2018-09-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pawel1966
Jag ville ha hjälp hela livet och har hjälp nu. Skillnaden är att sorgen har gjort det jag känt förut som en långintensiv konflikt med livet till en full strid. Livet plågade mig, jag gjorde motdrag genom att arbeta hårt, få ihop pengar och aktivera mig för de. Min defekt tycks ha obegränsad energi, medan jag själv inte hinner ladda nytt så ny vid 52 den aktivering jag hela tiden maniskt kämpade för att kunna få ser ut att inte längre kunna gå att uppnå.

Medicinera med sprit funkar inte. Kanske andra droger är vägen för att lobotomisera sig under perioder då jag inte behöver min hjärna. Den medicin jag tar just nu ger mig inte så mycket mer än att jag kan flina hela dagen och då tror folk att jag är en positiv kul prick. fast ibland hör jag inte ens vad de säger. Detta gäller även mina nära. Tanken på att ta död på mig sjäv är dock lika stark i kärnan av mitt medvetande...det är som att det är inprogrammerat och inkapslat så att inget kommer åt den iden.

Jag vet att sorgen tar tid och hade den varit det enda problemet hade jag nog fortsatt som en maskin som jag gör idag. Dock så vet jag att även om jag bearbetar bort den...så kommer det att återstå ett par årtionden av ständig tvångsaktivering och ständigt behov av att GÖRA något för att få tiden tills jag dör gå snabbare. Så jag tänkte att istället för att ständigt kämpa för att fixa pengar till skit jag ska uppleva, kan jag bara snabbspola till samma slut vi alla kommer att möta. Jag menar vad gör jag de dagarna då jag inte längre riktigt har ekonomi att köra snabba sporthojar eller resa hit och dit och jobb där jag ändå kan jobba på distan om ja vill hänga uppe i fjällen och köra skoter eller bräda så jag inte spårar ur ? Då är det slut på den tvångsmässiga aktivering och då är det iaf dags att logga av.

There is no escape. Irriterad...ja, än en gång på mina föräldrar som satt mig här utan att jag bad de om detta och som nu har mage att tjafsa om att jag "måste leva vidare"...för att DE ska vara nöjda och min andra son ska vara nöjd. Japp..med att se mig slutkörd och med en pajasmask med ett menlöst flin som inte betyder något. Vem fan vill se sin nära dag efter dag gråta i själen och flina som en imbecill utåt ?

Förra året kraschade jag en snabb sportmc i hög fart på en notorisk väg. Helitransprot, traumateam...till min besvikelse vaknar jag dagen efter och får reda på att nää...mirakulöst nog missade jag alla stubbar och bumlingar som jag studsade mellan. Noll bestående men, istället för att vara död och ha ro. Resultatet var 4 veckors kvällspunderi på utskrivna och givetvis överdoserade opiater, det funkade lite. Tomheten som redan innan var omöjligt att fylla utan riktig kamp, är nu ännu större och töms ännu snabbare relativt min förmåga att förse den med nya saker. Det är som en demot som kräver nya offer som jag måste leverera annars så äter den upp mig. Mitt liv går ut på att fylla ett hål i själen som ...bara är där pga någon defekt. Det går inte att fixa. Det är ok...en positiv grej är att jag ändå LEVT under de tider jag fyllt hålet med upplevelser...men jag orkar inte längre och upplevelserna är inte längre lika helande ens för en kort stund. Jag tror att det är min själs sätt att säga "det börjar bli nog nu, dags att wrappa upp snart". Det är ok, jag missar i bästa fall 25 år av försämrad motorik, krämpor, kass pension, sjukdomar, ensamhet, dåliga tänder osv. Jag hann ändå med mycket i mitt liv. Det är ok.

Fy satan som du sliter för att slippa få en tyst trist och tom stund. Det låter inte alls konstigt att det aktiva livet och alla upplevelser tillslut inte ger den kick som det brukade göra. Särskilt inte efter sitt barns bortgång.

Jag tror du behöver försöka att inte vara så fientlig och arg. Du ska inte tänka positivt men försök acceptera din situation lite mer.

Sen - har du ordning på det klassiska för att över huvud taget ha en chans för hjärnan att må bra? :
Sund mat
Träning eller iallafall promenad regelbundet
Återhämtning

Jag läste boken Lyckofällan av Russ Harris. Den ger bra tips till dig. Du måste nog sluta med denna hets att ständigt jaga kickar.

Boken Hjärnstark kan du läsa om du behöver motivation att börja träna. Den beskriver att träning faktiskt omformar hjärnan och skapar nya hjärnceller.

