• 1
  • 2
2018-04-12, 14:00
Medlem
Hej! Jag överväger att i sommar att ta ett jobb 5 mil bort. Jag har en Renault Modus från 05 nu.
Kommer det bli dyrt att pendla med den här bilen? Jag har ingen uppfattning om det då jag kör väldigt kort till jobbet nu, och aldrig pendlat långt. Ni som kör långa sträckor med små bensinbilar, vad har ni för bensinkostnader?
Citera
2018-04-12, 14:03
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Hej! Jag överväger att i sommar att ta ett jobb 5 mil bort. Jag har en Renault Modus från 05 nu.
Kommer det bli dyrt att pendla med den här bilen? Jag har ingen uppfattning om det då jag kör väldigt kort till jobbet nu, och aldrig pendlat långt. Ni som kör långa sträckor med små bensinbilar, vad har ni för bensinkostnader?

Det borde inte vara så dyrt.
Hur många hästar har har du?
Citera
2018-04-12, 14:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Den verkar dra runt 0,7 dock lite beroende på vilken motor du har. 5*2*0,7 = sju liter om dagen, innebär ju runt en hundring om dagen i bränsle eller runt 2 000 kr per månad.
Citera
2018-04-12, 14:20
Medlem
[Assman]s avatar
5milx2x220arbetsdagar =2200 mil x0,70l/m =1540l x 14,5kr = 22330kr/11(du har en månads semester) = 2000kr per månad. Om du kan göra avdrag blir det 30% billigare på belopp över 11.000.

Plus service och värdeminskning. Oavsett kalkyl är det värt att slippa åka med andra människor.

Om du kan göra avdrag så landar du på runt 19k.
Citera
2018-04-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det borde inte vara så dyrt.
Hur många hästar har har du?

Inte helt hundra, får dubbelkollade. Men 98 tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Den verkar dra runt 0,7 dock lite beroende på vilken motor du har. 5*2*0,7 = sju liter om dagen, innebär ju runt en hundring om dagen i bränsle eller runt 2 000 kr per månad.

Jag har svårt att sätta det i proportion- är det mycket eller lite? Är det värt att sälja den och köpa någon sketen bil som kanske drar mindre bränsle, eftersom jag ändå bara ska ha den över sommaren?
Citera
2018-04-12, 14:23
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Men du måste väl ha märkt hur mycket den drar? Tankar du aldrig själv? Tanka helt fullt och kör 10 mil stad, tanka, räkna. Sen kör du 10 mil landsväg, tankar fullt igen och räknar....hur svårt kan det vara?

Kan du samåka med någon? Ena veckan kör du, andra veckan den andre eller nåt. Så får du ju göra avdrag i deklarationen men kolla reglerna för dem minns jag inte. Är nåt i stil med att du måste tjäna minst en viss tid per dag jämfört med kommunala färdmedel för att få avdraget. 2006 så pendlade jag lite drygt 8 mil per dag från en ort där det gick en buss nån gång ibland. Mina arbetstider passade inte alls och därmed kunde jag dra av en viss milkostnad.
Senast redigerad av Majasmoker 2018-04-12 kl. 14:29.
Citera
2018-04-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Men du måste väl ha märkt hur mycket den drar? Tankar du aldrig själv? Tanka helt fullt och kör 10 mil stad, tanka, räkna. Sen kör du 10 mil landsväg, tankar fullt igen och räknar....hur svårt kan det vara?

Tankar ca en gång i månaden. Har använt bilen regelbundet sedan årsskiftet, så jag har inte hunnit analysera min bensinförbrukning så värst mycket

Tyvärr är det ingen som pendlar dit, samtidigt är det olika pass mellan 07-22 så man jobbar oftast inga regelbundna tider
Citera
2018-04-12, 14:41
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Tankar ca en gång i månaden. Har använt bilen regelbundet sedan årsskiftet, så jag har inte hunnit analysera min bensinförbrukning så värst mycket
Äsch, kom igen nu! Räkna bränsleåtgång är gör nåt man gör automatiskt varje gång man tankar

Full tank, nollställ trippmätaren, kör antingen tills det är helt slut (bäst tycker jag) eller om en viss bestämd sträcka kollas så tanka åter fullt direkt efter den körningen. Så tar du antalet liter delat med sträckan.

Jag är så van vid vad min bil drar så om tankmätaren pajjar skulle jag klara mig rätt bra ändå. Visserligen ligger den på nästan en liter/mil så det är ju enkelt
De flesta Renault är väl förvisso rätt snåla....
Citera
2018-04-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Äsch, kom igen nu! Räkna bränsleåtgång är gör nåt man gör automatiskt varje gång man tankar

Full tank, nollställ trippmätaren, kör antingen tills det är helt slut (bäst tycker jag) eller om en viss bestämd sträcka kollas så tanka åter fullt direkt efter den körningen. Så tar du antalet liter delat med sträckan.

Jag är så van vid vad min bil drar så om tankmätaren pajjar skulle jag klara mig rätt bra ändå. Visserligen ligger den på nästan en liter/mil så det är ju enkelt
De flesta Renault är väl förvisso rätt snåla....

Det är ett bra tips till framtiden, men nu hinner jag inte spendera en tank från 100 till 0 innan de vill ha svar från jobbet
Citera
2018-04-12, 14:48
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Jag har svårt att sätta det i proportion- är det mycket eller lite? Är det värt att sälja den och köpa någon sketen bil som kanske drar mindre bränsle, eftersom jag ändå bara ska ha den över sommaren?

Om du ligger under 100 hästar så är inte din bil så bränsletörstig. Däremot kan bränsleförbrukningen öka något vid omkörningar och vid stadskörning.
Citera
2018-04-12, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är väl hyfsat högt för en sådan bil, kanske. Beror på vilken motor du har. Köper du en mindre bil kan du komma under 0,5, men det slår ju inte så mycket per månad räknat i kronor. Man vill dessutom inte ha en liten bullerburk som är stötig och högljudd när du kör 10 mil om dagen.
Citera
2018-04-12, 15:05
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Det är ett bra tips till framtiden, men nu hinner jag inte spendera en tank från 100 till 0 innan de vill ha svar från jobbet
Nå, Stygotius räknade ju fram ca 2 långsjalar (gammalt tusenlappsuttryck, jo det fanns tusenlappar), tar du knäcket? Får du lön så att det lönar sig? Enl. Renault själva så tar den 0,68 blandad körning med 1,6 L-motorn. Du borde alltså komma ner en bit till. Kan du/kommer du hålla laglig fart? Då ska det ju inte vara några problem med kanske precis under 0,6. Har den motorvärmare? Använd i så fall. Det tjänar både plånbok och motor på upp till 10+ enligt Gröna bilister och konsumentverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in