2018-04-10, 18:11
Medlem
Hej!

Har en fråga om bilar som säljs av bilhandlare.

Ibland hittar man bilar som legat ute i ett antal veckor, eller månader ibland. Ibland har jag hittat bilar som jag kollat upp på www.car.info och det visar sig att de varit ute på blocket i 2-4 månader.

Är detta bilar man bör undvika eller pruta ännu mer på? Eller är det rätt normalt att de ligger ute i ett par månader för 40-60k prisklassen?
Citera
2018-04-10, 18:38
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Hej!

Ibland hittar man bilar som legat ute i ett antal veckor, eller månader ibland. Ibland har jag hittat bilar som jag kollat upp på www.car.info och det visar sig att de varit ute på blocket i 2-4 månader.

Är detta bilar man bör undvika eller pruta ännu mer på? Eller är det rätt normalt att de ligger ute i ett par månader för 40-60k prisklassen?

Du bör ju kolla upp bilen ordentligt, vilket man ALLTID skall göra VID ALLA KÖP. Om den inte är någorlunda nybesiktigad så är det big no no.

Sedan bör du jämföra med vad likvärdiga bilar ligger i pris. Sen kan du ju åka och titta på den, ge då lågt pris till förslag, vill inte handlaren möta dig på en vettig prisnivå så säg till att du vet att den legat ute en evighet. Handlaren lär ju inte få mer för den om ett halvår.
Citera
2018-04-10, 20:55
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Hej!

Bilar i den prisklassen säljs oftast av mindre nogräknade handlade. Ofta har de just bara ett antal bilar i den prisklassen. De köper dem billigt och piffar upp dem och hoppas på att någon stackare ska nappa. Eftersom de själva betalt hälften av priset de begär förlorar de inte så mycket på att ha dem stående. Om jag skulle köpa en sådan bil skulle jag kolla både mätarställning och servicebok med tidigare ägare och inte bara gå på besiktningsprotokoll och stäplar i boken; Hederliga Arne och Muhammeds bilhandel gillar att "fixa" innan de säljer. Jag har själv för skojs skull kollat upp bilar jag själv ägt i efterhand och de har varit ute med lägre mil än när jag ägde dem många år tidigare. Det är smartare att köpa privat av någon svensson som inte vågar sig på mygel.
Citera
2018-04-11, 00:14
Medlem
shadow666s avatar
Har en följd fråga kring detta, om vi säger att man hittat "dröm bilen" med ganska lågt miltal , och som sedan legat ut väldigt länge. Finns det saker i motorn som kan gå sönder för att den står länge? eller kan man lita på ägaren ute och provkör bilen lite då o då för hålla den i "trimm".
Citera
2018-04-11, 08:18
Medlem
Det beror också ganska mycket på vad det är för bilmärke. Ett bra exempel på i princip samtliga Alfa Romeo. Inget fel på dessa, men Svensson är livrädd för Alfor. Bilhandlare äri regel ganska dåligt pålästa och har tagit i inbyte. Sen står bilen där tills en Alfa-entusiast köper.
Citera
2018-04-11, 08:26
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Har en följd fråga kring detta, om vi säger att man hittat "dröm bilen" med ganska lågt miltal , och som sedan legat ut väldigt länge. Finns det saker i motorn som kan gå sönder för att den står länge? eller kan man lita på ägaren ute och provkör bilen lite då o då för hålla den i "trimm".
Oftast återfinns problemen med extrema lågmilare i att packboxar läcker olja och kärvande bromsar, samt beroende på hur bilen förvarats, mögel och möss om inte bilen körts regelbundet.
Citera
2018-04-11, 11:03
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Oftast återfinns problemen med extrema lågmilare i att packboxar läcker olja och kärvande bromsar, samt beroende på hur bilen förvarats, mögel och möss om inte bilen körts regelbundet.

Det där med bromsar förstår jag! Dock så får du gärna förklara lite mer kring packboxen, "ruttnar" den om den delen ej används på ett tag eller hur funkar det?
Citera
2018-04-11, 16:16
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Det där med bromsar förstår jag! Dock så får du gärna förklara lite mer kring packboxen, "ruttnar" den om den delen ej används på ett tag eller hur funkar det?
Vet faktiskt inte exakt varför det händer, men en tanke kan väl vara att packningarna torkar eller fastnar mot utgående axlar när det står still för länge, tror (vissa?) oljor innehåller tillsatser med uppgift att hålla tätningar mjuka.
Citera
2018-04-11, 19:35
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Vet faktiskt inte exakt varför det händer, men en tanke kan väl vara att packningarna torkar eller fastnar mot utgående axlar när det står still för länge, tror (vissa?) oljor innehåller tillsatser med uppgift att hålla tätningar mjuka.

Okej, då kommer nästa "smarta" fråga, VART sitter packboxen? är det kring hjulen eller någon del i motorn som snurrar? är helt grön på bilar (och försöker lära mig).
Citera
2018-04-11, 19:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Bilar i den prisklassen säljs oftast av mindre nogräknade handlade. Ofta har de just bara ett antal bilar i den prisklassen. De köper dem billigt och piffar upp dem och hoppas på att någon stackare ska nappa. Eftersom de själva betalt hälften av priset de begär förlorar de inte så mycket på att ha dem stående. Om jag skulle köpa en sådan bil skulle jag kolla både mätarställning och servicebok med tidigare ägare och inte bara gå på besiktningsprotokoll och stäplar i boken; Hederliga Arne och Muhammeds bilhandel gillar att "fixa" innan de säljer. Jag har själv för skojs skull kollat upp bilar jag själv ägt i efterhand och de har varit ute med lägre mil än när jag ägde dem många år tidigare. Det är smartare att köpa privat av någon svensson som inte vågar sig på mygel.

Du har mycket rätt i vad du säger. Trots detta, så är "service" på olika sätt bara strunt, dvs. auktoriserade servisar i den prisklassen "bil under 100K). Själv har jag servat alla mina bilar efter "garantin gått ut", och dessa bilar har funkat bra ända in till "bilhimlen", dvs. skroten.

Att lägga ut pengar på bilverkstäder så l länge man själv kan byta olja, filter etc. är bara ekonomiskt vansinne.
(Mina små ord om detta)..
Citera
2018-04-11, 19:54
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Okej, då kommer nästa "smarta" fråga, VART sitter packboxen? är det kring hjulen eller någon del i motorn som snurrar? är helt grön på bilar (och försöker lära mig).
Packboxar sitter väl i princip på alla utgående/ingående axlar från motor, växellåda, slutväxel - allt från drivaxlar till remskivor
Citera
2018-04-14, 11:01
Medlem
Citat:

Vanligt förekommande fel kan ju vara helt enkelt att saker och ting "möglar" ihop .
Dåligt uttryckt, men fastnar och kärvar helt enkelt.

VAG Har väl sina problem med Elektriskt parkeringsbroms som man får j*vlas med så fort handbromsen inte använts på ett tag.

Exempel som är ganska roligt är Stockholmaren med familj drar med Audin till Fjällen och dricker brännvin i 1-2 veckor . Bilen rör sig inte en millimeter under denna, samtidigt som E4 och övriga vägar är saltbelagda till helvete vilket gör att bromsarna får mer anledning att kärva.

När bilen sen ska köras hem så blir det - Sörprajs!
E-Bromsen lossnar inte och där står man i fjällen i -15'c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in