2018-04-12, 19:46
Medlem
Fyra kvinnor åtalades för kränkande fotografering av dementa på ett äldreboende 2016. Bildernas hade lagts upp i en sluten Facebookgrupp för personalen på boendet och andra anställda rapporterade det som hänt. En av de åtalade dömdes för brott vid två tillfällen, en dömdes för medhjälp vid ett tillfälle och två frikändes. Domen meddelades 2018-03-29 och har ännu inte vunnit laga kraft.
Citat:
Två personer döms efter det uppmärksammade fallet i Mora kommun där personal hade tagit kränkande bilder på vårdtagare. Båda två har förnekat brott.
Ytterligare två personer var misstänkta för inblandning men har frikänts eftersom Mora tingsrätt anser att det inte går att bevisa vem som tagit bilderna.
Citat:
Kvartetten polisanmäldes av Mora kommun och varslades sedan om uppsägning. Ytterligare fyra medlemmar i gruppen fick en varning av kommunen.
https://unv.is/dt.se/dalarna/mora/pe...till-dagsboter

Citat ur vittnesmål;
De skaffade gruppen på facebook då de skulle ha en fest. Sedan blev det mer prat om jobb i gruppen. Det fortsatte och blev inget bra. Det började komma kommentarer om brukare och bilder på brukare.

Det fanns bilder på NN1 då denne stod [naken] i liften vid ett blöjbyte, NN2 och NN3. Brukarna var dementa.

En bild är på NN2 som satt i sin rullstol. Susanne stod bakom och gjorde som ett skjutvapen med fingret.

NN3 var väldigt dement och förvirrad. När hon ser bilden ser hon en väldigt utsatt människa.

En av de fällda uppger;
Det talades aldrig om att man inte fick fotografera och de fick inga instruktioner från ledningen angående fotografering. Cheferna kom och gick och ingen chef sa någonsin något om fotografering.

Hur vanligt är sådant här? Kvinnan som försvarar sig i stil med "chefen sa inte att vi inte fick fotografera de dementa och posta bilderna på Facebook" är i 50-årsåldern.

Vårdkris, resursbrist, lågstatusyrke - hur länge dröjer det innan någon form av ättestupa blir ett fördelaktigare alternativ än svensk äldreomsorg? Eller är vi i vissa fall redan där?

När de mest utsatta grupperna i ett samhälle bara blir allt mer skyddslösa - är inte det i sig ett bevis på samhällskollaps?

Ni som har minnen av svensk äldreomsorg på 70-80-talet - hade ni kunnat tänka er något som detta på den tiden?

Mora TR B 1153-17
Dagboksblad: https://minfil.org/B5m8eee8b8/Mora_T...2018-04-12.pdf
Dom: https://minfil.org/Cbm5e3e9be/Mora_T...2018-03-29.pdf
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-04-12 kl. 19:48.
Citera
2018-04-12, 19:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
Fyra kvinnor åtalades för kränkande fotografering av dementa på ett äldreboende 2016. Bildernas hade lagts upp i en sluten Facebookgrupp för personalen på boendet och andra anställda rapporterade det som hänt. En av de åtalade dömdes för brott vid två tillfällen, en dömdes för medhjälp vid ett tillfälle och två frikändes. Domen meddelades 2018-03-29 och har ännu inte vunnit laga kraft.

https://unv.is/dt.se/dalarna/mora/pe...till-dagsboter

Citat ur vittnesmål;
De skaffade gruppen på facebook då de skulle ha en fest. Sedan blev det mer prat om jobb i gruppen. Det fortsatte och blev inget bra. Det började komma kommentarer om brukare och bilder på brukare.

Det fanns bilder på NN1 då denne stod [naken] i liften vid ett blöjbyte, NN2 och NN3. Brukarna var dementa.

En bild är på NN2 som satt i sin rullstol. Susanne stod bakom och gjorde som ett skjutvapen med fingret.

NN3 var väldigt dement och förvirrad. När hon ser bilden ser hon en väldigt utsatt människa.

En av de fällda uppger;
Det talades aldrig om att man inte fick fotografera och de fick inga instruktioner från ledningen angående fotografering. Cheferna kom och gick och ingen chef sa någonsin något om fotografering.

Hur vanligt är sådant här? Kvinnan som försvarar sig i stil med "chefen sa inte att vi inte fick fotografera de dementa och posta bilderna på Facebook" är i 50-årsåldern.

Vårdkris, resursbrist, lågstatusyrke - hur länge dröjer det innan någon form av ättestupa blir ett fördelaktigare alternativ än svensk äldreomsorg? Eller är vi i vissa fall redan där?