Om du gör detta+ tar din ordinerade medicin samt går i samtal hos någon och framförallt lägger ned alkohol och självmedicineringen - först DÅ har du gjort vad du kan. Efter minst 3 månader med denna livsomställning kan du vara förbannad på livet igen.

Du har ju gjort just detta kanske du säger nu. Men jag tycker det låter som du hade träning som en flykt också. Det gäller att ha en lagom nivå. Du måste acceptera känslan av tomhet. Läs dessa böcker. De är bra. Tycker jag.
Citera
2018-09-01, 08:31
Medlem
Baserat på dina tidigare trådstarter verkar du något neurotisk. Iom. att du tog upp tabletter så antar jag att du är kvinna.

Sök vård..
Inse att livet medför lidande..
Hitta något värt att lida för..
Citera
2018-09-01, 10:05
Medlem
Jag har avcepterat att jag aldrig kan bli lycklig och nöjd med livet. Jag har aldrig varit det och i tysta, tomma stunder kommer ångesten och känslan av total och fullständig meningslöshet. Frågan "var det allt den "fina gåvan - livet" handlar om ? Blir det inte mer kul de statistisks 30 år jag har framför mig ???? Då griper paniken tag i mig. Detta är ett livstidsstraff jag fått trots att jag inte gjort något fel.

Allt du nämner testade och det inte i en vecka. Det ledde ingenstans. Jag åt clean och var noga med bra råvaror och välbalanserad och funktionell kost. Jag har tränat på olika nivåer och olika sporter sedan jag var 8 år gammal så vana och rutin och disciplin var där. Der hjälpte för stunden, men inom bara någon timm avtog effekten och tanken "detta jävla pass - vad fan gjorde jag det för ? ". Jag slutade med all träning den 16 Mars. Jag gick upp i vikt med 20 kg..kanske 23 men det har ingen betydelse. Det gör ju ingen skillnad.

Jag misdtänker dystymi, även om de diagnoser jag har nu är svår depression, svår ångest och utmattningssyndrom. De är inte permanenta, dystymi är det och även om jag inom statistiskt sett 1 år bör komma ur detta hål, så kommer jag att krypa upp till min gamla, värdelösa, meningslösa värld jag levt i så länge jag kan minnas.

Jag har som sag avccepterat tomheten, men bävar inför ytterligare 20-30 år av existens med den, som en stor sten på halsen. Jag kan sluta att försöka fylla den och glo på Netflix istället för att resa till Mexico och dyka i grottor med vänner där. Det kommer inte att förändra något. Däremot kommer jag då att sluta arbeta och istället sjukskriva mig, eftersom varför jobba när jag inte behöver mer än liten sketen sjukpenning till bostad och lite mat och inget mer ? Jag har inte varit sjuksriven på 30 år. Vad skulle lösa ?

Acceptera och inse att livet är som ett av dessa tomma paket från blocket, har jag gjort. För länge sedan.

Det handlar mer om styrkan och viljan att existera i det tomma, meningslösa och extremt trista intet. Jag gråter inte hela tiden. Jag går upp som en maskin och tänker "ännu en trist jävla dag ska genomlidas och slaktas till ingen mening". Jag har slutat lägga värdeing i det, för så länge jag har vaknat med den känslan. Visst kan jag lägga in promenader och träning i denna rutin. En maskin kan programmeras om. Det kommer inte att göra någon skillnad. Det har jag testat i många år.

Hela livet skulle jag "vänta" på det ena eller på det andra, då blir det bättre ! Åren kom, åren gick. Samma sak om och om igen. Sen dör min pojke i ett korkat tilltag med "testa metadon" när han 2 v senare skulle pka till Mexico och utbilda sig till dykinstruktör och dyka caves med mig och stanna där ett år eller två. Var det det jag skulle vänta på frågade jag mina imbecilla läkare och föräldrar ???? Det var alltså det jag skulle vänta på och inte ta livet av mig redan för 10 år sedan när jag började fundera pä det. Jag skulle leva i 10 värdelösa skitår så jag hann uppleva min pojkes död ? Ska jag nu vänta på nästa "fina" upplevelse det fina livet är erbjuda ? Vad blir det denna gång ? Döda föräldrar ? Död flickvän ? Tunör i hjärnan ? Något som händer min andra son ? En annan fin upplevelse värd att vänta på i plåga ?

Visst kan jag zombiefiera mig med läkemedel. Det har jag testat. Det gav inget. Livet förbleb tomt, meningslöst och extremt extremt trist.

