Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 09:27
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Hej. Jag handlade två fonder via Nordea, i torsdags 04 april.
Nästa bryttid för båda fonder var dagen därpå. Men... Jag ser fortfarande inget i mina placeringar. Pengarna försvann bara och jag kan inte annullera ordern. Det står: CutOffDate exceeded.Order Id Passed cannot be deleted.

Hur lång tid tar det att man får registrerad en fond som köptes vid en kursdatum?
Det känns otroligt trögt... Särskilt för någon som vill aktivt handla med fonder.
Citera
2018-04-10, 09:29
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Hej. Jag handlade två fonder via Nordea, i torsdags 04 april.
Nästa bryttid för båda fonder var dagen därpå. Men... Jag ser fortfarande inget i mina placeringar. Pengarna försvann bara och jag kan inte annullera ordern. Det står: CutOffDate exceeded.Order Id Passed cannot be deleted.

Hur lång tid tar det att man får registrerad en fond som köptes vid en kursdatum?
Det känns otroligt trögt... Särskilt för någon som vill aktivt handla med fonder.

Har för mig att man brukar få det arbetsdagen efter. Vet att det är så med att sälja iaf. innan kl 15:30 på arbetsdagen så får man det 00.00 dagen efter.
Citera
2018-04-10, 10:29
  #3
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Hej. Jag handlade två fonder via Nordea, i torsdags 04 april.
Nästa bryttid för båda fonder var dagen därpå. Men... Jag ser fortfarande inget i mina placeringar. Pengarna försvann bara och jag kan inte annullera ordern. Det står: CutOffDate exceeded.Order Id Passed cannot be deleted.

Hur lång tid tar det att man får registrerad en fond som köptes vid en kursdatum?
Det känns otroligt trögt... Särskilt för någon som vill aktivt handla med fonder.

Bryttiden är bara en faktor som säger hur lång tid köp och försäljning tar. Du har sedan tiden det tar för att det hela ska synas på ditt konto vilket kan vara uppemot 2 bankdagar.
Citera
2018-04-10, 18:29
  #4
Medlem
hipp-hipps avatar
Okej då.
Just i mitt senaste fall köpte jag två fonder i torsdags kl 11 på e.m.
Fortfarande ser jag inte detta köp. Vad händer med mina pengar då?
Citera
2018-04-10, 19:08
  #5
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Okej då.
Just i mitt senaste fall köpte jag två fonder i torsdags kl 11 på e.m.
Fortfarande ser jag inte detta köp. Vad händer med mina pengar då?

Ibland tar det tid. Det borde finnas information om bryttid, affärsdag och "syns på kontot" (eller liknande). Det är den sista informationen som är intressant i detta fall. Kommer ihåg att jag fick vänta ibland en hel vecka för köp av extern fond genom Swedbank. Värdelöst.
Citera
2018-04-11, 08:03
  #6
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ibland tar det tid. Det borde finnas information om bryttid, affärsdag och "syns på kontot" (eller liknande). Det är den sista informationen som är intressant i detta fall. Kommer ihåg att jag fick vänta ibland en hel vecka för köp av extern fond genom Swedbank. Värdelöst.
Ja. Bra att veta. Riktigt värdelöst.
Jag byter snart till Avanza, ser jag..
Citera
2018-04-12, 08:17
  #7
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Ja. Bra att veta. Riktigt värdelöst.
Jag byter snart till Avanza, ser jag..
Det går inte fortare där. Det är fonderna själva som står för trögheten.
Citera
2018-04-12, 18:12
  #8
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det går inte fortare där. Det är fonderna själva som står för trögheten.

Fel! Avanza är snabbare med i princip alla fonder jämfört med min före detta bank, Swedbank.
Det handlar om total behandlingstid, dvs när köpet är synligt på kontot. Även affärsdagarna skiljer sig åt.
Ett exempel, Handelsbanken Hållbar Energi.
- Swedbank: Syns på kontot: 3 dagar / Affärsdag: 1 dag
- Avanza: Syns på kontot: 1 dag / Affärsdag: Samma dag
Citera
2018-04-12, 20:22
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Fel! Avanza är snabbare med i princip alla fonder jämfört med min före detta bank, Swedbank.
Det handlar om total behandlingstid, dvs när köpet är synligt på kontot. Även affärsdagarna skiljer sig åt.
Ett exempel, Handelsbanken Hållbar Energi.
- Swedbank: Syns på kontot: 3 dagar / Affärsdag: 1 dag
- Avanza: Syns på kontot: 1 dag / Affärsdag: Samma dag
Jo alltså... Swedbank är ett undantag, skitbank som det är. Alltid Swedbank som förhalar kontantöverföring dessutom.
Citera
2018-04-24, 13:17
  #10
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Fel! Avanza är snabbare med i princip alla fonder jämfört med min före detta bank, Swedbank.
Det handlar om total behandlingstid, dvs när köpet är synligt på kontot. Även affärsdagarna skiljer sig åt.
Ett exempel, Handelsbanken Hållbar Energi.
- Swedbank: Syns på kontot: 3 dagar / Affärsdag: 1 dag
- Avanza: Syns på kontot: 1 dag / Affärsdag: Samma dag

Dvs dags för mig att byta från Nordea till Avanza
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback