• 1
  • 2
2018-04-08, 09:12
Bannlyst
Jag har ett problem och det är att mobilen blir varm när jag spelar på den. Jag undrar varför det blir såpass? Varför blir den så varm för? Speciellt om jag spelar ett spel där man ska para ihop saker. Då kan den även bli varm så att man bränner sig.

Vad skapar denna överhättan?
Citera
2018-04-08, 09:20
Medlem
Har du en gammal telefon och spelar nya spel maxar du förmodligen telefonens prestanda och processor tillsammans med batteri blir hett!
Förhållandet du är i spelar också roll till en viss del. Skulle du vara utomhus i det klimat som råder i dag i Sverige så kyls telefonen ner något.

Mig veterligen finns ingen fläkt som blåser runt luften kring elektroniken.
Citera
2018-04-08, 09:21
Medlem
När du belastar processorn i telefonen blir den varm.
Telefonen är inte tänkt att belastas fullt under längre stunder och därför har man kompromissat på kylningen för storlek och vikt.
Citera
2018-04-08, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Har du en gammal telefon och spelar nya spel maxar du förmodligen telefonens prestanda och processor tillsammans med batteri blir hett!
Förhållandet du är i spelar också roll till en viss del. Skulle du vara utomhus i det klimat som råder i dag i Sverige så kyls telefonen ner något.

Mig veterligen finns ingen fläkt som blåser runt luften kring elektroniken.
3 år gammal är mobilen.

Tack för bra svar.
Citera
2018-04-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har ett problem och det är att mobilen blir varm när jag spelar på den. Jag undrar varför det blir såpass? Varför blir den så varm för? Speciellt om jag spelar ett spel där man ska para ihop saker. Då kan den även bli varm så att man bränner sig.

Vad skapar denna överhättan?

Det är oftast helt normalt att telefoner kan bli varma, ja t o m så varma att de kan vara obehagliga att hålla i, när man spelar spel eller gör annat som är grafiktungt. Det beror ju på att spel kan vara tungdrivna grafikmässigt sett och då moderna smartphones har rätt kraftfulla grafikkort och dessa bildar en massa värme när de jobbar, ju mer ju hårdare de får jobba. Denna värme är även svår att leda bort omärkligt i de tunna trånga mobiler som ju är fullpackade på insidan, utan att de blir varma på ytan. Värmen brukar vara som högst där grafikprocessor och processor sitter.

Söker du lite på nätet på nån mobilmodell och heat så hittar du nog gott om info på detta, även med bilder från värmekamera med tempangivelser och förklaringar.

Sen har ju många skal på sina lurar vilket kan funka som en grytlapp på sätt o vis, men även isolerar värmen mer inne i luren då det ju blir svårare att avge värmen till yttre miljö. Så skal av alla de slag har sina nackdelar med, som t ex att de kan öka tempen i luren eller försämra ljud vid samtal och försämra mottagningen etc, även om de har sina fördelar med att skydda luren.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-04-08 kl. 09:30.
Citera
2018-04-08, 09:27
Medlem
Den ska bli varm när den belastas, och spel belastar konstant så länge det spelet är igång. DU behöver nog inte vara orolig, då de flesta telefoner stängs av när de når kritiskt hög/låg temperatur.

Men en risk finns ju alltid, så lämna den inte utan uppsikt med ett spel igång.
Citera
2018-04-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
När du belastar processorn i telefonen blir den varm.
Telefonen är inte tänkt att belastas fullt under längre stunder och därför har man kompromissat på kylningen för storlek och vikt.

Det är inte så på alla telefoner och inte heller på alla spel.
Först och främst är vissa spel så dåligt optimerade att de drar för mycket på batteriet och det blir varmt.
De flesta Androidtelefoner har det problemet tyvärr. Det gjorde att jag gick över till Apple trots lite motgångar av andra skäl. Appletelefoner drar mindre ström vid hård belastning vilket håller batteriet svalare. Där har tillverkarna för Androidtelefoner inte tänkt hela vägen hårdvarumässigt.

Om en Appletelefon blir varm, då är det något fel på den och bör kollas på en mobilverkstad.
Citera
2018-04-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det är inte så på alla telefoner och inte heller på alla spel.
Först och främst är vissa spel så dåligt optimerade att de drar för mycket på batteriet och det blir varmt.
De flesta Androidtelefoner har det problemet tyvärr. Det gjorde att jag gick över till Apple trots lite motgångar av andra skäl. Appletelefoner drar mindre ström vid hård belastning vilket håller batteriet svalare. Där har tillverkarna för Androidtelefoner inte tänkt hela vägen hårdvarumässigt.

Om en Appletelefon blir varm, då är det något fel på den och bör kollas på en mobilverkstad.

Svammel, iPhone blir varm under belastning den också.