Jag är 52. Säg att jag lever tills jag är 80 (mycket möjligt statistiskt). Det är 28 år. Det är 10220 dagar (give or take) som denna och som de som jag redan bekämpat och dödat

Det är ingen dålig arme av Orcher jag alltså måste slakta innan jag får ro och äntligen kan få dö. Det är 250 000 h av skit, smärta och tristess.

Allt detta för att jag ska ...sen dö precis som alla andra. Helt obegripligt upplägg...Helt bisarrt.

Jag förstår så väl att människor tar sina liv. Jag borde ha gjort det när jag var tonåring. Tagit genväg dit vi ändå alla ska. Redan då kände jag att jag inte är för denna värld. Vänta sa alla ! Du är så ung !
Livet har så mycket fint att erbjuda. Jag väntade och väntade och varje gång jag frågade när kommer det fina sa de "det blir bättre ..livet är fantastiskt" och jag väntade. Här är jag alltså . Den som väntade och levde i mörker och som tilm slut fick uppleva livets gåva - överleva sitt barn. Det fick jag för att jag tappert existerade i 52 år jag helst velat slippa.

Ta sitt liv som tonåring ter sig för mig i reetrospektiv som en bra ide jag en gå g lekte med men som psykologerna och föräldrarna tyckte var dålig.
Senast redigerad av Pawel1966 2018-09-01 kl. 10:33.
Citera
2018-09-01, 16:59
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Så för att återkomma till TS´ns dilemma. Jag skulle aldrig råda någon att ta sitt liv. Det är inte så enkelt. Däremot tror jag att tabletter är fel väg. Det är svårt, farligt (man kan överleva med hemska skador), smärtsamt och ångestfylld av det jag hört från en som överlevde. Helium är ett bra val. Obviously kan de som lyckats inte berätta, men det går snabbt att förlora medvetande och det lämnar väldigt lite tid för någon annan att hitta en. Försök på djur visade att de inte kände ångest eller agitation, fast de visste ju inte att de kommer att dö. Hurvida man är redo vet man när man tar på masken, känner man ångest och stor oro ska man inte göra detta. Känner man sig till freds och harmonisk, om än lite spänd för vad som evt. kan komma efter är det bara att vrida på kranen. Folk använder normalt påsar för detta, men det är ju hemskt. Dels för en själv tycker jag och dels för den som hittar en hemma. Dessa masker som dök upp för ett tag sen för snorklare är dock riktigt bra. Täta och man ser allt utåt så då kan man se det man vill se som sista utsikt. För mig får det bli min pojkes grav. Nu är det ju den sista resan men gör så att snåla behöver man inte. Masken kostar allt mellan 300-1200 kr. Helium finns att köpa på Teknikmagasinet. Själv kommer jag att fylla en av mina stage flaskor hos en dykgasleverantör där jag normalt tankat trimix. Då blir det också lättare att bara ta ett förstasteg och skruva på ventilen, ta loss andra steget och stoppa in samt täta slangen i snorkelröret på masken. Helium luktar inget och smakar inget och kroppen kan ventilera ut det sista CO2 man har i sig och som normalt styr andningsreflexen...Har man inget CO2 kommer kroppen inte ens att veta att man kvävs. Det man andas in känns lätt och normalt. Det tar ganska kort tid innan det syre som finns i kroppen förbrukas och "ersätts" av helium. Sen är det över. Kanske tar man en näve benzo för att bli helt slapp.

Jag har läst allt du skrivit och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Kombinationen av psykisk ohälsa och sorg måste ju förstöra en människa, allt du gått igenom, fyfan. Försök att tänka på vad du har kvar i livet som är värt att leva för, din andra son till exempel och andra saker som faktiskt är ganska bra endå och fokusera på det. Jag tror du är inne i en djup livskris och att du kan få hjälp med den av vården, det finns otaliga många preparat och kombinationer som är värda att testa innan du ger upp.

Ta hand om dig!
Citera
2018-09-01, 17:00
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnedat
Det blir ju tokigt att uppmuntra någon till att ta självmord, så det är inte det "i sak" jag gör. När det är sagt, så har jag sett på teknikmagasinets heliumbehållare. Älskar ju själv livet, men har kanske försatt mig i en omöjligt sits. Bör få reda på vad mina "synder" kostar mig inom någon vecka. Dvs om jag klarar av det, eller om det är för mycket för mig att bära.

Jag antar att det är denna du syftar till : https://www.teknikmagasinet.se/produ...r-40-ballonger

Den behållaren rymmer 2,52 L helium.

Det är inte mycket, finns en betydlig risk att den inte räcker som jag ser det. Dvs resultatet kan bli "bara" hjärnskador eller att man blir en grönsak.

Vad för synder har du gjort som är värda att offra livet inför?
Citera
2018-09-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Vad för synder har du gjort som är värda att offra livet inför?

Ekonomisk knipa. Jag vet ej vart det slutar.

-Inte spelskulder eller blancolån eller något sådant..
-Inget kriminellt..
-Haft i princip en skötsam ekonomi..

Men sist och slutligen, var ansvaret mitt, och man kan kräva stora summor på mig om det vill sig illa. För stora för mig att orka vidare.

Finns förmildrande för mig, synpunkter. Men jag vet ej om det räcker och sist och slutligen är det inte jag som kommer att bestämma vad notan blir på.
Senast redigerad av Garnedat 2018-09-01 kl. 17:32.
Citera
2018-09-02, 11:00
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnedat
Ekonomisk knipa. Jag vet ej vart det slutar.

-Inte spelskulder eller blancolån eller något sådant..
-Inget kriminellt..
-Haft i princip en skötsam ekonomi..

Men sist och slutligen, var ansvaret mitt, och man kan kräva stora summor på mig om det vill sig illa. För stora för mig att orka vidare.

Finns förmildrande för mig, synpunkter. Men jag vet ej om det räcker och sist och slutligen är det inte jag som kommer att bestämma vad notan blir på.

Kan ju inte vara värt att dö för, kan förstå att det känns så. Hur stora summor rör det sig om ungefär? Det måste väl gå att lösa på ett eller annat sätt?
Citera
2018-09-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Kan ju inte vara värt att dö för, kan förstå att det känns så. Hur stora summor rör det sig om ungefär? Det måste väl gå att lösa på ett eller annat sätt?

Det kan bara lösas med pengar, och inte ursäkter.

Ca.., jag vet inte just nu. Allt ifrån 200.000 viket jag klarar, till 500.000 som svider och gör ont men kan sist och slutligen fixas.., tills jag vet inte ärligt talat, det kan växa därifrån också i värsta fall. Det gör det ännu jobbigare när jag ej vet hur djupt kaninhålet är. Bör få reda på hur mycket inom två veckor.

Citat:
Du har fel. Förvisso har flaskan 2.52 liters volym med trycket är 100 bar. Så du får drygt 252 liter helium. Sedan kan du göra din matte själv...Hade det varit luft, hade du kunnat andas detta sittandes i soffan i atmosfäriskt tryck i säg 15 min. Du kommer att vara borta redan vid 5...sedan kommer du inte att andas mer.

Personligen skulle jag ALDRIG gjort detta pga pengar. Någonsin. Å andra sidan kan dina problem med pengarna vara bara en utlösande faktor, eller en "ursäkt" för att skrida till verket. För mig var min äldre sons meningslösa och oavsiktliga död denna faktor och "ursäkt".

Om du för övrigt är lycklig, nöjd med livet, harmonisk och har livsgnista och tacksamhet över att få leva...fundera inte ens i dessa tankebanor. När du väl börjar göra det är det som en drog för många. De kommer tillbaks till detta gång på gång och till slut gör det.

Tack för förklaringen, och er omtanke för mig !

Kan tyckas banalt att ta livet av sig för skulder, men det är så det är. Hoppas att det inte blir så, men när jag ser "nattsvart" på sakens art.., när man ser det värsta "scenariot" med inkasso, kronofogdeämbete och alla skall ha räntor, avgifter, straffräntor vilket gör att "kakan" blir ännu mer svårsmält.., dessutom tvångsförsäljning utav lägenheten.., ja tro mig när jag säger : Man lite tappar hoppet då !

Har inte haft självmordstankar tidigare i mitt ca 50 åriga liv skall sägas.

