• 1
  • 2
2018-04-08, 19:28
Medlem
Fråga: köpte igår begagnad bil av bilhandlare, till synes mkt bra skick och gått under 2000 mil. Idag skulle jag ut på första rundan, men efter två timmar blir det varningslampa, att jag snarast måste stänga av motorn pga lågt oljetryck. Blir så jääävla trött. Bogsering till verkstad, ingick i assistansförsäkringen. Ok.

Vad kan jag göra? Vad är rimligt? Om ett par skor jag köpt skulle gå sönder på vägen hem skulle jag ju kräva pengarna tillbaka på direkten. Inte samma möjlighet här, gissar jag? Eller går det att häva? För de pengarna jag gav kan man nog kräva en kärra som håller i iaf tre timmar? Eller kan man kräva nån kompensation, förutom själva reparationen? Just stått tre timmar i en vägren och svurit tungan av mig.
Citera
2018-04-08, 19:34
Medlem
welcometorealitys avatar
Det är väl bara att fylla på lite Motorolja och tuta och köra igen.Lyser lampan igen då är det oljegivaren det är fel på...Jag har varit med om samma sak, då räckte det bara att fylla på lite med Motorolja till mitten på stickan.
Senast redigerad av welcometoreality 2018-04-08 kl. 19:38.
Citera
2018-04-08, 19:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon
Fråga: köpte igår begagnad bil av bilhandlare, till synes mkt bra skick och gått under 2000 mil. Idag skulle jag ut på första rundan, men efter två timmar blir det varningslampa, att jag snarast måste stänga av motorn pga lågt oljetryck. Blir så jääävla trött. Bogsering till verkstad, ingick i assistansförsäkringen. Ok.

Vad kan jag göra? Vad är rimligt? Om ett par skor jag köpt skulle gå sönder på vägen hem skulle jag ju kräva pengarna tillbaka på direkten. Inte samma möjlighet här, gissar jag? Eller går det att häva? För de pengarna jag gav kan man nog kräva en kärra som håller i iaf tre timmar? Eller kan man kräva nån kompensation, förutom själva reparationen? Just stått tre timmar i en vägren och svurit tungan av mig.

Bilhandlare brukar erbjuda garanti några månader även på begagnade bilar, åtminstone om dom är det minsta seriösa. Den du köpte av gör inte det, eller?
Citera
2018-04-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Bilhandlare brukar erbjuda garanti några månader även på begagnade bilar, åtminstone om dom är det minsta seriösa. Den du köpte av gör inte det, eller?

Jodå - halvårs garanti. De kommer väl fixa den. Men jag tänkte kring hävning eller kompensation. Det är ju helt sjukt detta.
Citera
2018-04-08, 19:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:

En vw?
Citera
2018-04-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det är väl bara att fylla på lite Motorolja och tuta och köra igen.Lyser lampan igen då är det oljegivaren det är fel på...Jag har varit med om samma sak, då räckte det bara att fylla på lite med Motorolja till mitten på stickan.

Nej, läckte olja.
Citera
2018-04-08, 19:51
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Nej, läckte olja.

Då var det värre, kan det vara så att det gjorde en service innan du fick bilen och att oljepluggen inte satt fast ordentligt bara?.Men då har du ju garanti någon månad i allafall.Men tråkigt värre som sagt.
Citera
2018-04-08, 19:59
Medlem
Är det ingen som känner till konsumentköplagen? Den ger ett mycket bättre skydd än dom där garantierna handlarna viftar med för att köparen ska tro att han är snäll.
Klippt ur konsumentköplagen: "Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

https://www.hallakonsument.se/tips-f...v-bilhandlare/
Citera
2018-04-08, 20:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jodå - halvårs garanti. De kommer väl fixa den. Men jag tänkte kring hävning eller kompensation. Det är ju helt sjukt detta.
Det står väl i köpekontraktet? Det mest troliga är väl att du får reparation, sen får du väl försöka tjata dig till någon form av rimlig kompensation, t.ex. en fri service eller liknande.
Citera
2018-04-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Är det ingen som känner till konsumentköplagen? Den ger ett mycket bättre skydd än dom där garantierna handlarna viftar med för att köparen ska tro att han är snäll.
Klippt ur konsumentköplagen: "Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

https://www.hallakonsument.se/tips-f...v-bilhandlare/

Absolut, säljaren kommer fixa felet. Frågan är: har jag möjlighet att häva köpet, eller kräva nån slags kompensation? Är ju ett skämt att en bil går sönder på vägen hem i princip.
Citera
2018-04-08, 20:09
Medlem
Citat:
Absolut, säljaren kommer fixa felet. Frågan är: har jag möjlighet att häva köpet, eller kräva nån slags kompensation? Är ju ett skämt att en bil går sönder på vägen hem i princip.

Säljaren skall beredas möjlighet att åtgärda felet. Har denne trots upprepade försök ej lyckats därmed kan fråga om hävning bli aktuell.
Citera
2018-04-08, 20:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Varför vill du häva? Om dom fixar felet så är det ju fixat. Se bara till att dom har gjort det ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in