När de mest utsatta grupperna i ett samhälle bara blir allt mer skyddslösa - är inte det i sig ett bevis på samhällskollaps?

Ni som har minnen av svensk äldreomsorg på 70-80-talet - hade ni kunnat tänka er något som detta på den tiden?

Mora TR B 1153-17
Dagboksblad: https://minfil.org/B5m8eee8b8/Mora_T...2018-04-12.pdf
Dom: https://minfil.org/Cbm5e3e9be/Mora_T...2018-03-29.pdf
Detta har väl alltid förekommit. Nu ges det dock fler möjligheter att sprida det - alla ha en kamera och Facebook. Undrar om det stod i arbetsgivarens instruktioner att man inte fick spotta på de man vårdade. Det är ju en klar miss i så fall.
Citera
2018-04-12, 20:03
Medlem
Bulkninjas avatar
Att låta dessa sluskar fortsätta jobba inom vården eller med äldreomsorg är väl ungefär likvärdigt med att tillåta en dömd pedofil jobba på dagis.

De verkar inte nervösa för att de gör detta heller.
fel persons föräldrar och man kan råka väldigt illa. Och det kan räcka med en vanlig Svensson
får nått som detta.
Citera
2018-04-12, 20:17
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
En av de fällda uppger;
Mig veterligen har det aldrig heller talats om att man inte får köra ett bollträ upp i arslet på Susanne Östlund och sen lägga upp bild på det,, men men.. hur skall vi tolka det?
Citera
2018-04-12, 21:15
Medlem
Citat:

Jag har en hel del erfarenhet från arbete inom äldre- och handikappomsorg under 1990-talet och början av 2000-talet, både från institutioner och hemvård. Om jag kortfattat ska sammanfatta mina intryck, så minns jag det ungefär så här:

Generellt sett höll omsorgen om patienter/vårdtagare en god nivå. En överväldigande majoritet av de personer jag arbetade med var empatiska, ansvarskännande och starkt engagerade i arbetet. De brydde sig verkligen om vårdtagarna. Även de som jobbade som vårdbiträden och inte hade någon formell utbildning inom vård/omsorg hade i allmänhet en personlig lämplighet som gjorde att de fungerade bra i arbetet.

Men visst har jag enstaka minnen av personer som absolut inte var lämpade för arbete inom vård/omsorg, och som kunde behandla patienter/vårdtagare på ett kränkande sätt. I de fall där sådant förekom var det ofta allmänt känt bland kollegorna, och det skvallrades ibland om det. Man kunde mellan fyra ögon få höra kommentar av typen:

"Du vet A, som jobbar i hemvårdsgruppen på X-gatan, det sägs att hon brukar ta pengar av vårdtagare som är för senila för att märka något. Egentligen borde man anmäla henne, men det finns ju inga direkta bevis."

eller

"När jag vikarierade på Y-boendet jobbade jag en del turer tillsammans med B och C. Fy,vilken obehaglig attityd de hade mot vissa vårdtagare. De var hånfulla och aggressiva. Värst var C. Jag såg henne till och med slå en dement tant som inte ville stiga upp ur sängen. Jag borde ha sagt till chefen på boendet, men hon hade säkert inte trott mig. Både B och C har ju jobbat där i många år."

Exemplen ovan är påhittade, men liknar i stora drag den typ av rykten man ibland fick höra.

Problem med personal som betedde sig illa verkade, enligt min bedömning, bero på två faktorer:

1. Arbetsgrupper inom äldre-/handikappomsorg saknar ofta en formell chef. En arbetsgrupp inom t.ex. hemvården förväntas kunna jobba som ett kollektiv, där alla har lika mycket att säga till om. Närmaste chef brukar vara en enhets-/områdeschef. Denna chef är dock i allmänhet inte närvarande i det dagliga arbetet, och har i många fall sitt kontor i andra lokaler. I och med detta blir möjligheterna för kotteribildningar och s.k. informellt ledarskap väldigt stora.

Någon/några personer kan bli inofficiella ledare och skapa egna regler i en arbetsgrupp. Övriga i arbetsgruppen reagerar på missförhållanden, men vågar inte säga något, eftersom de är rädda att bli mobbade eller utsatta för någon form av repressalier från de informella ledarna.

2. Vid de få tillfällen då en anställd misskött sig så grovt att det trots allt kom till områdeschefens vetskap, visade det sig närmast omöjligt att avskeda vederbörande. Arbetsrättsliga regler och motstånd från facket gjorde - åtminstone i de fall jag hörde talas om - att personer som misskött sig fick arbeta kvar inom omsorgen, men flyttades till en annan arbetsplats. Sannolikt ledde detta i de flesta fall till att den anställde kunde fortsätta med samma dåliga beteende på en ny arbetsplats.

Hur ser det ut idag? Är det bättre eller sämre än för 10 - 20 år sedan? Tja, ärligt talat vet jag inte riktigt.

Å ena sidan har man ju försökt professionalisera yrkeskåren, genom att (i allmänhet) kräva att alla anställda inom äldre-/handikappomsorg ska ha minst undersköterskeutbildning. Detta - tänker man väl sig - skulle innebära att de som arbetar inom omsorgen är bättre på sina jobb och känner en högre grad av engagemang och yrkesstolthet. I och med detta tros antagligen risken för kränkande eller oprofessionellt agerande gentemot patienter/vårdtagare minska.

Å andra sidan är arbetslösheten hög, i synnerhet bland invandrare. Man kan anta att många människor motvilligt skaffar sig en undersköterskeutbildning och söker jobb inom äldrevården - inte för att de egentligen har minsta intresse av vård-/omsorgsarbete, utan för att de ser det som sin enda chans att komma in på arbetsmarknaden. Detta kan eventuellt betyda att det idag finns fler anställda inom äldre-/handikappomsorg som inte trivs och inte känner något egentligt engagemang för arbetet, och som därmed skulle kunna antas vara mer benägna att göra olika typer av övertramp.

Avslutningsvis: Vad gäller kvinnorna i det aktuella fallet har de uppvisat en så fullständig brist på omdöme, empati och respekt för andra människor att de naturligtvis borde vara bannlysta från allt arbete inom vård/omsorg för all framtid.
Citera
2018-05-19, 15:02
Medlem
Totalt vidrigt!

Angående frågan om det förekommit förr , iaf en av de åtalade var ju född -67 och har säkert jobbat länge . Sen gör väl ”nya” medier att spridning och fotografering blir mer omfattade . På 80 talet när man fick ha en kamera med 24 el 36 foton och framkalla för en hundring fotades det ju inte i samma omfattning ”för skojs skull”. Men oempatiska personer som spritt skvaller etc är ju inget nytt för det. En tanke är dock att tider med relativt låg arbetslöshet, som nu, sänks dock också kraven på de som anställs.... dvs man anställer lite vem som helst som kan tänka sig attmötvilligt byta blöja å duscha de äldre osv. Resultat därefter ser vi här
Citera
2018-05-19, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Att låta dessa sluskar fortsätta jobba inom vården eller med äldreomsorg är väl ungefär likvärdigt med att tillåta en dömd pedofil jobba på dagis.

De verkar inte nervösa för att de gör detta heller.
fel persons föräldrar och man kan råka väldigt illa. Och det kan räcka med en vanlig Svensson
får nått som detta.

Sett till allt under läkarnivå så utgör vårdpersonal i offentlig sektor inte den intellektuella eliten direkt. Vilka lata, överbetalda, nonchalanta och oengagerade jävlar. Det är min uppfattning som grundar sig på lång kontakt under förra året då jag tyvärr var tvungen att söka mig dit pga astma. Tillslut tröttnade jag och sökte hjälp på privatklinik. Dyrare ja, men då fick jag också valuta för det jag betalade, vilket jag INTE fick genom det jag betalade i skatt.

Förvånar mig inte att vårdpersonal beter sig sådär, är sågott som uteslutande WT inom offentlig vård. Och det förstår ju vem som helst att när lådvin och limpan med Corner väntar därhemma, och då gamla människor är jobbiga med en och man måste lyfta på arslet ens meter, då blir man ju frustrerad
Citera
2018-05-19, 20:41
Medlem
UT64s avatar
Jaha, dessa personer har roat sig med att förnedra hjälplösa gamlingar och fotografera dem
för att sedan roa sig med bilderna. Så vi kan ju titta lite närmare på dem:

Emma Bength 1994-09-05 https://sv-se.facebook.com/emma.bength

Camilla Dufva 1985-10-25

Siv Lovén 1967-01-12 https://www.facebook.com/siv.loven

Susanne Östlund 1969-05-18 https://www.facebook.com/siv.loven
Citera
2018-05-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jaha, dessa personer har roat sig med att förnedra hjälplösa gamlingar och fotografera dem
för att sedan roa sig med bilderna. Så vi kan ju titta lite närmare på dem:

Emma Bength 1994-09-05 https://sv-se.facebook.com/emma.bength

Camilla Dufva 1985-10-25

Siv Lovén 1967-01-12 https://www.facebook.com/siv.loven

Susanne Östlund 1969-05-18 https://www.facebook.com/siv.loven

Är Siv och Susanne samma person?
Citera
2018-05-20, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Är Siv och Susanne samma person?