• 1
  • 2
2018-04-08, 21:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon
Fråga: köpte igår begagnad bil av bilhandlare, till synes mkt bra skick och gått under 2000 mil. Idag skulle jag ut på första rundan, men efter två timmar blir det varningslampa, att jag snarast måste stänga av motorn pga lågt oljetryck. Blir så jääävla trött. Bogsering till verkstad, ingick i assistansförsäkringen. Ok.

Vad kan jag göra? Vad är rimligt? Om ett par skor jag köpt skulle gå sönder på vägen hem skulle jag ju kräva pengarna tillbaka på direkten. Inte samma möjlighet här, gissar jag? Eller går det att häva? För de pengarna jag gav kan man nog kräva en kärra som håller i iaf tre timmar? Eller kan man kräva nån kompensation, förutom själva reparationen? Just stått tre timmar i en vägren och svurit tungan av mig.
Ett smart tips som antagligen är jobbigt för dig.
Läs köpekontraktet.
Citera
2018-04-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ett smart tips som antagligen är jobbigt för dig.
Läs köpekontraktet.

Som jag nämnt - det är inte den juridiska biten frågan handlar om. Det är vad som är praktiskt möjligt i den här situationen - om man kan kräva nån slags kompensation, som goodwill. Eller om det är rimligt att kunna kräva att häva köpet.
Citera
2018-04-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det är väl bara att fylla på lite Motorolja och tuta och köra igen.Lyser lampan igen då är det oljegivaren det är fel på...Jag har varit med om samma sak, då räckte det bara att fylla på lite med Motorolja till mitten på stickan.

Tur att du inte är mekaniker. Oljetryck är en varning för motorns interna oljetryck och inte en varning för oljenivå.

Oljetryck begränsas av flera saker som tex smuts i oljesilen, kass oljepump, trasiga vev / ramlager, läckage etc.

Fortsätter man köra utan oljetryck så står nog komplett motorbyte som nästa prioritet. Stänger man inte av direkt riskerar man ändå skador som kan visa sig senare.

TS: Nej du kan inte häva köp, återförsäljare har 3 chanser på sig att laga bilen. De får stå för rep. kostnaden, om du har tur täcker verkstaden eller ditt försäkringsbolag en hyrbil under tiden.

Såhär är det att köpa bil, speciellt begagnade bilar. Saker går sönder hela tiden. Var glad att det hände nu inom garanti, för efter garanti står Du för alla rep. kostnader.
Senast redigerad av KLR 2018-04-08 kl. 22:26.
Citera
2018-04-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Tur att du inte är mekaniker. Oljetryck är en varning för motorns interna oljetryck och inte en varning för oljenivå.

Oljetryck begränsas av flera saker som tex smuts i oljesilen, kass oljepump, trasiga vev / ramlager, läckage etc.

Fortsätter man köra utan oljetryck så står nog komplett motorbyte som nästa prioritet. Stänger man inte av direkt riskerar man ändå skador som kan visa sig senare.

TS: Nej du kan inte häva köp, återförsäljare har 3 chanser på sig att laga bilen. De får stå för rep. kostnaden, om du har tur täcker verkstaden eller ditt försäkringsbolag en hyrbil under tiden.

Såhär är det att köpa bil, speciellt begagnade bilar. Saker går sönder hela tiden. Var glad att det hände nu inom garanti, för efter garanti står Du för alla rep. kostnader.

Tack för svar! Körde nog ca en km med blinkande lampa, tills jag kunde svänga av. Kan det ha lett till problem? Vilka ev skador är det jag ska leta efter?
Citera
2018-04-08, 23:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Som jag nämnt - det är inte den juridiska biten frågan handlar om. Det är vad som är praktiskt möjligt i den här situationen - om man kan kräva nån slags kompensation, som goodwill. Eller om det är rimligt att kunna kräva att häva köpet.
Dina rättigheter o skyldigheter ska framgå där.
Vill du ha hjälp så får du scanna in det så någon annan kan läsa åt dig.
Citera
2018-04-09, 17:54
Medlem
tastass avatar
Citat:
Absolut, säljaren kommer fixa felet. Frågan är: har jag möjlighet att häva köpet, eller kräva nån slags kompensation? Är ju ett skämt att en bil går sönder på vägen hem i princip.

Att köpa bil är alltid ett lotteri, än mer om man köper begagnat.
Köpte du av en seriös handlare?
Citera
2018-04-09, 19:24
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Tack för svar! Körde nog ca en km med blinkande lampa, tills jag kunde svänga av. Kan det ha lett till problem? Vilka ev skador är det jag ska leta efter?
Blinkande röd lampa? Utan oljetryck kan du ha slitit ned kamaxlar, vevlager och mycket annat. Även om motorn fortfarande startar kan du ha förkortat dess livslängd med tiotusentals mil. Om du lyckas häva köpet tycker jag synd om den som köper bilen istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in