Det blir minst 200.000 man "serverar" till mig, helt klart.
Senast redigerad av Garnedat 2018-09-02 kl. 15:40.
Citera
2018-09-02, 15:45
Medlem
Jag köpte en MC för nära 300 000 nyligen...så nej, 200 000 är inte mycket att hänga läpp för. Inte ens 500 egentligen. Det är bara skulder. De kan man alltid lämna efter sig. Det går tom att fixa skuldsanering om det vill sig illa. Det går att sticka utomlands även om perspektivet att börja på nytt vid 50 ter sig lite sådär. Har du inga pengar att betala så har du inte. Vad ska de göra ?? Finns folk med miljoner i obetalda skulder som lever och är nöjda med livet och skiter i dessa skulder. Detta är småsaker som jag inte ens skulle ha tillstymmelse till ångest för, låt vara avsluta ett fungerande liv.
Citera
2018-09-02, 16:02
Medlem
Citat:
Jag köpte en MC för nära 300 000 nyligen...så nej, 200 000 är inte mycket att hänga läpp för. Inte ens 500 egentligen. Det är bara skulder. De kan man alltid lämna efter sig. Det går tom att fixa skuldsanering om det vill sig illa. Det går att sticka utomlands även om perspektivet att börja på nytt vid 50 ter sig lite sådär. Har du inga pengar att betala så har du inte. Vad ska de göra ?? Finns folk med miljoner i obetalda skulder som lever och är nöjda med livet och skiter i dessa skulder. Detta är småsaker som jag inte ens skulle ha tillstymmelse till ångest för, låt vara avsluta ett fungerande liv.

Hemlös, utan bostad.

I Norge har kommunen plikt att bara sörja för "temporärt" boende. Inget fast. Finns folk som lever på gatan här (Oslo). Även unga människor som hamnat i kläm. Är man i skuld-h-vete med betalningsanmärkningar så är det inte lätt att finna boende, ännu värre att finna ett vettigt boende. "Om" detta sker, så tror jag det är ca om ett år.

Dit vill jag inte hamna, det orkar jag inte med. Då får jag nog.

Sist men inte minst, ni förefaller ha en bättre ekonomi än mig : Jag gratulerar, personligen har jag inte den själsfriden.

Och ja, i Norge lämnar man skulder efter sig. Dvs så att ens avkommor ärver det (folk har råkat illa ut med det även). Har tatt kontakt med mitt X (nu i sommar) och sagt att "mitt bo" måste chekas innan man tackar "ja" till ett arv. Dvs om man skulle nu dö i "misstag"..

Angående skuldsanering :

Då måste jag vänta några år innan jag söker, och det är inte garanterat på något sätt att jag får det. Så i praxis vänta 3 år, sedan 5 år med minimal budget, 8600 nok i månaden efter utgifter. Börjar närma mig 60 då..
Senast redigerad av Garnedat 2018-09-02 kl. 16:21.
Citera
2018-09-02, 16:51
Medlem
procentarns avatar
Citat:

Skaffa dig ett gäng hemlösa katter så får livet ny mening.

Som du resonerar så verkar du inte självmordsbenägen, för så resonerar inte en självmordsbenägen. Men om du ända ska ta livet av dig så rekommenderar jag att hoppa från en bergsklippa i Norge så får du en cool upplevelse innan du lämnar kroppen.

Men om du hela tiden grubblar på självmord så dras du dit, då blir det svårt att läka/helas. Be din skyddsängel om vägledning så kanske det löser sig.
Citera
2018-09-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Skaffa dig ett gäng hemlösa katter så får livet ny mening.

Som du resonerar så verkar du inte självmordsbenägen, för så resonerar inte en självmordsbenägen. Men om du ända ska ta livet av dig så rekommenderar jag att hoppa från en bergsklippa i Norge så får du en cool upplevelse innan du lämnar kroppen.

Men om du hela tiden grubblar på självmord så dras du dit, då blir det svårt att läka/helas. Be din skyddsängel om vägledning så kanske det löser sig.

Ny mening ? Någon mening har den inte haft sedan ...så länge jag kan minnas. Jag var rätt duktig på att intala mig att det fanns någon mening och om jag bara skaffade mig fler hobbys, nya resor, nya upplevleser så då..DÅ skulle livet kännas värt att leva och jag skulle få glädje och ro. Inget ev det hjälpte. Inte heller medicinering eller oändliga sessioner ho psykologer eller psykiatriker. När min son gick bort för inte så länge sedan insåg jag att det kan bara bli värre. Även om jag kravlar upp mig ur detta om 1 eller 3 år eller 10 så kommer jag i BÄSTA fall tillbaks till den skit jag alltid suttit i. Samma rastlöshet, samma extrema tristess som jämt måste rådas bot på, samma jävla tomhet som måste tvångsmässigt fyllas med något. Hur jag ska göra detta vet jag redan. När, vet jag också. Nu har jag ett tag på att wrappa upp det jag känner måste wrappas upp och radera ut den sista i inbyggda själbevarelsedriften som hindrat mig hittills. I detta läge lär det gå rätt smidigt. Upplevelser kan vara häftiga för de som påverkas av de. För de vars livskvalitet blir bättre av de. För de av oss som med mental våld vill tvinga oss själva att tro att de ger vår liv mening och kan ge oss glädje...funkar de egentligen aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in