• 1
  • 2
2018-04-11, 14:18
Medlem
Swedish.Elit.1337s avatar
Tjena, jag ska iväg för värnplikt nu i sommar i 12 månader, jag bor hemma fortfarande men om jag skulle hyra en lägenhet i andra hand nu innan jag åker iväg av en kompis, kan jag få ersättning för hyran då medans jag är borta? eller en del av hyran iallafall? finns det något sätt att få ut mer än de 146kr som man får om dagen?
Citera
2018-04-11, 14:49
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish.Elit.1337
Tjena, jag ska iväg för värnplikt nu i sommar i 12 månader, jag bor hemma fortfarande men om jag skulle hyra en lägenhet i andra hand nu innan jag åker iväg av en kompis, kan jag få ersättning för hyran då medans jag är borta? eller en del av hyran iallafall? finns det något sätt att få ut mer än de 146kr som man får om dagen?

På min tid fick man för hyran om man bott i lägenheten minst 6 månader innan man ryckte in. Om jag minns rätt.
Citera
2018-04-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
På min tid fick man för hyran om man bott i lägenheten minst 6 månader innan man ryckte in. Om jag minns rätt.

Och när var det i tiden?
Citera
2018-04-11, 16:48
Bannlyst
Nej, det får du inte.

http://www.rekryteringsmyndigheten.s...rmaner/boende/
Citera
2018-04-11, 17:04
Medlem
Om man har en lägenhet men tvingas inställa sig i någon annan stad än den man bor i, ska man behöva säga upp lägenheten då?
Vem fan ska stå för den summan när man inte kan arbeta?

Bara idioter som frivilligt gör värnplikten idag.
Bättre o utbilda sig eller jobba.

Det finns inga gränser och alla får ändå vara här.
Varför ska man ställa upp på denna skit då?
Citera
2018-04-11, 17:34
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Om man har en lägenhet men tvingas inställa sig i någon annan stad än den man bor i, ska man behöva säga upp lägenheten då?
Vem fan ska stå för den summan när man inte kan arbeta?

Bara idioter som frivilligt gör värnplikten idag.
Bättre o utbilda sig eller jobba.

Det finns inga gränser och alla får ändå vara här.
Varför ska man ställa upp på denna skit då?

Vi behöver soldater när vi ska ta tillbaka vårt land från alla invandrare.

Mer allvarligt förstår jag inte din inställning. Förmodar att du själv inte har gjort värnplikten, eller?

Ur ett nationellt perspektiv behöver vi folk som kan leda, organisera och kommunicera. Som är vana att arbeta i grupp, som kan tåla motgångar och som vet att man måste arbeta hårt för att något ska löna sig. Kriser inträffar (terrorattentat, miljökatastrofer - stormen Gudrun -, större olyckor m.m.).

Ur ett enskilt perspektiv lär man sig mycket om sig själv, hur grupper fungerar, hur man löser tuffa situationer. Du växer som människa och det du lär dig har du nytta av även i det civila livet. Lägg därtill saker som sjukvård (första hjälpen). Du kommer "troligen" få vänner för livet.

Jag anser att alla borde göra någon form av värnplikt. Sverige skulle växa som nation. Behöver inte vara kopplat till vapen.

// CC
Citera
2018-04-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vi behöver soldater när vi ska ta tillbaka vårt land från alla invandrare.

Mer allvarligt förstår jag inte din inställning. Förmodar att du själv inte har gjort värnplikten, eller?

Ur ett nationellt perspektiv behöver vi folk som kan leda, organisera och kommunicera. Som är vana att arbeta i grupp, som kan tåla motgångar och som vet att man måste arbeta hårt för att något ska löna sig. Kriser inträffar (terrorattentat, miljökatastrofer - stormen Gudrun -, större olyckor m.m.).

Ur ett enskilt perspektiv lär man sig mycket om sig själv, hur grupper fungerar, hur man löser tuffa situationer. Du växer som människa och det du lär dig har du nytta av även i det civila livet. Lägg därtill saker som sjukvård (första hjälpen). Du kommer "troligen" få vänner för livet.

Jag anser att alla borde göra någon form av värnplikt. Sverige skulle växa som nation. Behöver inte vara kopplat till vapen.

// CC

Så först ska politikerna ställa till det och sedan ska du offra ditt liv för att fixa röran?

Huruvida jag har gjort värnplikt eller ej saknar relevans.
Min inställning skulle ändå vara densamma.
En (då) statsminister som hävdar att försvaret bara är ett särintresse.
Man låter vem som helst komma hit utan att ens kolla ID.
Alla får ta del av våra pensionspengar.
Man lägger ner värnplikten och utsätter Sverige för en jäkla risk.
I samma veva så destruerar man mobförråden och eldar upp värden för hundratals miljarder.

Enda anledningen till att man återinför värnplikten är för att det inte fanns tillräckligt med dumhuvuden som frivilligt ville ha pissbetalt och jobba som ett svin.
Nu kan man tvinga folk att göra det i princip gratis.

Ja, kriser kommer alltid att inträffa men då får man väl betala räddningspersonal vad de kostar för att lösa krisen.

Du kommer växa precis lika mycket eller mer av att skaffa dig en universitetsexamen. Något du verkligen har nytta av i det civila livet.
Istället för att kasta bort ett helt år så använd denna tid till att plugga istället.
Du kan gå en kurs i första hjälpen om du finner det intressant.

Hade man värnat om Sverige så hade jag mer än gärna ställt upp.
Men varför ska jag offra mitt liv för något politikerna har försatt sig i?
Vem kommer tacka dig den dagen din kista kommer hem till din ort?

Det lilla man får i ersättning är inte värt alla uppoffringar.
Citera
2018-04-11, 21:35
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Och när var det i tiden?
Drygt 20 år sedan
Citera
2018-04-11, 22:16
Bannlyst
Det hela grundar sig förstås på att en 18-åring år 2018 i normalfallet inte har en egen bostad utan bor hemma hos mamma och/eller pappa.
Citera
2018-04-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Drygt 20 år sedan
¨
Okej!
Citera
2018-04-12, 10:55
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så först ska politikerna ställa till det och sedan ska du offra ditt liv för att fixa röran?

I samma veva så destruerar man mobförråden och eldar upp värden för hundratals miljarder.

Enda anledningen till att man återinför värnplikten är för att det inte fanns tillräckligt med dumhuvuden som frivilligt ville ha pissbetalt och jobba som ett svin.

Ja, kriser kommer alltid att inträffa men då får man väl betala räddningspersonal vad de kostar för att lösa krisen.

Du kommer växa precis lika mycket eller mer av att skaffa dig en universitetsexamen. Något du verkligen har nytta av i det civila livet.
Istället för att kasta bort ett helt år så använd denna tid till att plugga istället.

Är du inte beredd att försvara ditt hemland borde du få dina medborgerliga rättigheter indragna.
Citera
2018-04-12, 15:33
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Diskuterar gärna frågan men är rädd för att det blir för mycket OT och att MOD inte accepterar det. Kan kort bara säga att det är inte för politiker man offrar sitt liv. Man gör det för sig själv och sina nära och kära och nej, du kan aldrig få samma erfarenhet av att sitta i en skolbänk. Aldrig någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Är du inte beredd att försvara ditt hemland borde du få dina medborgerliga rättigheter indragna.

Jag kan sympatisera med denna kommentar.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in