Såhär skriver Apple:
Citat:
Your device might get warm

When you use the device or charge the battery, the device might get warm. You might notice that your device feels warmer in these situations:

When you set up your device the first time
When you restore from a backup
When apps reindex or reanalyze data, like Photos tagging for faces, places, or keywords after a software update
When you use graphics-intensive or augmented-reality apps or features

These conditions are normal, and your device will return to a regular temperature when complete.

Here are some of the higher ambient-temperature conditions and activities that might cause the device to change performance and behavior:

Leaving the device in a car on a hot day.
Leaving the device in direct sunlight for an extended period of time.
Using certain features in hot conditions or direct sunlight for an extended period of time, such as GPS tracking or navigation in a car, playing a graphics-intensive game, or using augmented-reality apps.

https://support.apple.com/en-us/HT201678

Telefoner blir varma.
Citera
2018-04-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Svammel, iPhone blir varm under belastning den också.

Märkligt då!
Jag har haft 2 HTC, 3 Samsung, iPhone 5 och 6, har nu 7.

HTCn blev så brännhet att jag var tvungen att ha skal.
Likaså med Samsung men inte het, men väldigt varm.
Det är batteriet som blir varmt vid belastning.
iPhones batterier har lägre kapacitet (mAh) då de inte kräver lika mycket ström som på en Android.
Jag har kört diverse tunga spel, t.ex Pokemon hela dagarna på iPhones, det märks knappt att de blir varma jämfört med en Android som blir brännhet.
Du kan komma med dina teorier hur du vill, men jag skriver av egna upplevelser.
Citera
2018-04-08, 15:16
Medlem
Citat:
Märkligt då!
Jag har haft 2 HTC, 3 Samsung, iPhone 5 och 6, har nu 7.

HTCn blev så brännhet att jag var tvungen att ha skal.
Likaså med Samsung men inte het, men väldigt varm.
Det är batteriet som blir varmt vid belastning.
iPhones batterier har lägre kapacitet (mAh) då de inte kräver lika mycket ström som på en Android.
Jag har kört diverse tunga spel, t.ex Pokemon hela dagarna på iPhones, det märks knappt att de blir varma jämfört med en Android som blir brännhet.
Du kan komma med dina teorier hur du vill, men jag skriver av egna upplevelser.

Det är inga teorier han kommer med, det är stenhårda fakta att även iPhones processor och grafikkort genererar en hel del värme när de belastas. Men hur mycket beror ju på en rad faktorer, och visst kan andra lurar kanske bli varmare i vissa situationer. Men även en iPhone kan bli ordentligt varm, ja het t o m.

Här är ett enkelt test som visar det, även om det inte visar några mer extrema temperaturer.

https://phandroid.com/2016/09/10/gam...p-smartphones/

Det är normalt i första hand processor och grafikkretsarna som genererar värmen, batteriet mer sekundärt då det inte värmer upp särskilt mycket vid belastning men desto mer vid laddning med högre ström, typ snabbladdning. Detta kan man tydligt känna då det blir allra varmast på området där processor och grafikkretsar sitter, typ utmed ena sidan. Batteriet tar ju upp nästan all annan plats.
Citera
2018-04-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inga teorier han kommer med, det är stenhårda fakta att även iPhones processor och grafikkort genererar en hel del värme när de belastas. Men hur mycket beror ju på en rad faktorer, och visst kan andra lurar kanske bli varmare i vissa situationer. Men även en iPhone kan bli ordentligt varm, ja het t o m.

Här är ett enkelt test som visar det, även om det inte visar några mer extrema temperaturer.

https://phandroid.com/2016/09/10/gam...p-smartphones/

Att bara testa endast en spelapp bevisar ju inget.
Citera
2018-04-08, 15:48
Medlem
Citat:
Att bara testa endast en spelapp bevisar ju inget.

Nej men det är ju för tusan allmänt känt om man är lite tekniskt kunnig att processorer och grafikkort genererar en hel del värme och behöver kylning. Och på vara datorer sker det genom rätt avancerade fläktsystem luftflöden och värmeväxlare, men då sådana inte får plats i våra mobiler så är den enda möjligheten att avge värme via lurens chassie och hölje samt att man måste reglera hårdvarans prestanda genom att klocka ner och dona när vissa temperaturer nås, alltså begränsa prestandan.

Och processorer och grafikkort i de vassaste smartlurarna faktiskt ger bättre topprestanda än många laptops, så kan man ju räkna ut med arslet att det blir varm. Skillnaden är att en mobil inte klarar att ligga på sina maxprestanda länge för det finns helt enkelt inte kylning nog för det, så prestandan stryps mycket tidigare än på en laptop som ju har fläktar och annat kyljox och kan prestera på max längre.

Info om att det är som jag skriver är inte svårt att hitta om du klarar en enkel googling.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-04-08 kl. 15:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in