Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 09:41
  #1
Medlem
Jag är sedan tidigt 90-tal ett stort motorsportfan och problemet här i Sverige har i princip alltid varit att motorsport, bortsett F1 och någon enstaka svensk framgång, får nästintill obefintligt utrymme i sportmedia. Detta gör att det är väldigt svårt att enkelt följa svenskar som tävlar i internationella serier genom mainstreammedia. Med den tekniska utveckling som har skett finns det ju idag enormt mycket större möjligheter att "på egen hand" faktiskt följa svenskar som tävlar utomlands etc. Således, vad har vi för svenskar där ute och hur går det för dem? Jag bidrar med de jag känner till. Jag har medvetet inte tagit med svenska serier samt WRX och WRC där det, i alla fall i WRX, kryllar av svenskar.

Formelbil

F1
Marcus Ericsson

Formula E
Felix Rosenqvist

F3 (brittiska mästerskapet)
Linus Lundqvist

F4 (brittiska mästerskapet)
Hampus Ericsson

USF2000 (i princip F4 USA)
Rasmus Lindh

Sportvagn/touringcars

DTM
Joel Eriksson

WTCR
Thed Björk

Super GT
Felix Rosenqvist

Porsche Supercup
Gustav Malja
Citera
2018-04-13, 10:15
  #2
Medlem
Joel öppnade testerna starkt. Snabbare än bla Wehrlein och var trea i sin testgrupp cirka 3 tiondelar efter Glock.
Citera
2018-04-13, 13:01
  #3
Medlem
RaketDoriss avatar
NHRA Dragracing Nitro FunnyCar
Jonnie Lindberg

NHRA Dragracing Methanol FunnyCar
John Lindberg
Leif Helander
Citera
2018-04-14, 21:03
  #4
Medlem
B-Dawks avatar
Tre svenskar har varit i farten på Oscherschleben i Tyskland idag.

Dels i ADAC GT Masters (tyska GT3 för de oinsatta) där hade vi Victor Bouveng i en BMW M6 och Jimmy Eriksson i en Lamborghini Huracan. Victor tappade en del platser efter att han tagit över bilen efter depåstoppet, dock höll han Porscheförare Kevin Estré bakom sig länge på ett rent och snyggt sätt. Jimmy Eriksson delar bilen med en total nobody för mig och dennes tider visade att han inte hänger med. Jimmy klättrade någon position tack vare att fältet trycktes ihop av en SC. Tittade på varvtiderna och de var respektabla, inget märkvärdigt men heller inte dåliga. Imorgon är det de bägge svenskarna som kvalar in bilarna och även startar dem. Ska bli intressant att se.

I Porsche så gjorde Gustav Malja ett okej första race. Liten miss på första varvet betydde tappade platser men sedan höll han åttondeplatsen loppet ut. Lopp två imorgon där också.
Citera
2018-04-19, 15:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Tre svenskar har varit i farten på Oscherschleben i Tyskland idag.

Dels i ADAC GT Masters (tyska GT3 för de oinsatta) där hade vi Victor Bouveng i en BMW M6 och Jimmy Eriksson i en Lamborghini Huracan. Victor tappade en del platser efter att han tagit över bilen efter depåstoppet, dock höll han Porscheförare Kevin Estré bakom sig länge på ett rent och snyggt sätt. Jimmy Eriksson delar bilen med en total nobody för mig och dennes tider visade att han inte hänger med. Jimmy klättrade någon position tack vare att fältet trycktes ihop av en SC. Tittade på varvtiderna och de var respektabla, inget märkvärdigt men heller inte dåliga. Imorgon är det de bägge svenskarna som kvalar in bilarna och även startar dem. Ska bli intressant att se.

I Porsche så gjorde Gustav Malja ett okej första race. Liten miss på första varvet betydde tappade platser men sedan höll han åttondeplatsen loppet ut. Lopp två imorgon där också.

Tyvärr så gick det inte så mycket bättre för Jimmy E dagen efter heller. Harvade runt nere kring plats 30.
Citera
2018-05-05, 14:34
  #6
Medlem
SilviaNights avatar
Joel Eriksson 12a i första racet i DTM. Godkänd insats men kan inte låta bli att tycka att det känns jävligt ljummet med DTM för Joel.
Citera
2018-06-05, 11:52
  #7
Medlem
Det går riktigt bra för Linus Lundqvist i England som efter tre racehelger leder det brittiska Formel 3-mästerskapet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback