2018-04-11, 18:06
Medlem
Ett militärplan av typen Il-76 har kraschat i Algeriet och 257 ombord ska ha dött.

Citat:
An Algerian military plane has crashed near the capital killing 257 people on board, officials say.

The aircraft came down just after taking off from Boufarik military airport, west of Algiers.

http://www.bbc.com/news/world-africa-43724941
Citera
2018-04-11, 18:52
Medlem
Detta kom upp i mobilen tidigare under dagen. Min flygrädsla vart inte direkt mindre kan jag säga. Så hemskt.
Citera
2018-04-11, 20:06
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Min flygrädsla vart inte direkt mindre kan jag säga. Så hemskt.

Jag har svårt att se att den här typen av olycka har någon större bäring på säkerheten hos västerländska civila flygbolag.
Citera
2018-04-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Jag har svårt att se att den här typen av olycka har någon större bäring på säkerheten hos västerländska civila flygbolag.
Precis.
Dessutom var det väl bara militärer ombord?

De har ju ändå valt ett yrke som går ut på att de ska dö för tidigt.
Citera
2018-04-11, 20:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Exakt.

Det finns normalt inte närheten av 250 säten ombord. Verkar finnas ett inredningskit för fallskärmshoppning där man närmar sig de sifforna. Där sitter man inte speciellt bra, och utan sådana så ser det ut som att man lastat 100 personer mer än det finns platser för.
Citera
2018-04-11, 20:20
Medlem
Hemsk olycka, tyvärr har ytterst få utanför Algeriet någon empati kring denna katastrof då vi har fullt upp med Svenska Akademin och Syrien. Hade olyckan hänt norr om medelhavet då jäklar hade vi sett reaktioner.
Citera
2018-04-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Precis.
Dessutom var det väl bara militärer ombord?

De har ju ändå valt ett yrke som går ut på att de ska dö för tidigt.

Inte bara militärer enligt BBC:

Citat:
Most of the dead are army personnel and their families, the defence ministry says. Ten crew members also died.

Passengers from Western Sahara, a disputed territory annexed by Morocco after Spain withdrew in 1975, were among the fatalities.

The Polisario Front, which is seeking independence for the territory and is backed by Algeria, says 30 Western Saharans, including women and children, died. A senior member of Algeria's ruling FLN party said those killed included 26 Polisario members.
Citera
2018-04-11, 21:06
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Exakt.

Det finns normalt inte närheten av 250 säten ombord. Verkar finnas ett inredningskit för fallskärmshoppning där man närmar sig de sifforna. Där sitter man inte speciellt bra, och utan sådana så ser det ut som att man lastat 100 personer mer än det finns platser för.

Undrar om man räknat fel på vikt och balans och fått tyngdpunkten för långt bak(?) med stall precis efter start som resultat..?

Eller helt enkelt haft för mycket last i relation till banlängden och inte haft tillräckligt hög fart när banan tog slut, försökt lyfta men inte kunnat ta tillräckligt med höjd eftersom man inte nått V2?

Det var länge sedan jag läste flygteknik så det är fullt möjligt att jag rört till något ;P
Citera
2018-04-12, 12:02
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Undrar om man räknat fel på vikt och balans och fått tyngdpunkten för långt bak(?) med stall precis efter start som resultat..?

Eller helt enkelt haft för mycket last i relation till banlängden och inte haft tillräckligt hög fart när banan tog slut, försökt lyfta men inte kunnat ta tillräckligt med höjd eftersom man inte nått V2?

Det var länge sedan jag läste flygteknik så det är fullt möjligt att jag rört till något ;P

Det är vad jag skulle gissa på spontant men ögonvittnen säger att planen brann innan det slog ner. Det sistnämnda tycker jag låter märkligt. Tappad motor kanske? Det har hänt förr men inte så ofta senare år tack vara bättre underhåll och flygplan. Men detta var en gammal rysshäck.....
Citera
2018-04-12, 20:23
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Det är vad jag skulle gissa på spontant men ögonvittnen säger att planen brann innan det slog ner. Det sistnämnda tycker jag låter märkligt. Tappad motor kanske? Det har hänt förr men inte så ofta senare år tack vara bättre underhåll och flygplan. Men detta var en gammal rysshäck.....

Enligt Wikipedia var planet tillverkat 1997 så det var inte äldre än många 737NG och A320 i civila flygplansflottor. Förutom motorfel kan det ju om man observerade eld vara fågelkollision, jag tror inte random observatörer på marken kan skilja mellan pumpning/kompressorstall och motorbrand.

Om man redan hade så mycket last att man flög på marginalerna kanske man inte klarade ett motorbortfall.
Citera
2018-04-12, 20:46
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Enligt Wikipedia var planet tillverkat 1997 så det var inte äldre än många 737NG och A320 i civila flygplansflottor. Förutom motorfel kan det ju om man observerade eld vara fågelkollision, jag tror inte random observatörer på marken kan skilja mellan pumpning/kompressorstall och motorbrand.

Om man redan hade så mycket last att man flög på marginalerna kanske man inte klarade ett motorbortfall.

plausibelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in