Citat:
Ursprungligen postat av
shakta
Personligen har jag inget emot att betala en skuld. Problemet är räntan som uppkommer. Framför allt när vissa inkassobolag skickar 1/6 av skulden försöker driva in den. Går inte det skickar dom nästa del och slänger på ytterligare inkassokostnader och räntor. Vissa hamnar hos KFM och är man arbetslöst går det inte att fixa. När man väl har kommit på fötter igen ska man sitta och betala en skuld som ökat fyrfaldigt och en ränta på 36%. Inte det lättaste.
Finns ju fall när folk har suttit och betalat på en avbetalningsplan och sedan har det visat sig att skulden inte har minskat en enda krona på 5 år. Så allt dom gjort har varit att betala ränta.
Vissa väljer att hamna där genom total ignorans, andra kanske inte riktigt gör det för dom hade inget val.
Man kan alltid hitta en utsatt person vars enda utväg var att ta ett lån, som sedan pga. dåliga omständigheter inte kunde återbetalas enligt utsatt plan.
Men. Jag vågar påstå ett en enorm majoritet som sitter med skulder helt enkelt ha levt över sina tillgångar, ”unnat” sig saker och sedan förträngt och låtsat som det regnar när verkligheten kommer ikapp.
Jag skulle köpa ett argument som gick ut på att samma mängd människor som sitter med dessa skulder egentligen inte enligt lag skulle få ha kontroll över sin egen ekonomi. Ett ekonomiskt körkort, precis som för att köra bil, kanske inte skulle vara helt galet. Utan ett sådant kan man inte ta lån eller ingå i kontakt. Bort med 18-årsgränsen, inför istället dessa kontroller som man då kan börja ta först man fyllt 18.
Någon som röstar på mitt parti?