Citat:

Ursprungligen postat av 
Yosa

Jag och min man har ett hus som vi inte har några lån på (pga gåva och pga tidigare bra hus affärer). Vi pratade för en tid sedan med ett annat par som vi vet är i samma situation. De hade ändå tagit lån på andra saker såsom renoveringar osv pga skatteskäl menade de. Jag förstod inte alls. Hur kan ett lån vara ”bra” om man ändå har pengar att renovera för, inga andra lån och ett kapital på sparkontot? 
De menade pga skatten. Har de rätt? 
Vi betalar idag fastighets skatt och får således betala när vår deklaration kommer. Något vi vet om innan och har pengar till. De menade att de ju får dra av sina räntor på lånet i sin deklaration (plus att de så såklart också betalar fastighetsskatt). Men min tanke är att man ska väl ändå inte ha lån som man inte behöver bara för att få tillbaka skatten på de räntor man betalat under året? 
Jag inte ekonom och undrar om någon kan förklara vad det är jag har missat om våra vänner nu har rätt?

1. Har ni andra lån idag? 
2. Betalar ni era renoveringar kontant/med sparade pengar?
3. Sparar ni någonting?
Tekniskt sett har dina kompisar rätt, du kan få bättre avkastning långsiktigt via indexfonder än att ha pengarna i huset. Har du pengarna i huset tappar dom värde varje år i form av inflationen. Tar du däremot ett lån på t.ex. en miljon och kastar in dessa på börsen i indexfonder så kommer du långsiktigt få en avkastning på 6-7%. 
Men med det sagt så har ju säkerheten att ha ett avbetalt hus ett pris också. Beroende på värdet på huset skulle ni dock absolut kunna använda en del av pengarna till investeringar istället för att låta dom tappa i värde.