Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-11, 23:07
  #13
Avstängd
svartatkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det som är OT i bubbeltråden är imho ganska intressanta frågeställningar men "tynger ner" huvudfrågan. Det förnämsta exemplet är kanske diskussionen om vad som är inflation. Vi kan få lika många inlägg om det, som vi kan få om galna bostadspriser
Utan att ha läst tråden du syftar på verkar det vara en samlingstråd för inbördes beundran...
Citat:
Det är min illustration om ett ämne som borde separeras.
Du kan förslå en s k utbrytning.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Eftersom ingen vet att det är du som rapporterat blir du inte någons ovän.
Fel, samtliga moderatorer kan se det och det övriga genomsnittet kan lägga ihop två-och-två (det är t ex inte särskilt troligt att byns bög ligger med din fru).
Citera
2018-04-12, 01:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartatkatten
Fel, samtliga moderatorer kan se det och det övriga genomsnittet kan lägga ihop två-och-två (det är t ex inte särskilt troligt att byns bög ligger med din fru).
Moderatorer brukar hålla sig till reglerna, så det är väldigt osannolikt att man behöver rapportera dem. Vanliga användare har ingen möjlighet att avgöra vem som rapporterar inlägg.
Citera
2018-04-12, 20:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartatkatten
Utan att ha läst tråden du syftar på verkar det vara en samlingstråd för inbördes beundran...

Du kan förslå en s k utbrytning.

Fel, samtliga moderatorer kan se det och det övriga genomsnittet kan lägga ihop två-och-två (det är t ex inte särskilt troligt att byns bög ligger med din fru).
Om du inte har läst tråden så bör du avhålla dig från att kalla den en tråd för inbördes beundran. Det finns massor av andra trådar som är fyllda av skit, men bobubbletråden är bland de bästa och viktigaste just nu i Flashback Forum.

Inte minst skrivs massor av intressanta inlägg om överoptimistiska kalkyler för nyproduktion, som riskerar att sätta människor i skuldslaveri för resten av livet. Vore våra s.k. ekonomijournalister värda sina meningslösa epitet skulle de t ex ta rygg på det som Tullius och President Bahama skriver. Det finns inget självförhärligande i de inläggen. Det handlar om viktig konsumentupplysning.

Utbrytning av vissa ämnen är precis vad jag efterlyser. T ex diskussionen om vad inflation är. Den är värd en egen tråd. Tyvärr är jag för lat (eller jobbar för mycket) för att vara mer aktiv som skribent.
Citera
2018-11-18, 18:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Att Flashbacktrådar torde vara svårmodererade kan knappast förnekas. Speciellt I&I och ABK måste innebära ett klampande i en avloppstank med armhålehöga vadarstövlar. Jag får erkänna att jag själv ibland bidrar till skrivdiarrén i dessa slasktrådar. Mods gör sitt bästa för att rensa, tack för det!

Vissa trådar är - i mitt snäva tycke - mer intressanta för seriösa diskussioner. Ett nyckeltal att titta på är om tråden har höga visningsvärden. Jag funderar ibland på om kvoten Visningar/Svar också kan ge en indikation på kvaliteten på inläggen.

Bostadsbubbletråden är en sådan intressant tråd om ett viktigt ämne. Jag tycker kvaliteten har höjts rejält den senaste tiden med mer faktabaserade inlägg och postade länkar. Det förekommer dock en hel del off-topic i tråden. Jag säger inte att det är ointressanta diskussioner, tvärtom. Just nu pågår en livlig debatt om inflationsbegreppet, och nu verkar det ha påbörjats en pajkastning om rikedomsklyftor också. Men kopplingen till en eventuell bostadsbubbla känns väldigt avlägsen.

Kanske vore det välbehövligt med en mer aktiv moderering liknande den i mediekrigstråden? Ämnen bör kunna brytas ut och placeras i egna trådar. Vet att det gjordes med den här evighetskäbblandet om amortering vs sparande, vilket var ett bra beslut.

Har annars inget klagomål på Ekonomiforumets modererande, keep up the good work!
Huvudproblemet med den tråden är att frågan som ställs i TS och i rubriken inte diskuteras i tråden. Och att de som skriver i tråden får koleriska utbrott om den frågan diskuteras. I praktiken är det en stor off-topic tråd.

Hur många inlägg under 2018 kan ni hitta som diskuterar:
* definition och mätmetod för att avgöra om en bostadsbubbla föreligger
* mätdata och resonemang enligt ovan.

Kan ni ens hitta en promille av inläggen? Tror inte det.

I stället har denna tråd blivit en skvallertråd om bostäder och bostadsföretag i största allmänhet. Och där folk gärna förfasar sig över andras bostäder. Ungefär som man kan tänka sig kvinnor som skvallrar om andra kvinnors kläder.

En sådan tråd kan definitivt vara relevant för Flashback. Men den borde väl ligga i "Bostad, hem och trädgård" eller möjligen i "ekonomi övrigt". I delforum för nationalekonomi borde det vara en diskussion om bostadsbubbla, enligt ovan.

Det har blivit väldigt fel med tiden.

Och nej, jag rapporterar inte inläggen som off-topic. Uppenbarligen anser moderatorerna att detta misslyckande inte är ett bekymmer. Dom kan ju också se detta, och hade väl flyttat tråden för länge sedan i så fall.
Citera
2018-11-19, 05:58
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Just nu pågår en livlig debatt om inflationsbegreppet, och nu verkar det ha påbörjats en pajkastning om rikedomsklyftor också. Men kopplingen till en eventuell bostadsbubbla känns väldigt avlägsen.

Men eftersom du använder just den där motiveringen så har du ju fel, självklart är klyftorna relevanta för bostadsbubblan.
Citera
2018-11-19, 12:44
  #18
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Huvudproblemet med den tråden är att frågan som ställs i TS och i rubriken inte diskuteras i tråden. Och att de som skriver i tråden får koleriska utbrott om den frågan diskuteras. I praktiken är det en stor off-topic tråd.

Hur många inlägg under 2018 kan ni hitta som diskuterar:
* definition och mätmetod för att avgöra om en bostadsbubbla föreligger
* mätdata och resonemang enligt ovan.

Kan ni ens hitta en promille av inläggen? Tror inte det.

I stället har denna tråd blivit en skvallertråd om bostäder och bostadsföretag i största allmänhet. Och där folk gärna förfasar sig över andras bostäder. Ungefär som man kan tänka sig kvinnor som skvallrar om andra kvinnors kläder.

En sådan tråd kan definitivt vara relevant för Flashback. Men den borde väl ligga i "Bostad, hem och trädgård" eller möjligen i "ekonomi övrigt". I delforum för nationalekonomi borde det vara en diskussion om bostadsbubbla, enligt ovan.

Det har blivit väldigt fel med tiden.

Och nej, jag rapporterar inte inläggen som off-topic. Uppenbarligen anser moderatorerna att detta misslyckande inte är ett bekymmer. Dom kan ju också se detta, och hade väl flyttat tråden för länge sedan i så fall.

Att diskutera bostadsbubblan utifrån hur företag och föreningar ser ut är i allra högsta grad relevant.

Att du inte vill diskutera detta är som att man inte skulle få diskutera subprime-lånen som orsakade finanskollaps i USA 07/08.

Att diskutera eventuella triggers svarar på följande fråga i TS:
Citat:
Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

Det är massor av sifferesonemang och mätdata utifrån hur marknaden ser ut. Utbud, antal sälj, prisnivåer osv. Deltagare i tråden har till och med utarbetat index för att mäta hållbarheten i en förenings lån som därmed diskuterar omfattningen av en bostadskrasch.

Att du påstår dessa diskussioner är off-topic är absurt och du har uppenbarligen inte läst TS. Det ska inte vara så mycket begärt att läsa en TS, du får läsa den ordentligt.

Kom och argumentera för din sak i tråden istället för att sitta här i meta och klaga som ett barn.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-11-19 kl. 12:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback