Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 21:17
  #1
Medlem
Jag har haft en pt nu sen 6veckor tillbaks som gav mig ett kost och träningsschema.
1600kcal,6 dar i veckan träning med 2 HIIT ,4styrkepass som ska avslutas med 15min intervaller.

Innan jag började med denna pt så har jag testat på många olika kcal. Hade en pt som gav mig ett kostschema på 1200kcal men ändå rörde sig vikten ingenting Jag tappade musklerna såklart och stod kvar på samma vikt. Antagligen för musklerna blev energin istället.

Så tog en ny pt och fick då ett kostschema på 1600 och där är vi idag. brukar landa på 80 gram kolhydrater,205 gram proteiner och 50gram fett.

Jag vill tappa 1 kilo men bygga samtidigt.
Har försökt att gå ner sen 8månader tillbaks utan att vikten rubbar sig.Och nej har inga fel på sköldkörteln men är konstant hungrig vid 1600kcal,så vaknar hungrig och somnar hungrig.När jag åt 1200kcal så försvann hunger, men nu? jag är som en svart hål med hunger! Blir liksom aldrig mätt.

Har följt kostschemat exakt och räknat varje kcal.

Så frågan är, om ni ville ner i vikt och tränade 6 dar i veckan. Skulle ni ligga på 1600kcal? eller skulle ni höja det mer? För jag undrar om min pt har lagt mig för lågt.
Jag räknade ut att jag bränner ca 2100kcal. Varför är jag så konstig som står still..
Är rätt så aktiv på dagarna då jag går cirka 1mil om dan då jag jobbar med jyckar.

174cm, Kvinna, Väger 66kilo. Vill bara ner 2 kilo då det är trivselvikten och för att få fram rutorna.
Normalvikt ja. Men vill få fram rutorna som ligger under fettet. HJÄLP!
Citera
2018-04-08, 21:27
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vad jag, eller någon annan för den delen, skulle ligga på för siffra är ointressant eftersom det är så individuellt. Det låter dock lågt för mängden aktivitet/träning du utför. Vad var vikten innan du började med 1600 kcal/dag? Har du legat helt still i 6 veckor?
Citera
2018-04-08, 21:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad jag, eller någon annan för den delen, skulle ligga på för siffra är ointressant eftersom det är så individuellt. Det låter dock lågt för mängden aktivitet/träning du utför. Vad var vikten innan du började med 1600 kcal/dag? Har du legat helt still i 6 veckor?

Vikten har legat still sen 8månader tillbaks.
Gått på kostschema med 1200kcal och tränat 5dar i veckan.
Men sen 6veckor tillbaks stått på 1600kcal och kört 6dar i veckan och legat helt stilla . Varken upp eller ner.
Citera
2018-04-08, 21:33
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Vikten har legat still sen 8månader tillbaks.
Gått på kostschema med 1200kcal och tränat 5dar i veckan.
Men sen 6veckor tillbaks stått på 1600kcal och kört 6dar i veckan och legat helt stilla . Varken upp eller ner.
Det låter som en stor stress för kroppen med det kaloriintaget och den mängden träning, vilket kan vara ett hinder för viktnedgången. Hur ser din dag ut utanför gymmet?
Citera
2018-04-08, 21:47
  #5
Medlem
MuscleSharks avatar
Skulle gärna vilja se hur din hormonpanel ser ut i och med att du legat på konstant kaloriunderskott alldeles för länge samtidigt som du även tränat mycket.
Om kroppen befinner sig under konstant stress så blir det besvärligt, om inte omöjligt att gå ner i vikt.
Mår du bra i övrigt?
Citera
2018-04-08, 21:56
  #6
Medlem
Du bör nog sakta äta upp dig till normalintag för att sedan stanna där en stund. Sen kan du börja minska igen. Din metabolism är helt off och ligger på svältläge, så blir det när vem som helst blir pt på 1 år och ger svindåliga tips ..

Du har dietat för länge helt enkelt. Passa på att bulka lite muskler och ät på maintainence i ca 10 veckor, sen minskar du gradvis ner till ca 80% av ditt RDI baserat på FFM (fett fri massa).

20% minskning är en ganska hård diet, jag brukar ligga på mellan 7-12% mindre kcal om jag "deffar".

Lycka till 😂
Citera
2018-04-09, 07:23
  #7
Medlem
Testa LCHF och periodisk fasta(16/8). Du slipper gå hungrig och äter dig ordentligt mätt 2 ggr om dagen.

Under fastan ökar det mänskliga tillväxthormonet vilket underlättar muskeltillväxt och fettförbränning.

Se till att äta MYCKET gröna bladgrönsaker för att hjälpa kroppen/levern att bli av med all skit samt få i dig mineraler.
Citera
2018-04-09, 09:25
  #8
Medlem
Det handlar inte om att du vill ner i vikt. Du vill gå ner i fett. Stor skillnad då du kanske gör det. Kanske ditt kaloriunderskott är så pass litet att du endast går ner 1-50 gram fett om dagen. Vilket i sig inte är dåligt, men det är svårt att mäta.

Hur känns det psykiskt och mentalt med din nyvarande kost?

Jag är man och kroppsbyggare, 188cm, 97kg. Jag brukar ligga på runt 1500 kcal när jag går ner i vikt. Då går det inte överdrivet snabbt. Så jag tycker inte det är konstigt att du inte märker av det. Du saknar erfarenheten av att gå ner i vikt. Det är där din svaghet ligger.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-04-09 kl. 09:28.
Citera
2018-04-09, 18:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det låter som en stor stress för kroppen med det kaloriintaget och den mängden träning, vilket kan vara ett hinder för viktnedgången. Hur ser din dag ut utanför gymmet?

Kommer hem , sätter mig och jobbar framför datorn. Sen runt lunch går jag ut på en promenad på 5km (jobbar på dagmatte åt 8 hundar), sen kommer vi hem och tar det chill. Sen ut igen på eftermiddagen 1timmes promenad.
Sen blir det gå och handla mat, och sen soffan resten av kvällen då jag oftatas är skittrött från 15:00 tills jag går och lägger mig.
Citera
2018-04-09, 18:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Skulle gärna vilja se hur din hormonpanel ser ut i och med att du legat på konstant kaloriunderskott alldeles för länge samtidigt som du även tränat mycket.
Om kroppen befinner sig under konstant stress så blir det besvärligt, om inte omöjligt att gå ner i vikt.
Mår du bra i övrigt?

Jag Mådde bra dom 3 första veckorna in i dieten, men dom 2 senaste veckorna har jag blivit tröttare.
Att jag måste ta och sova 1-2tim på eftermiddagen. Samma med att jag blev biffigare dom 3första veckorna när kcalintaget höjdes från 1200 till 1600kcal, samt att magmusklerna började synas mer. Men nu har dom blivit mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Du bör nog sakta äta upp dig till normalintag för att sedan stanna där en stund. Sen kan du börja minska igen. Din metabolism är helt off och ligger på svältläge, så blir det när vem som helst blir pt på 1 år och ger svindåliga tips ..

Du har dietat för länge helt enkelt. Passa på att bulka lite muskler och ät på maintainence i ca 10 veckor, sen minskar du gradvis ner till ca 80% av ditt RDI baserat på FFM (fett fri massa).

20% minskning är en ganska hård diet, jag brukar ligga på mellan 7-12% mindre kcal om jag "deffar".

Lycka till 😂

Jag var lite inne på det faktiskt, att nu öka med 200kcal och sen öka igen med ytterligare 200kcal. För att inte chocka kroppen . Och ignorera att min pt vill minska mina kcal ännu mer till 1300kcal nu.
Kollade i min matdagbok idag och såg när jag byggde upp min ryggtavla för 2år sen så låg med kcal intag på 1780-1900kcal per dag. Men då minskade jag i vikt faktiskt, men tränade då 5 dar i veckan men inte lika intensivt som nu. Så jag tror jag ska testa din taktik att höja kcal istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Testa LCHF och periodisk fasta(16/8). Du slipper gå hungrig och äter dig ordentligt mätt 2 ggr om dagen.

Under fastan ökar det mänskliga tillväxthormonet vilket underlättar muskeltillväxt och fettförbränning.

Se till att äta MYCKET gröna bladgrönsaker för att hjälpa kroppen/levern att bli av med all skit samt få i dig mineraler.

Kört lchf ,både strikt då tappade jag iof 4 kilo på några dar. Men gick upp snabbt igen på en dag^^. Avbröt dieten efter 2månader då min mage avskyr för mycket fett. Att varje dag ha halsbränna och illamående är mindre kul. Dock är jag noga nu med att få i mig bra kolhydrater och att inte hamna över 80 gram kolhydrater. Äter bara ren mat liksom .


[quote=MRZnr1|63733211]Det handlar inte om att du vill ner i vikt. Du vill gå ner i fett. Stor skillnad då du kanske gör det. Kanske ditt kaloriunderskott är så pass litet att du endast går ner 1-50 gram fett om dagen. Vilket i sig inte är dåligt, men det är svårt att mäta.

Hur känns det psykiskt och mentalt med din nyvarande kost?

Kosten var riktigt bra dom 3 första veckorna men hade jobbig hunger konstant trots 6mål om dan, men nu dom sista 2 veckorna har jag blivit så mycket tröttare och hunger är mycket mindre,att jag måste tvinga i mig maten.
Jag är dock alltid pigg på morgonen men efter gymmet som ändå blir mellan 70-90 min pass så blir jag super trött hela dan. Oavsett vad jag äter alla mina 6mål .
Citera
2018-04-09, 20:40
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Kommer hem , sätter mig och jobbar framför datorn. Sen runt lunch går jag ut på en promenad på 5km (jobbar på dagmatte åt 8 hundar), sen kommer vi hem och tar det chill. Sen ut igen på eftermiddagen 1timmes promenad.
Sen blir det gå och handla mat, och sen soffan resten av kvällen då jag oftatas är skittrött från 15:00 tills jag går och lägger mig.
Okej. Ja, det finns givetvis ett flertal faktorer som kan påverka ens viktnedgång, så svårt att säga exakt vad det beror på. Jag skulle ökat kaloriintaget med kanske 200-250 kcal/dag, ligga på det i kanske tre veckor och se vad som händer med vikten. Ibland kan det vara bra med en "paus" från dieten och ligga lite högre på kalorier en tidsperiod, för att sedan justera kalorierna nedåt igen. Sen vad du ökar är upp till dig, jag personligen skulle nog lägga dom extra kalorierna på kolhydrater i form av potatis, havregryn, ris/pasta, frukt/bär. Med tanke på din träningsmängd kan det vara en god idé att försöka fylla på glykogendepåerna lite.
Citera
2018-04-10, 07:11
  #12
Medlem
De 4 kilorna du tappade första dagarna på LCHF var troligtvis bara vatten, därför de gick så snabbt att gå upp igen.

80gr kolhydrater=mindre än 40gr fett. För mig låter det inte helt orimligt att byta ut de två utan illamående(kan såklart dock inte veta hur du fungerar).

Som jag skrev innan så finns det metabola fördelar med att fasta, exempelsevis stå över frukost. Det är dock än mer fördelaktigt och enklare om kroppen adapterat sig att förse sig på bränsle av ketoner från sitt eget fett istället för kolhydrater från maten(du slipper t.ex. bli svinhungrig).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback