• 1
  • 2
2018-04-12, 20:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Det är ett bra tips till framtiden, men nu hinner jag inte spendera en tank från 100 till 0 innan de vill ha svar från jobbet
Det spelar ingen roll om den så dra en liter milen, om det bara är över sommaren så kommer det alltid bli dyrare att köpa en bil till bara för att pendla. Även om bilen kostar 500:- mer i bränsle kommer dubbla skatter och försäkringar äta upp det med råge, dessutom har du en värdeminskning på en bil till.
Så pendla du med din Modus, det är det billigaste alternativet.
Citera
2018-04-12, 21:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
5milx2x220arbetsdagar =2200 mil x0,70l/m =1540l x 14,5kr = 22330kr/11(du har en månads semester) = 2000kr per månad. Om du kan göra avdrag blir det 30% billigare på belopp över 11.000.

Plus service och värdeminskning. Oavsett kalkyl är det värt att slippa åka med andra människor.

Om du kan göra avdrag så landar du på runt 19k.
Ja, den lär ju vara enorm på en tretton år gammal Modus......
Citera
2018-04-15, 13:18
Medlem
godboys avatar
Om nu din gamla Renault funkar så tycker jag du ska behålla den. Ffa om jobbet barae över sommaren. Även om du byter till en på pappret snålare bil så behöver det inte vara så i verkligheten. Dessutom kanske du åker på massa reparationer som kostar fläsk. Så behåll den du har.
Citera
2018-04-15, 23:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Hej! Jag överväger att i sommar att ta ett jobb 5 mil bort. Jag har en Renault Modus från 05 nu.
Kommer det bli dyrt att pendla med den här bilen? Jag har ingen uppfattning om det då jag kör väldigt kort till jobbet nu, och aldrig pendlat långt. Ni som kör långa sträckor med små bensinbilar, vad har ni för bensinkostnader?

Jag kör min VW up på 0,39 liter milen vid landsvägskörning (70-90 km/h).
Motorn är en trecylindrig bensinmotor på 75 hk och euro 6.

Bilen rekomenderas för billigt bilägande, skatten är 360 kronor per år, andrahandsvärdet är väldigt bra och bilen är modern, modellen kom 2012 och priserna på de billigaste begagnade börjar på strax under 50.000:-.
VW up har heller aldrig haft några "barnsjukdomar" och modellen anses som i stort sett felfri, och motorerna är mycket hållbara.
En nästan helt ny, exempelvis en demo-bil får du för runt 100.000:-.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in