2018-04-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Men hur kan jag räknas som delgiven om jag aldrig skrev på ?
Om jag nu skulle få dessa pengar. Kommer kronofogden kräva dessa sen? För jag tänker ju ta ut dom
Du kommer inte kunna ta ut dom. Kronofogden tar dessa pengar direkt från Skatteverket oavsett om du skrivit på eller inte. Skatteåterbäring tar dom direkt.
Citera
2018-04-08, 09:38
Medlem
QkNNs avatar
I första hand så tror jag inte att dom kan ta dina pengar.

Det är väl när det gått ett tag och dom gör en utmätning av vad du äger etc. som dom kan sno dina cash?
Citera
2018-04-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
I första hand så tror jag inte att dom kan ta dina pengar.

Det är väl när det gått ett tag och dom gör en utmätning av vad du äger etc. som dom kan sno dina cash?

Jo det kan dom visst och det är vad som kommer ske.
Citera
2018-04-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

De kan ju knappast mäta ut pengar innan skulden är fastställd.
Citera
2018-04-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanko
Är du en av dem som har myndighetspost via email? tex Kivra? Har du deklarerat? På deklarationen står det ifall dem ska till KFM eller inte.

Tex såhär;

https://imgur.com/nY7UkF2

Ja jag har kivra. När jag deklarerade stod det inget om KFM
Citera
2018-04-08, 11:20
Medlem
När man har fått utmätning får man betalningsanmärkning då också?
För jag testade precis och teckna ett mobil abonnemang med en telefon och det blev godkänt
Citera
2018-04-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
De kan ju knappast mäta ut pengar innan skulden är fastställd.

Vad menar du inte fastställd? Kronofogden vet exakt vad TS är skyldig, det vet TS också enligt honom själv. Att inte skicka tillbaka betalningsföreläggandet med underskrift förlänger bara plågan, det enda TS uppnår med att hålla sig undan är att avsäga sig tillfälle att ifrågasätta skulden. I vilket fall som helst ryker pengarna från skatteåterbäringen automatiskt. De går direkt till Kronofogden.
Senast redigerad av Alpoxen 2018-04-08 kl. 11:31.
Citera
2018-04-08, 11:33
Medlem
Citat:
Vad menar du inte fastställd? Kronofogden vet exakt vad TS är skyldig, det vet TS också enligt honom själv. Att inte skicka tillbaka delgivningen med underskrift förlänger bara plågan, dessutom avsäger TS sig tillfälle att ifrågasätta skulden. I vilket fall som helst ryker pengarna från skatteåterbäringen automatiskt. De går direkt till Kronofogden.

Helt fel. Kronofogden får inte mäta ut utan en urkund. Om inte gäldenären bekräftat delgivningen och utslag skett får inte kronofogden göra någonting alls.
Citera
2018-04-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Helt fel. Kronofogden får inte mäta ut utan en urkund. Om inte gäldenären bekräftat delgivningen och utslag skett får inte kronofogden göra någonting alls.

Jo dom kan ta hans skatteåterbäring.

https://www.kronofogden.se/Skatteaterbaring.html
Senast redigerad av Alpoxen 2018-04-08 kl. 11:42.
Citera
2018-04-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Så här ligger det till...

Jag har fått hem betalningsföreläggande ifrån kronofogden men struntade i att skriva på. Därefter kom en påminnelse och även där struntade jag att skriva på. Det stod även att de skulle skicka en delgivningsman, dock var detta för 4 veckor sedan och ingen delgivningsman har ännu kommit.

Jag kommer att få skatteåterbäringen nästa vecka och den summan ligger på cirka 10.000:-

Egentligen skulle den ha kommit denna veckan men Skatteverket hade något tekniskt fel så pengarna kommer nästa vecka.

Så min fråga är om jag kommer få syn på dessa pengar eller tar kronofogden dessa pengar?

Jag undrar ju eftersom jag aldrig skrev på skuldebrevet som kom från kronofogden.

Någon som vet?
Du har inte övervägt möjligheten att sluta gömma dig för Kronofogden, göra rätt för dig och betala tillbaka det som du uppenbarligen är skyldig någon annan?
Citera
2018-04-08, 11:48
Medlem
Citat:
Jo dom kan ta hans skatteåterbäring.

https://www.kronofogden.se/Skatteaterbaring.html

Ja och i nuläget har TS ingen skuld, det är fortfarande bara ett föreläggande.

Eller hade det varit okej med dig ifall bedragare skickar in förfalskade skuldebrev och kräver dig på miljonbelopp, tömmer sedan din brevlåda på delgivningshandlingar från kronofogden och rätt var det är så är din bostad utmätt?
Citera
2018-04-08, 11:56
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Jo men du får ju en chans att betala självmant innan dom tar saker med våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in