Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-11, 19:11
  #1
Medlem
Hasselhoffs avatar
Jag håller på att renovera ett av ungarnas rum och rev då ut det gamla elementet. Jag klippte bara tåtarna, men antar att fyra tåtar (gul/grön, blå, grön och brun - huset är byggt 1972) innebär 400V?

Jag har köpt ett nytt 400V/1000W-element och undrar nu om jag kan installera det själv? Jag vet att man måste vara behörig elektriker, men ändå... Hur gör man? Hittar inget på nätet, men det beror säkert på min oförmåga att söka...

Tack för hjälpen!
Citera
2018-04-11, 19:17
  #2
Medlem
Crashs avatar
Japp är säkert 2 fas 400 volt, varför klippte du kablarna?
Rekommenderar att du tar dit elektriker, tänk på dotterns säkerhet
Citera
2018-04-11, 19:20
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselhoff
Jag håller på att renovera ett av ungarnas rum och rev då ut det gamla elementet. Jag klippte bara tåtarna, men antar att fyra tåtar (gul/grön, blå, grön och brun - huset är byggt 1972) innebär 400V?

Jag har köpt ett nytt 400V/1000W-element och undrar nu om jag kan installera det själv? Jag vet att man måste vara behörig elektriker, men ändå... Hur gör man? Hittar inget på nätet, men det beror säkert på min oförmåga att söka...

Tack för hjälpen!

Du får inte installera själv.
Antalet "tåtar" tyder på 400 V, men en av "tåtarna" kan vara för någon styrning.
Kollade du inte märkskylten på radiatorn du demonterade?
Är du inte mer mån om din dotters liv än så här?
Citera
2018-04-11, 19:23
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
En riktig elektriker litar aldrig på färgerna, titta innan du klipper hur det var kopplat eller mät upp korrekt...
Citera
2018-04-11, 19:26
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du får inte installera själv.
Antalet "tåtar" tyder på 400 V, men en av "tåtarna" kan vara för någon styrning.
Kollade du inte märkskylten på radiatorn du demonterade?
Är du inte mer mån om din dotters liv än så här?

En av "tåtarna" kanske används på nästa element. Om det är fler i huset.
Citera
2018-04-11, 19:28
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felfiol
En av "tåtarna" kanske används på nästa element. Om det är fler i huset.

Självklart. Är det 400 V är det uppenbart så. Det är ett helt normalt utförande.
Citera
2018-04-11, 19:30
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En riktig elektriker litar aldrig på färgerna, titta innan du klipper hur det var kopplat eller mät upp korrekt...

Precis.

Blå, grön och brun från 1972 är dessutom en oerhört udda färgkombination för 400 V.
Citera
2018-04-11, 20:21
  #8
Medlem
du ska inte pilla i sådant själv,, vet här hemma i lägenheten så skulle jag byta lampknappen på väggen och det satt 3 kablar i väggen och alla va kritvita så låt en riktig el gubbe göra det så det blir rätt och riktigt gjort för gör du det själv så täcker inte försäkringen om det skulle hända något
Citera
2018-04-11, 21:00
  #9
Medlem
mikaelss avatar
Grundregeln för eljobb är väl att om du måste fråga hur man ska göra ska du be någon som vet att göra det.
Varför klippte du kablarna förresten? Hade det inte varit bättre att kolla hur de var kopplade i den gamla radiatorn först, och sen koppla ur dem?
Citera
2018-04-11, 21:10
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Precis.

Blå, grön och brun från 1972 är dessutom en oerhört udda färgkombination för 400 V.

Blå och grön fas har jag sett från den tiden men nästan aldrig brun och gul/grön är extremt sällsynt om man inte renoverat. Avsaknaden av vit och svart tyder starkt på att det inte finns nolla där.

Så här är det bara att ringa ett proffs som mäter upp och spårar den sista tråden som egentligen inte borde vara där.
Citera
2018-04-11, 21:39
  #11
Medlem
cacas avatar
Ähh! Separera kablarna och på med strömmen och mät vilka som är Ledare, de som du har kräm i, sen är det bara koppla in enligt märkning på nya elementet, en ledare till L1, den andra till L2 och nollan till N och sen in med jorden.

Sen kommer dottern inte frysa något mer på rummet och pappa kan värma sig med ett par fina flaskor wiskey för de tusenlappar du sparade på ge fan i anlita en dyr elektriker för!
Citera
2018-04-11, 21:47
  #12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En riktig elektriker litar aldrig på färgerna, titta innan du klipper hur det var kopplat eller mät upp korrekt...
Helt rätt! Att mäta är och veta, vilket är viktigt då man håller på med el.

Skulle någon annan än jag som kopplat div i huset köra på färgerna utan att mäta så,skulle den inte få mycket att fungera kan jag säga. Sista fasadbelysning som sattes på garaget så hade jag bara gul/grön hemma, men vad fan det fungerar också. Enkelt för mig när jag drog det hålla isär, men nästa som ska in och pilla i det bör nog mäta istället för gå på färger...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback