2018-04-08, 15:57
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Sluta vara en parasit och gör rätt för dig istället. Du har en skuld av en anledning. Gissar att du inte skulle uppskatta om du lånade ut saker som du aldrig fick se igen, så varför ska det omvända gälla?

Personligen har jag inget emot att betala en skuld. Problemet är räntan som uppkommer. Framför allt när vissa inkassobolag skickar 1/6 av skulden försöker driva in den. Går inte det skickar dom nästa del och slänger på ytterligare inkassokostnader och räntor. Vissa hamnar hos KFM och är man arbetslöst går det inte att fixa. När man väl har kommit på fötter igen ska man sitta och betala en skuld som ökat fyrfaldigt och en ränta på 36%. Inte det lättaste.

Finns ju fall när folk har suttit och betalat på en avbetalningsplan och sedan har det visat sig att skulden inte har minskat en enda krona på 5 år. Så allt dom gjort har varit att betala ränta.

Vissa väljer att hamna där genom total ignorans, andra kanske inte riktigt gör det för dom hade inget val.
Citera
2018-04-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
När man har fått utmätning får man betalningsanmärkning då också?
För jag testade precis och teckna ett mobil abonnemang med en telefon och det blev godkänt

Vaddå testa?! Du bara testar att binda upp dig i ett avtal med månadskostnad sådär bara? Det låter onekligen som att du är en shop-a-holic och att det är därför du har skulder. Du bör söka hjälp för detta annars kommer du aldrig komma ur dina skuldfällor.
Citera
2018-04-08, 16:04
Medlem
Citat:
Men hur mycket kommer de ta av min ersättning? Jag har ju inte ens så mycket pengar kvar. Jag betalar hyra. Köper mat osv. Har väl kanske cirka 1000 kronor varje månad kvar som jag sedan tar ut

Var glad för det! 1000 kr tycker jag låter för mycket att ha kvar när du så småningom hamnar på existensminimum.
Citera
2018-04-08, 17:59
Medlem
Citat:
När man har fått utmätning får man betalningsanmärkning då också?
För jag testade precis och teckna ett mobil abonnemang med en telefon och det blev godkänt

Det verkar ju jävligt smart att göra när du knappt har någon inkomst och en obetald skuld på 65.000:-. Har du tänkt försöka smita från betalningen helt, eller skjuter du bara upp problemet för att det är jobbigt att tänka på?

Ta tag i ditt liv och gör rätt för dig istället och gör det nu! Allt kommer bara bli jobbigare ju längre du väntar. Och vad är det för ursprungsfråga egentligen? Varför är det inte bra om hela din skatteåterbäring går till att betala av på din skuld?

Det bästa du kan göra är för övrigt att kontakta den du är skyldig pengar och försöka få dem att dra tillbaka ärendet från kronofogden mot att du ställer upp på en avbetalningsplan. Klart bäst för båda parter. Men du kanske hade tänkt försöka smita från skulden helt? I så fall bör du tänka om, du kommer inte lyckas.
Senast redigerad av peter_pung 2018-04-08 kl. 18:06.
Citera
2018-04-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Personligen har jag inget emot att betala en skuld. Problemet är räntan som uppkommer. Framför allt när vissa inkassobolag skickar 1/6 av skulden försöker driva in den. Går inte det skickar dom nästa del och slänger på ytterligare inkassokostnader och räntor. Vissa hamnar hos KFM och är man arbetslöst går det inte att fixa. När man väl har kommit på fötter igen ska man sitta och betala en skuld som ökat fyrfaldigt och en ränta på 36%. Inte det lättaste.

Finns ju fall när folk har suttit och betalat på en avbetalningsplan och sedan har det visat sig att skulden inte har minskat en enda krona på 5 år. Så allt dom gjort har varit att betala ränta.

Vissa väljer att hamna där genom total ignorans, andra kanske inte riktigt gör det för dom hade inget val.

Du har alltid ett val att inte leva över dina tillgångar. Du har också alltid ett val att bygga upp en buffert innan du konsumerar. Det spelar ingen roll vilka inkomster du har, om du inte klarar att spara pengar lever du över dina tillgångar och behöver dra in på något. Slutligen har du alltid ett val att teckna försäkring mot arbetslöshet när du lånar pengar.
Citera
2018-04-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta

Man kan alltid hitta en utsatt person vars enda utväg var att ta ett lån, som sedan pga. dåliga omständigheter inte kunde återbetalas enligt utsatt plan.

Men. Jag vågar påstå ett en enorm majoritet som sitter med skulder helt enkelt ha levt över sina tillgångar, ”unnat” sig saker och sedan förträngt och låtsat som det regnar när verkligheten kommer ikapp.

Jag skulle köpa ett argument som gick ut på att samma mängd människor som sitter med dessa skulder egentligen inte enligt lag skulle få ha kontroll över sin egen ekonomi. Ett ekonomiskt körkort, precis som för att köra bil, kanske inte skulle vara helt galet. Utan ett sådant kan man inte ta lån eller ingå i kontakt. Bort med 18-årsgränsen, inför istället dessa kontroller som man då kan börja ta först man fyllt 18.

Någon som röstar på mitt parti?
Citera
2018-04-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
När KFM:s kuvert dimper ned i brevlådan så är man delgiven. Att dom tillämpar kvittering är för att kunna styrka/bevisa att man blivit delgiven. Annars kan man som mottagare skylla på t.ex. Postnord och hävda att man inte alls blivit delgiven.

Att vara delgiven betyder ju å andra sidan ingenting så vet inte ens varför detta diskuteras.
Citera
2018-04-09, 13:50
Medlem
Ni som sa att jag skulle få skatteåterbäringen hade rätt. Pengarna trillade in på kontot idag.

Går sen till bankomaten och tar ut dom.
Citera
2018-04-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ni som sa att jag skulle få skatteåterbäringen hade rätt. Pengarna trillade in på kontot idag.

Går sen till bankomaten och tar ut dom.

Grattis. Din skuld blir ju inte mindre direkt...
Citera
2018-04-09, 20:34
Medlem
Men ditt päron. Gör ff rätt för dig. Fyfan för att skattepengar ska gå till såna som du. Tom när du har pengar så vill du inte göra rätt för dig. Härligt hörn du målar in dig i. Kommer slå tbx när du ska söka lön bostad mm. Sen får du nöja dig med nån WT sambo. Grattis
Citera
2018-04-10, 08:52
Medlem
Utmedpackets avatar
Du kommer inte se skymten av dessa 10papp. fogden tar dom, har erfarenhet... tyvärr
Citera
2018-04-10, 14:11
Medlem
GeniusGZAs avatar
Vad ska du bränna pengarna på nu då? Några telefonabbonemang till eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in