var Tyska huvudspråket på universiteten, efter WW2- Engelska. Det dominerande världsspråket idag är fm Kinesiska

Grym! Tack för att du berättade! Vänster idé möjligen, eller bara en praktiskt idé (som inte riktigt fungerade trots allt...)

Tyskan hade många talare, men huvudspråk på universitet generellt? Engelska/Franska/Tyska och i den ordningen borde det varit tycker jag efter andra världskriget på universitet. Du kanske vet mer än mig i den frågan dock.

Ja kinesiska (men samtidigt finns det ju varianter av den) borde vara det mest talade/skrivna språket... fast hindu (eller varianter av den) kanske kommit ikapp?
Är inte "indier" mer än kineser idag?
Citera
2018-04-13, 21:24
Medlem
Citat:
Tänker mer att det språket som flest personer är det dominerande. Inte vilket du tycker borde vara det eller vilket som är affrärspråk eller diplomatspåk? Det är ingen som tar upp Latin? Om det finns ett internationellt, visserligen skrivet och inte talat, språk, så är det väl Latin?

Om i princip bara kineser, el araber eller sydamerikaner pratar ett språk. Är det ju svårt att få det globalt. Hur många pratar engelska som första el andra språk?

Om i princip alla som studerar på högre utbildning lär sej engelska, är det väl rätt logiskt att det kommer att bli det dominerande språket. Det är ju knappast en personlig åsikt, utan ett faktum.

Om väldigt få utanför kina pratar kinesiska, så är det inte alls lika gångbart utanför kina. Då spelar det ju mindre roll om 1 miljard har det som första språk.
Citera
2018-04-13, 21:59
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om i princip bara kineser, el araber eller sydamerikaner pratar ett språk. Är det ju svårt att få det globalt. Hur många pratar engelska som första el andra språk?

Om i princip alla som studerar på högre utbildning lär sej engelska, är det väl rätt logiskt att det kommer att bli det dominerande språket. Det är ju knappast en personlig åsikt, utan ett faktum.

Om väldigt få utanför kina pratar kinesiska, så är det inte alls lika gångbart utanför kina. Då spelar det ju mindre roll om 1 miljard har det som första språk.
Fel. Om 25% av världens befolkning pratar kinesiska är du subdominant hur lite du är tycker om det. Fatta läget.
Citera
2018-04-13, 22:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Ha ha ha - Kalkrygg - Du snodde min ide - arabiska blir perfekt, med Koranen som lärobok. Nu laddar forumets hat-bataljoner upp...

Koranen skall vi givetvis elda upp regelbundet (tillsammans med Bibeln såklart).

Annars så kan jag se att arabiskan skulle vinna. För mig låter arabiskan inte som ett roligt val dock.
Citera
2018-04-13, 22:36
Medlem
Citat:
Fel. Om 25% av världens befolkning pratar kinesiska är du subdominant hur lite du är tycker om det. Fatta läget.

Vill alldeles bestämt hävda motsatsen. Inte ens 400 miljoner har engelska som modersmål. 2 miljarder kan engelska (mkt svår mätt). Om du tror att vi kommer prata kinesiska, när vi pratar med finnar, iranier eller spanjorer, inom överskådlig tid - vill jag hävda att det är ytterst osannolikt.

Om alla akademiker pratar engelska så är det klart att det är ett mer globalt språk än madarin, som en miljard är bönder pratar.

Subdominant är en okänd term för mej.

Därtill är kinesiska en hel familj av språk. Så egentligen mer att jämföra med latinska språk. Det är dessutom helt hopplöst för de flesta, jag har läst lite japanska; de delar kanji med kinesiskan, fast med olika uttal.

Jag har ingen önska om något, jag bara konstaterar att om två personer från olika språk ska prata med varandra är engelska i topp på likelihood och kinesiska i botten (nåja av de topp 100 mest pratade iaf).

Det finns en anledning till att kineser läser engelska å inte arabiska, hindui/bengal eller spanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in