Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 21:11
  #1
Medlem
I fallet med en bluetooth-högtalare, skulle det märkas om man köpte en produkt ny i butik från MediaMarkt eller Elgiganten, tog hem den, packade upp den nya produkten och bytte ut den mot en exakt likadan, felfri och som helt ny högtalare och återlämnade den?

Har högtalare IMEI nummer eller annan beteckning som ger den en egen identitet så man kan se om det är samma?
Citera
2018-04-07, 21:28
  #2
Medlem
Zer0Shits avatar
Det kan jag aldrig tänka mig. Aldrig läst eller hört någonting liknande heller.

z
Citera
2018-04-07, 21:31
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Säkerligen ett serienummer på produkt och kartong.
Citera
2018-04-08, 00:10
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Säkerligen ett serienummer på produkt och kartong.

Ja, samt historik (pga av serienummret)

TS låter lite som han/hon försöker sig på någon "scam" grej... eller?
Citera
2018-04-08, 00:24
  #5
Medlem
Haha varför vill du göra det?
Citera
2018-04-20, 09:00
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjillevippen90
I fallet med en bluetooth-högtalare, skulle det märkas om man köpte en produkt ny i butik från MediaMarkt eller Elgiganten, tog hem den, packade upp den nya produkten och bytte ut den mot en exakt likadan, felfri och som helt ny högtalare och återlämnade den?

Har högtalare IMEI nummer eller annan beteckning som ger den en egen identitet så man kan se om det är samma?

Inget som handlaren orkar kolla. Skulle vara serienumret isåfall, som ibland står på kartongen.

Om högtalaren har WIFI har den visserligen ett MAC-nummer men det vågar jag lova dig att handlaren inte har koll på.
Citera
2019-08-11, 05:02
  #7
Medlem
meskellaneouss avatar
Hur fungerar detta med klockor? Köpte en klocka på en sida sen hittade jag samma klocka på en annan sida för flera tusen kronor billigare. Tror ni dom kollar serienumret om jag returnerar den billigare klockan?
Citera
2019-08-11, 15:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meskellaneous
Hur fungerar detta med klockor? Köpte en klocka på en sida sen hittade jag samma klocka på en annan sida för flera tusen kronor billigare. Tror ni dom kollar serienumret om jag returnerar den billigare klockan?

Tänk på att ekonomiska transaktioner lagras - lämnar du tillbaka en kinesisk knock-off och nästa kund kommer tillbaka till säljaren fly förbannad så kanske polisen inte kan bevisa någonting men du får ögonen på dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback